Betonnen portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Betonnen portaalfrees

Bericht door hrscharft »

Flexibiliteit.
Liep er toch vaak tegen aan dat ik met mijn gaten patroon net niet lekker uit kwam vaak. Te ver weg bij een klem, klem net onder het werkstuk enz enz.
Daarom bij de nieuwe machien gekozen voor sleuven en mijn oude bed met gatepatroon verwerkt tot stroken. Ik heb nu dus een combinatie van beiden.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
TimFaber145
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 aug 2017 15:14
Contacteer:

Re: Betonnen portaalfrees

Bericht door TimFaber145 »

Oké! Denk dat dit ook een goede oplossing voor mij zal zijn. Alleen in mijn ontwerp is het bed grooter dan het werk bereik....
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Betonnen portaalfrees

Bericht door DaBit »

TimFaber145 schreef: 14 jun 2019 11:07 Maar er is ook verschil tussen je motor op koppel, positie en snelheid sturen dabit. Ga je er hier niet van uit dat hij op koppel gestuurd wordt.
Er zitten meestal 3 regellussen in een servodrive:
- Motorstroom (= koppel, die relatie is vrijwel lineair)
- hoeksnelheid
- positie.

De positieregelaar heeft snelheid als uitgang wat de snelheidsregeling in gaat, de snelheidsregelaar heeft motorkoppel als uitgang wat de stroomregeling in gaat. En als je een ingewikkelde drive hebt dan lopen er ook nog een paar paden kriskras en kun je diverse filters tussen de onderlinge trappen plaatsen om resonanties te onderdrukken, acceleratie te beperken, etcetera.

Als je de drive gebruikt om koppel te sturen of hoeksnelheid te regelen dan gebruik je simpelweg 1 of meerderen van die regellussen niet.

Maar het blijft zo dat de positie verandert omdat je stappen binnen krijgt, dat levert een positiefout op, en die heeft een verandering van snelheid tot gevolg. En als de momentane snelheid niet gelijk is aan de gecommandeerde dan heeft dat weer een koppel tot gevolg.

Stuur je de drive heel veel stappen voor een omwenteling, dan ziet de drive in heel korte tijd hoe snel de fout oploopt, en kan-ie wel enigzins berekenen hoe daar het beste mee om te gaan. Zou er 1 stap per seconde binnen komen, tsja, dan is het lastig voorspellen wat de volgende stap zal zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
TimFaber145
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 aug 2017 15:14
Contacteer:

Re: Betonnen portaalfrees

Bericht door TimFaber145 »

Dank voor je uitleg! Het is dus prima mogelijk om een Servo Motor aan te sturen met step/dir zo lang je maar genoeg stappen stuurt per omwenteling. En dit zal dus geen gekke dingen op gaan leveren?

Neem aan dat ik dan op de eding kaart in kan stellen hoeveel stappen/omw, en dit zelfde ook op de drive in moet stellen.

Gebruiken "professionele" besturingssystemen dan +10/-10 volt en hier dus helemaal geen last van hebben?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Betonnen portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

TimFaber145 schreef: 14 jun 2019 13:16 Gebruiken "professionele" besturingssystemen dan +10/-10 volt en hier dus helemaal geen last van hebben?
Ik heb de indruk dat dat analoge wel een beetje achterhaald is, tegenwoordig zitten die systemen met een communicatie lijntje allemaal door gelust.
Als je alle assen (versterkers) de exacte doelstelling doorgeeft (interpolatie, eindpunt, tijd) moeten ze de rest zelf maar oplossen, en dat is voor een setje motor-regelaar natuurlijk ideaal te doen.
En drift omdat je analoge signaal verloopt is dan ook niet meer aan de orde.

Een paar namen: Sercos, Meldas, Siemens gebruikt volgens mij gewoon Ethernet, maar misschien een aangepast protocol.
(Sercos en Meldas zijn volgens mij al ruim meer dan 20 jaar oud, er zal ondertussen wel wat verbeterd zijn)
Bij Siemens zitten de meetlinealen of encoder ook via een kastje op die Ethernet kabel, alle info komt dus via diezelfde communicatie kabel.
Scheelt wel een hoop bekabeling.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
TimFaber145
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 aug 2017 15:14
Contacteer:

Re: Betonnen portaalfrees

Bericht door TimFaber145 »

Neem aan dat er geen hobby (lees betaalbaar) controllers zijn die zo werken :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Betonnen portaalfrees

Bericht door DaBit »

Oh, ze zijn er wel hoor. Eerste google-resultaat: https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 04307.html

Kwa controller kun je dan LinuxCNC met EtherCAT gebruiken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
TimFaber145
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 aug 2017 15:14
Contacteer:

Re: Betonnen portaalfrees

Bericht door TimFaber145 »

Hmm zal ik me daar eens in verdiepen, wat zijn de voornaamste voordelen om het met Linux cnc en ethercad te doen?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Betonnen portaalfrees

Bericht door DaBit »

Voor een hobbymachine hooguit bragging rights. Voor zover ik weet is LinuxCNC de enige 'hobbyklasse' besturing die uberhaupt iets met digitale protocollen kan, en dan nog is dat allemaal relatief ongetest en vast niet helemaal af. De hogere snelheden en nauwkeurigheden die je met de digitale protocollen kunt halen zijn mooi meegenomen, maar op een hobbymachine bied dat ook niet echt concrete voordelen, want het gaat op 'de ouderwetse manier' ook wel. Ik heb niks te klagen over mijn -10V..+10V gestuurde servos.

Maar ik vind het idee van een enkel CAT5 kabeltje en stroomdraadje dat de machine rondloopt verder wel aantrekkelijk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Betonnen portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

TimFaber145 schreef: 14 jun 2019 14:32 Hmm zal ik me daar eens in verdiepen, wat zijn de voornaamste voordelen om het met Linux cnc en ethercad te doen?
En dat je er heel veel van leert, en ik heb zomaar het idee dat jij dat wel leuk vind. ;-)
(staat goed op je CV, met +/- 10 v hoef je op je CV niet meer mee aan te komen)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
TimFaber145
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 aug 2017 15:14
Contacteer:

Re: Betonnen portaalfrees

Bericht door TimFaber145 »

Hahah ja dat vind ik zeker leuk, alleen frezen is ook leuk maar dat zal dan even moeten wachten ;-)
TimFaber145
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 aug 2017 15:14
Contacteer:

Re: Betonnen portaalfrees

Bericht door TimFaber145 »

DaBit schreef: 14 jun 2019 14:42 Voor een hobbymachine hooguit bragging rights. Voor zover ik weet is LinuxCNC de enige 'hobbyklasse' besturing die uberhaupt iets met digitale protocollen kan, en dan nog is dat allemaal relatief ongetest en vast niet helemaal af. De hogere snelheden en nauwkeurigheden die je met de digitale protocollen kunt halen zijn mooi meegenomen, maar op een hobbymachine bied dat ook niet echt concrete voordelen, want het gaat op 'de ouderwetse manier' ook wel. Ik heb niks te klagen over mijn -10V..+10V gestuurde servos.

Maar ik vind het idee van een enkel CAT5 kabeltje en stroomdraadje dat de machine rondloopt verder wel aantrekkelijk.
Enig idee waar ik moet beginnen? :lol: kan vrij weinig informatie/tutorials vinden over linuxcnc met ethercat. Eigenlijk over linuxcnc in het algemeen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Betonnen portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
TimFaber145
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 aug 2017 15:14
Contacteer:

Re: Betonnen portaalfrees

Bericht door TimFaber145 »

Vanmorgen een pc op marktplaats gekocht voor 5 tientjes en intussen draait Linux wheezy met Linuxcnc er op. Nu maar dat 750 pagina lange pfd bestand lezen :roll:
Plaats reactie