Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door Toxiq »

Gaaf project kees...
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
vdH
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 mei 2018 10:51
Locatie: Hilversum

Re: Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door vdH »

Waarom is er niet gekozen voor een 5-assige frees? Dan kan je ook verstek maken....
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door serum »

Dat is niet nodig voor verstek hoor. Er zijn gewoon grote 90 of 91 graden frezen. Kan geloof ik tot een plaatdikte van 30 mm, en bij dikker materiaal kan je er een 3d toolbaan op loslaten.

Een ATC met een c-as, dat is iets waar de meubelmaker blij van wordt. :) (aggregaten voor een zaag, instelbare hoekfrezen, rijgaten boor) etc.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door janplastiek »

en programmeer maar even 5 assen, of 3 assen met een hoekfrees van 90° voor de kostprijs van zo 'n software pakket kan je best veel frezen op maat laten maken, of een instelbare freesaggregaat kopen, hou je nog aardig wat centen over door 3 assig te frezen
Breek de dag, frees een lijntje.
vdH
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 mei 2018 10:51
Locatie: Hilversum

Re: Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door vdH »

serum schreef: 25 mar 2019 21:34 Dat is niet nodig voor verstek hoor. Er zijn gewoon grote 90 of 91 graden frezen. Kan geloof ik tot een plaatdikte van 30 mm, en bij dikker materiaal kan je er een 3d toolbaan op loslaten.
Goed om te weten! Waar zijn die frezen verkrijgbaar?

ATC met C-as?... Uhm kan je dat uitleggen?
vdH
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 mei 2018 10:51
Locatie: Hilversum

Re: Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door vdH »

janplastiek schreef: 25 mar 2019 21:45 en programmeer maar even 5 assen, of 3 assen met een hoekfrees van 90° voor de kostprijs van zo 'n software pakket kan je best veel frezen op maat laten maken, of een instelbare freesaggregaat kopen, hou je nog aardig wat centen over door 3 assig te frezen
Goed punt! duidelijk verhaal. Kan je uitleggen wat een freesaggregaat is?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door serum »

ATC betekent Automatic Tool Changer; die hebben een HSK63 of ISO30 houder, daarmee kan je de genoemde aggregaten gebruiken. Een C-as zit onder de motor en kan de hoek van een dergelijk aggregaat instellen. Daarmee kan je bv onder een hoek zagen op de x/y as. (zodat je bv een schuine lijn kan zagen van x0/y0 naar x1000/y1000 De C-as zorgt in dit geval voor de rotatie van het aggregaat dat in je spindel zit.

deze heb ik, weet niet of hij in je machine past, maar ze zijn er ook gewoon zonder wisselplaatjes, wel betaalbaar in het grote overzeese met een 8 of 1/2" schacht..

Zoek maar eens met google op 'hsk 63 aggregate' krijg je een tal van plaatjes, denk dat het kwartje dan wel valt.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door audiomanics »

vdH schreef: 25 mar 2019 21:17 Waarom is er niet gekozen voor een 5-assige frees? Dan kan je ook verstek maken....
Je wil niet weten hoeveel machines er in die werkplaaaaaaats staan (ja, echt groot!). waarschijnlijk gaat deze machine alleen deuvelgaatjes en potgaatjes voor scharnieren frezen (en hij kan zoveel meer.. :| )

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door audiomanics »

vdH schreef: 25 mar 2019 21:48Kan je uitleggen wat een freesaggregaat is?
In bepaalde nederlands-talige (of dialecten) gedeelten op de wereld noemen ze een spindelmotor een freesaggregaat.. De meeste Vlamingen spreken ook over een freesaggregaat, (dat je dan tegen de Z-plaat moet "vijzen" en daarna proper moet kuisen...)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door janplastiek »

audiomanics schreef: 25 mar 2019 22:20
vdH schreef: 25 mar 2019 21:48Kan je uitleggen wat een freesaggregaat is?
In bepaalde nederlands-talige (of dialecten) gedeelten op de wereld noemen ze een spindelmotor een freesaggregaat.. De meeste Vlamingen spreken ook over een freesaggregaat, (dat je dan tegen de Z-plaat moet "vijzen" en daarna proper moet kuisen...)
Kees

beetje fout gedacht Kees, elk aangedreven toestel is een aggregaat, bvb een stroom aggregaat een tuinfrees aggregaat een frees aggregaat
wat ik bedoel is een aparte kop die past in de iso 30 freesmotor of spindelmotor, dit aggregaat is instelbaar van -5 tot 100 graden https://cnczone.nl/download/file.php?id=2162
ook mijn floating head is een aggregaat
https://www.cncsupport.co.uk/hsd-floati ... ate-iso30/
en zo zijn er nog vele, kijk hier maar even
https://www.veldmanslijptechniek.nl/ned ... gaten.html
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door janplastiek »

vdH schreef: 25 mar 2019 21:45 ATC met C-as?... Uhm kan je dat uitleggen?
hier een machine met een c as en een semi automatisch aggregaat, machine drukt het aggregaat op een steun in de juiste hoek
het ronddraaien gebeurt met een c as

Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door audiomanics »

janplastiek schreef: 25 mar 2019 22:45 beetje fout gedacht Kees,
Ik zal toch proberen mijn Vlaams weer wat op te halen...Ik spreek het te weinig de laatste tijd ;-)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door FreesKever »

Waauw, mooie machine.

Zelf denk ik ook wel eens na over een vacuum tafel.
Vaak wil je de zijkanten van een produkt bewerken, en dat is lastig zonder een (grote vaste) vacuum tafel te beschadigen.

Werken met losse opzetstukken is ook niet alles. Dan heb je weer slangen ofzo nodig om het vacuum te trekken.

Een van de ideen die ik heb is om de vacuum tafel te integreren in het bed, maar dan zo, dat je een gesloten doos hebt en dan elke 10 tot 20cm ofzo er een vrij groot gat in maken en dit weer afsluiten met een konische plug (en O-ring).
Dan kun je vacuum "platen" maken door de machine zelf stukken uit MDF te laten frezen, en die rondom voorzien van tocht strippen. Van die aluminium met rubber flap er aan zoals bij deuren worden gebruikt.

Om kleine werkstukken op de vacuum tafel te monteren kun je werken met V-ring seals:
https://duckduckgo.com/?q=v-ring+seal&i ... &ia=images

MDF is goedkoop, maar ook poreus. Ik heb vacuum tafels gezien waar expres gebruik gemaakt wordt van poreus materiaal. Het vacuum wordt dan door het poreuze materiaal heen getrokken. Bij gebruik van MDF kan het nodig zijn de randen te schilderen tegen de poreusheid.

Voor de vacuum tafel kun je dan enkele van de conische pluggen verwijderen en daar die uit MDF gefreesde opzetstukken op zetten.

Iets waar je ook rekening mee moet houden zijn verstoppingen van de vacuum tafel.
De konische pluggen zou ik zo groot maken dat je er een stofzuigerslang door kunt steken om de binnenkant van de vacuum tafel schoon te maken.
Ook kun je de onderkant van de MDF opzet stuken licht uitfrezen en daar een doek over nieten, wat als filter werkt over de conische gaten in de vacuum tafel.

Ook kwam ik hier een vraag over Frezen / Router bits tegen.
Gisteren zag ik op dit forum een link naar een duitse distributeur van zulk spul met een redelijk assortiment, en ik heb de link bewaard.
het is:
http://cnc-plus.de/
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door audiomanics »

Volgens mij is hij nu klaar.. Met horizontale en verticale vacuumtafel 8)
18512

De dingen onder de gele plakkertjes onder op het subframe zijn de sensoren die een lichtsluis moeten gaan vormen rond de machine, voor al te nieuwsgierige klanten... te dicht bij, dan gaat de machine in pauze..


Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie