Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door audiomanics »

Een meubelmaker in de buurt zoekt al jaren naar een machine voor zijn te automatiseren klussen, maar alle machines die hij gezien heeft, en dat zijn er nogal wat, hebben net niet wat hij allemaal wil.
Dus komt hij bij mij om, samen met hem, een machine te ontwerpen en maken die helemaal aan zijn wensen voldoet:
Een paar dingen:
-De frees moet tot de rand van het bed kunnen frezen.
-er mag ook niets boven het bed uitsteken, behalve de brug dan.
-Er moet een gesegmenteerd vacuum-systeem op komen, maar ook T-slots.
-Bereik ca 250 x 80 cm waarvan 10cm buiten het blad (ivm kopse bewerkingen)
-freeshoogte ca 20cm
- Motoren met feedback (duh!)
-totale breedte van de machine niet groter dan 95cm (dus slechts 15cm groter dan het werkbereik!)
Dat laatste probeer ik 'm nog uit zijn hoofd te praten: een omkeerspeling van 10µ heeft hij liever niet, maar wil dan wel een tandriem gebruiken om de motor achter de brug te parkeren. Ik denk dat je zelfs met een redelijk strakke tandriem al snel 100µ omkeerspeling hebt, behalve op de Z-as want daar hangt gewicht aan dat de omkeerspeling er uit drukt. (backlash is overigens gewoon te compenseren in de software.. of dat dan ook 100% dekkend is?? Ik kan me voorstellen dat bepaalde freesbewerkingen de backlash naar de andere kant er uit trekken)

Gisteren de vertegenwoordiger van HiWin langs gehad en lekker zitten bomen over roterende moeren etc.
(de man is eerder vertegenwoordiger van Bosch-Rexroth geweest en wist ons te vertellen dat de HiWin spullen absoluut niet onder doen voor de B-R. Afgezien van de prijs dan, dat stemt dan weer positief.)
Budget is gelukkig redelijk fors dus kunnen we wel iets moois neerzetten.

De eerste schetsen zijn al gemaakt.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door DaBit »

Zoals al ooit eerder gezegd: ik heb met de AT5 tandriemen op mijn machine exact nul problemen met omkeerspeling. Met het GT2 spul op de 3D printer ook niet. Met de T2.5 riem op de draaibank bergen omkeerspeling.

Verder kunnen kogelomlopen en geleiding van de brug best onder de tafel. o.a. Sven heeft dat ook.
(en ik had dat achteraf eigenlijk ook wel gewild)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door serum »

Mooi project Kees!

Ik kan je over korte tijd vertellen wat de backlash is van htd5m riemen/snaren. Ik hoop dat het meevalt.

Ik heb mijn frees de komende week nog niet in elkaar zitten; mocht je willen, ik kan je mijn 20T pulleys en snaren opsturen zodat je kan testen, ik heb daar de komende week toch geen tijd voor. (zijn 15mm riemen btw) Langskomen mag natuurlijk ook.

Backlash met riemen is in ook alleen meetbaar onder belasting. (en ook varieert, afhankelijk van de belasting)



15952
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door audiomanics »

DaBit schreef:Verder kunnen kogelomlopen en geleiding van de brug best onder de tafel.
Dat is ook de bedoeling.
Verder komt de drager van de brug voorop om het bereik te vergroten. Die dingen staan al zo op tekening.
Wat betreft de tandriemen zou er gekozen worden voor HTD5 van 15 of 20mm.
GT2 had ook mooi geweest, maar ik had al moeite om 10mm breed te vinden, laat staan 15 of 20mm.
Voor de X-as komen er twee Nema34 8Nm motoren (de spoed van de roterende moer wordt 10mm op een 25mm gewervelde as, niet gerold, dat is standaard voor deze moeren.. per as compleet ca 1600 euro.. )
De andere assen (Y en Z) kunnen conventioneel gemaakt worden.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door DaBit »

Ik vind de glas+neopreen HTD5 riem op mijn draaibank net een stuk elastiek. Ik zou toch kijken of je daar niet iets van staal+polyurethaan voor kunt krijgen.
Verder de riemschijven zo groot mogelijk pakken. Hoe meer tanden in aangrijping en hoe groter de omtrek hoe stijver de positionering.

Als je op 0,01mm omkeerspeling uit wil komen heb je ook voorgespannen of dubbele moeren nodig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door Ballegooijen »

Mooi project om te maken Kees !!
Succes en hou ons op de hoogte :idea:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door audiomanics »

DaBit schreef:Als je op 0,01mm omkeerspeling uit wil komen heb je ook voorgespannen of dubbele moeren nodig.
HiWin kan de moeren uit voorraad (Duitsland) leveren van 10µ tot 0 (volgens mij is 0 speling gewoon vast). Het betreffende moertje: R25-10T3-AME
De tandriemwielen zullen sowieso wel redelijk groot worden: het gat moet al ca 27mm rond worden en dan moet er nog een kraag zijn van minimaal 76mm rond om het wiel op de roterende moer te bouten.
Zelfs als ik een vertraging van 2:1 op de motoren zet hebben die motor-tandriemwielen al een diameter van ca 40mm. Ik moet eerst maar eens zien wat er te koop is aan tandriemen (aantal tanden, materiaal, breedte)
Volgens mij zijn die witte riempjes redelijk sterk, maar of ik die in HTD5 of AT5 kan vinden met de juiste lengte en breedte??
Dat neopreenspul is inderdaad net elastiek. Je verliest alleen wat minder energie in je tandriemoverbrenging.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door DaBit »

Mijn tandriemspul kwam al meerdere malen van http://www.beltingonline.co.uk/ af. Die leuke Synchroflex riempjes hebben ze echter niet in HTD5. Wel in AT5.
Ik vind de prijzen voor het bewerken daar ook wel meevallen en ze doen het netjes. In jouw geval misschien minder interessant, want een ander gevalletje dan een gat en een spiebaan.

Maedler word je vaak naar verwezen, maar die leverde destijds via Koppe Aandrijftechniek en die waren destijds niet zo geinteresseerd in een particuliere opdracht voor een stuk of 8 bewerkte riemschijven met riempjes. Magoed, misschien hebben ze het nu minder druk en meer interesse.

Maedler heeft wel een leuke tool om met die riemoverbrengingen te spelen: http://www.maedler.nl/statisch/tools.aspx
(niet dat je dat niet met een vel papier en een potlood kunt, maar slepen en klikken is soms best handig)

Een kogelomloopmoer met speling 0 is er vaak eentje met een voorspanning, niet eentje die niet wil draaien. Op mijn freesmachine gedaan door 2 moeren per verbinding te gebruiken en naar elkaar te trekken, maar die configuratie kun je ook kopen.
Maar 10u moet voor een meubelmaker ook wel zat zijn lijkt me. En uiteindelijk beginnen zaken als torsie en kolomstijfheid van de as ook mee te spelen, al zal dat met 2x 25mm spindel die aan twee kanten vast zit allemaal wel meevallen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door audiomanics »

Ik ben in gedachte ook al over gestapt naar AT5. Conrad levert Italiaanse PolyUrethaan riempjes met stalen gordels, 16mm en met 75 tanden. In mijn tekening kwam ik op ca 73 tanden uit, dus als ik de motor 5mm verplaats zit ik helemaal goed. Synchroflex zal ze ook wel hebben.
Het wiel op de motor kan net 48 tands worden ivm de diameter van de bevestiging en op de motor kan dan 36 tands komen. (3:4) Op de motor een wiel met flenzen en op de moer een wat bredere (ca 20mm) zonder flens.
De mannetjes die die wielen op klantspecificaties maken, per stuk, hebben bij die grotere diameters geen flenzen
Dat maakt de montage ook een stuk eenvoudiger omdat je de riem er dan zo gelijk met de motor op kan schuiven.
Maar ik zal eens wat bedrijfjes aanschrijven voor een offerte, tzt..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door DaBit »

Ga je nou serieus die 8Nm motor nog vertragen ook? Ik zou 'm eerder versnellen; koppel bouwt vrij vlot af en met 2500mm bereik is een beetje gas kunnen geven wel lekker. Met 5 meter per minuut heb je dan wortel geschoten voor het ding van de ene kant naar de andere is, met 10m/min is alleen je koffie al koud.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door audiomanics »

Dat heeft eerder te maken met de ruimte en dat ik de grotere tandwielen niet makkelijk met een flens kan laten maken.. Zelfs als de motor 25 omw/sec maakt is de snelheid nog ca 11,5m/min en frezen doe je nauwelijks boven de 4m/min.. En, ondanks dat ik hem verteld heb dat het geen ASML machine is, kan het best zijn dat hij (achter mijn rug om) spullen besteld in de klasse met de grootste voorspanning.. Dan betwijfel ik of je de 25 omw/sec nog haalt..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als ik dit lees, zit ik me opnieuw af te vragen, hoe mijn machine en vele anderen dat dan doen met die riem aangedreven KO spindels, en dan op µ niveau positioneren(als het nieuw is).
Waarschijnlijk wordt het antwoord: ja jij hebt een direkt meetsysteem, en die servo's regelen de rek van die riem er wel uit.
Ja, precies. :mrgreen:

Vervolgens ga ik me dus af zitten vragen: zou het niet handiger zijn om die sgn. hybride servo's met feedback te vervangen voor een servo motor en een encoder op de as.
Ik vermoed dat het met koudwaterfrees en onmogelijkheid van het gekozen besturings systeem komt.

Maar het is volgens mij wel de moeite waard om daar eens over na te denken.
Soms moet je es even uit je comfort zone en het hele ontwerpproces tegen het licht te houden.
Daarnaast ook alle andere wensen opnieuw mee te nemen zoals vacuum met zone besturing enz.

Soms kan het zowiezo geen kwaad om jezelf te dwingen een 2e ontwerp te maken om te kijken of je ook buiten je eigen oogkleppen kunt kijken.

In ieder geval succes met deze uitdaging, altijd leuk, komt er ook nog een automatisch gereedschapwisselsysteem op ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door Sven »

Da's idd zo'n beetje mijn machine, een beetje smaller en langer en met t-sleuf en vacuum.

Ik heb de t-sleuf wegbezuinigd en dat gaf een besparing van zo'n 45% op de totaalprijs.
Nou was dat een t-sleuf in het bed, misschien dat het betaalbaarder is als je een standaard dikte op een iets dunner blad doet.

Dus 10 mm op 30 dik ipv laten maken op 40 dik, dat zal je al een duizendje of 2 tot 3 schelen.

Ik heb nu rastergaten en ik heb mijn t-sleuf nog niet gemist, behalve voor de 4e as, en daar schroef ik de oude t-sleuf gewoon weer voor vast.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Grote custom portaalfrees met OSPF-onderdelen

Bericht door audiomanics »

hugo stoutjesdijk schreef: zou het niet handiger zijn om die sgn. hybride servo's met feedback te vervangen voor een servo motor en een encoder op de as.......
komt er ook nog een automatisch gereedschapwisselsysteem op ?
Het leuke is dat ik daar ook al een opzetje van gemaakt had, maar ik liep inderdaad tegen een aantal dingen op:
De uitgaande as is in dit geval de roterende moer. Dat is verdomd onhandig om daar een encoder op te zetten. Een glasliniaal over een lengte van 2500mm was ook nog een optie, maar ik heb geen flauw benul hoe ik dat aan EdingCNC zou moeten knopen zonder al te veel extra elektronica die, zo is mijn ervaring, niet heel stabiel en altijd werkt (zoals arduino's, raspberry Pi etc)
Bovendien moet ik gewoon voor ogen houden dat het een pure houtbewerkingsmachine wordt en aangezien een schuifmaat al iets is dat een houtbewerker liever uit zijn werkplaats ziet verdwijnen, waar hebben we het dan over.. Als een machine op ongeveer 1/40 kan werken is het al erg goed.. Als alles op 1/10 nauwkeurig werkt, denk ik, dat deze machine al beter is dan de meeste veel duurdere.
Een gereedschapswisselaar heb ik hem nog niet over gehoord.. Ik denk dat er meestal gewoon een frees van 6mm in blijft. Een automatische wisselaar zal de prijs ook wel aardig opdrijven.
@Sven Het idee is vacuumeilandjes van ca 20x25cm of 20x50cm te maken en daartussen van die t-slot strips. Die zijn niet ontzettend duur.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie