“desktop” portaalfrees zelfbouw – vragen en voortgang

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: “desktop” portaalfrees zelfbouw – vragen en voortgang

Bericht door Sven »

Ik heb mijn spindels op maat besteld, is geen probleem.

Als ik me goed herinner moet je dan de totale lengte opgeven, met standard end machining. (als je standaard lagerblokken wilt gebruiken.)

Hij kan ook maten leveren die niet (altijd) in zijn shop staan. Ik heb 1610 gebruikt.

Oh, misschien ten overvloede:
Er zijn eigenlijk twee manieren om een cnc te bouwen. Met een globale schets beginnen en dan in het werk alles vast te leggen of alles, echt alles eerst te tekenen en dan te maken.

Iets er tussenin werkt niet echt goed.
Laatst gewijzigd door Sven op 15 nov 2017 07:51, 1 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: “desktop” portaalfrees zelfbouw – vragen en voortgang

Bericht door serum »

Ter leering ende vermaeck;

Hier mijn actuele project.

Ergo. Eerst begin je te enthousiast, dan wordt je teruggefloten door de gebruikers hier.

Soms zet je te laag in; Schoolvoorbeeld hiervan is Ballegooijen; begonnen met 2 houten plankjes, 3 postbodelastiekjes en 6 vibratiemotortjes (2 parallel per as). Een prullenbakoogst op zijn werk van Nokia 3310's. Ondertussen begint hij serieus te verspanen met zijn knap opgedirkte CNC. Mocht je ontwerp zo ver zijn en je mag het beleven dat je een verzoek gaat neerleggen om je onderdelen uit te willen laten bikken op maat, zal ik maar vast verklappen wie vermoedelijk als eerste reageert :mrgreen: :mrgreen:
Jorgmungandr
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 okt 2017 22:29
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: “desktop” portaalfrees zelfbouw – vragen en voortgang

Bericht door Jorgmungandr »

Dus, na een flinke "pauze" wat betreft mijn CNC-project ben ik weer rustig verder aan het kijken naar het hoe en wat van mijn toekomstige machine. Ik heb besloten dat ik definitief voor de eerder besproken twee-spindels-voor-de-y-as-oplossing wil gaan. Zoals jullie misschien wel gaat opvallen begin ik steeds meer te voelen voor de "opensource" machine...

Nu zit ik al een tijdje met een "zorg" in mijn hoofd waarvan ik niet zo goed weet hoe terecht deze is. Al mijn ideeën voor mijn machine zijn gebaseerd op het principe dat hoe haakser/rechter de constructie van de machine is, hoe haakser/rechter de gemaakte stukken kunnen worden. Ik snap dat het uiteindelijke resultaat van meer factoren afhangt, zoals instellingen en opspanning, maar als bijvoorbeeld mijn z-as 1 graad naar achter gekanteld blijkt te zijn tov de tafel, dan ga ik nooit een recht gat kunnen boren/frezen...

Nu zie ik dat in verschillende machine's (zo ook de opensource machine) gebruik wordt gemaakt van extrusie-profielen. Hoe recht zijn dit soort profielen nou helemaal? Ik heb zelf totaal geen ervaring met specifieke constructieprofielen zoals te koop bij bijvoorbeeld BOIKON, maar mijn ervaring met "gewone" geëxtrudeerde profielen in wat simpelere vormen is dat ze vrijwel nooit helemaal recht zijn, er zit bijna altijd wel wat kromming/doorzakking in. Is dit bij eerder genoemde constructieprofielen geen probleem (ivm vorm en materiaal), of is dit iets waar rekening mee gehouden moet worden? In gedachten heb ik dit soort profielen al afgeschreven, en denk ik meer aan massief gefreesd aluminium. Mijn vraag is dan ook, hoe zit het nou met die profielen? Ik begrijp uit de resultaten van anderen dat het prima kan werken, maar zijn deze zonder meer geschikt, of komt er meer bij kijken?


Overigens had ik twee maanden geleden al belooft om wat foto's te plaatsen van het model waar ik op dat moment mee bezig was. Omdat ik ondertussen van het idee met een enkele spindel voor de y-as af ben is hier niet meer aan verder gewerkt, maar zie hieronder toch een tweetal plaatjes, beloofd is beloofd :mrgreen:
Tafel is ongeveer 75cm lang en 50cm breed, om een idee te geven van de schaal. Feedback is uiteraard welkom, maar wellicht niet heel zinvol aangezien er toch een geheel nieuw ontwerp gaat komen.



Afbeelding
Van boven gezien, brug had ik nog niet ontworpen, en dit gaat voor deze opzet ook niet meer gebeuren...


Afbeelding
Onderaanzicht, met enkel de geleiders en verbindingsbalk.
Plaats reactie