Reductor

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Reductor

Bericht door Sven »

Nul. Een stappenmotor staat altijd aan en dan heeft ie zijn maximale koppel.

Mark was me net voor ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Looy
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2017 18:10
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Reductor

Bericht door Looy »

Ik ben even bezig geweest met de vertraging, ik had wat onderdelen laten snijden en tandwielen besteld.
Opzich werkt het wel, maar ik ben bang voor slijtage aan de tandwielen en dat er uiteindelijk te veel speling op komt en ik dan een omkeerspeling krijg. Dus tandriem is toch beter.

Nu had ik dit gevonden;
https://nl.aliexpress.com/item/CNC-Gear ... autifyAB=2

Deze wil ik bestellen incl verzenden uiteindelijk 65 euro per stuk.
Maar deze is met schuine vertanding. Ik heb een rechte tandheugel. Ze kunnen er ook een recht tandwiel op zetten.

Maar is schuin zo veel beter? Het gaat hier om CNC plasmasnijder van 3.1 x 1,6 m.
Moet ik overwegen om een schuine tandheugel te kopen?
Looy
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2017 18:10
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Reductor

Bericht door Looy »

Zo heb ik het nu gemaakt.
Wat denken jullie ervan? Is dit wat of is dit niks?

16303
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Reductor

Bericht door serum »

Zeker wel, maar waarom een tandwieloverbrenging ipv een snaar? tandwielen worden niet geroemd om hun lage backlash.
Looy
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2017 18:10
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Reductor

Bericht door Looy »

Toen ik dit bedacht en uitrekende had ik niet stilgestaan bij die backlash. Dit was iets goedkoper, daarom heb ik hier voor gekozen. Maar uiteindelijk kom ik er toch op terug. Nu is het nagenoeg spelingsvrij. Maar als de tanden niet gesmeerd worden dan slijten ze snel (denk ik)

Nu wil ik die vertraging kopen die ik stuurde van alibaba;
https://nl.aliexpress.com/item/CNC-Gear ... autifyAB=2
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Reductor

Bericht door benkr »

Waarom die nema34 motor als je er toch een vertraging achter zet, die koppel vermenigvuldiging heb je voor een nema34 niet nodig, maar je kunt ruim terug naar Nema23 of zelfs naar Nema17.
Voordeel van deze veel kleinere motoren is dat ze veel harder kunnen.
Pak je daar achter een planetaire vertraging, zoiets:
https://nl.aliexpress.com/item/Nema23-M ... a8d0&tpp=1
dan heb je hetzelfde koppel met een veel kleiner en dus goedkopere motor + driver.
Een Nema17 motor van 1Nm met een vertraging van 1 : 6 levert alsnog 6Nm op dus, terwijl die Nema34 dat eigenlijk al niet haalt bij 600 rpm.

Even nog een off topic vraag, hoe doen jullie dat met die snelkoppelingen naar een externe website zoals ik die ook hier in dit topic zie?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Reductor

Bericht door serum »

Die koppelingen komen vanzelf als je de URL plakt, daar hoef je niets voor te doen, maar jouw URL had nog 1 of andere identifier erachter staan, vermoedelijk werkte het daarom niet.
het is belangrijk om te weten wat je wilt. Mijn machine gebruikt 1:8 planetaire reductie en een rack/pinionmet 5.4Nm servo motoren, maar ik heb geen idee wat voor ijlgang/freessnelheid jij in gedachten hebt te halen? als je met een 5kw spindel met 10m/min door hout wilt, dan zou ik toch naar de grotere motoren kijken.

Kijk Benkr, nu heb ik die link van je aangepast en de hele riedel met onzin achter de .html weggehaald;

https://nl.aliexpress.com/item/Nema23-M ... 48967.html
Looy
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2017 18:10
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Reductor

Bericht door Looy »

Mij was 4Nm aanbovelen door hardware CNC. Maar die waren op dat moment uitverkocht dus heb ik voor 8 Nm gekozen :shock: closed loop van leadshine
Een behoorlijke overkill voor een plasmasnijder dat had ik al begrepen. Ik wist toen nog niet dat die Nema34 motoren dus minder snel accelereren.
En Nema 23 zie je niet veel in closed loop. Alleen van 2 Nm

Maar ik wil hierna ook nog een frees bouwen, dus misschien wissel ik ze nog ooit om voor kleinere.

Ik heb de motoren al, dus ik moet het hier maar mee maken.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Reductor

Bericht door benkr »

Ja, maar 2Nm met een 1: 6 vertraging is nog steeds 12 Nm en dus heel ruim voldoende. Ik zou ze, nu ze nog ongebruikt zijn, proberen om te ruilen, koop voor de meerprijs misschien gewoon nog een extra setje als reserve.

@serum --> dank voor de uitleg, ga ik de volgende keer ook zo doen.
Looy
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2017 18:10
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Reductor

Bericht door Looy »

Ik had niet begrepen dat het om de koppel ná de reductie ging. Maar dat is eigenlijk wel logisch.
Looy
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2017 18:10
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Reductor

Bericht door Looy »

Hardware CNC heeft ze niet op voorraad, alleen damenCNC. Maar daar zijn ze nog duurder dan deze 8 Nm Nema 34.

Ik kan ze ze dus niet ruilen. En om nou weer 3 nieuwe motoren bij een andere leverancier te halen vind ik ook nogal wat. Is weer bijna 800 euro.

Welke problemen ga ik precies tegen komen als ik deze toch zou gebruiken?
Looy
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2017 18:10
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Reductor

Bericht door Looy »

Het volgende werd mij destijds geadviseerd;

Die snelheden kan je wel halen met vertraging van 3-5:1. Probleem is de versnelling. Wil je die hoge snelheid met de machine dan hoort de versnelling erbij. Dus ook zwaarder materiaal. 3Nm is te licht. Meeste bouwers gebruiken op dit moment met gelijke grote machine plasma:

2x 4Nm op X 3-4:1

1x 4Nm op Y 3-4:1

1x 2Nm op Z ko-spindel P van 4



Closedloop is beste ivm terug koppeling stappen en encoder. Vooral bij dit soort machine en de snelheid zal ik zeggen; een must.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Reductor

Bericht door benkr »

Ik heb helemaal geen kaas gegeten van plasma snijders dus ik kan er echt niet over meepraten.
Maar hier op het forum hebben we wel een echte guru, John Sellis, ga eens bij / met hem in conclaaf, je zult er niet dommer van worden denk ik.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Reductor

Bericht door kawarider »

Daar ga je helemaal geen problemen mee tegenkomen. Als inertia een probleem zou zijn tov kleinere motoren verklein je je overbrenging. Ruilen wordt huilen. Hier kun je een meer dan behoorlijke router mee bouwen.
Plaats reactie