laser psu / buis defect

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
timmycnc
Berichten: 72
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:44
Locatie: Belgie ( Beveren-Waas)
Contacteer:

laser psu / buis defect

Bericht door timmycnc »

hallo iedereen,

Al een hele tijd ben ik hier lid op het forum, vooral als kijkend en kwijlend lid. ( bijna elke dag lees ik hier mee, en sta vol verwondering te kijken naar al die technische kennis die hier aanwezig is.)

Nadat DirkW in het verleden zijn laser had gebouwd, ben ik stilaan ook door deze microbe gebeten geweest.
Met als gevolg dat ik er ook 1 wilde bouwen. Een aantal ijzeren buizen had ik nog liggen van vorige projecten, alsook een aantal volkern platen had ik tot mijn beschikking.

De Laservoeding en 60W co2 buis had ik toen overgenomen van iemand te samen met een Dsp board.

Alles werkte naar behoren, en ondertussen zijn er een aantal zaken veranderd ( zoals nieuwe Dsp, een in de hoogte verstelbare tafel.)

Nu heb ik vorige week iets :evil: lomp gedaan.
Ik had mijn zijpaneel aan de besturingskast los geschroefd voor een aanpassing, en had hiervoor de analoge meter afgekoppeld.
Na de lunch wilde ik nog vlug iets testen met de laser. Maar wat had ik vergeten.... de analoge meter aan te sluiten. :roll:

Met als gevolg dat de negatieve voedingskabel van de co2 buis tegen mijn frame lag zonder dat ik erg er in had.
Nu is er aan het uiteinde van de co2 buis, een klein "gesmolten gaatje"( of beschadiging)ontstaan. ( De laser heeft dezelfde dag hierachter nog een paar uur gedraaid met een goed resultaat)

15791

Toen ik vandaag mijn machine op startte wilde ik eerst mijn laserbuis testen door de button op de dsp in te drukken, met als gevolg geen resultaat. Ik heb een aantal x opnieuw gedrukt.

Dan de Psu voeding uitgeschakeld, en opnieuw een test poging gedaan. Toen vloog de aardlekschakelaar uit in de zekeringskast.

Alles afgekoppeld en getest wat de oorzaak zou kunnen zijn, en het is mijn Co2 voeding van de laserbuis. ( En waarschijnlijk ook mijn buis zelf ? Die lek gelagen is door dit gaatje.

Ah ja, er moet dus een nieuwe komen,

Wie kan er mij enkele leveranciers aanbevelen die zowel voeding als laserbuizen verdelen. ( 60w of 80w)
en Is er iemand die hout en glas gegraveerd heeft met een 80w buis. ( ben aan het twijfelen tussen de twee vermogens)

nog een aantal afbeeldingen van mijn machine, plaatjes zien we allemaal graag. :P

1579015788157891578715786
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: laser psu / buis defect

Bericht door audiomanics »

Fraaie zelfbouwer. Leuke controller ook die T9 (heb zelf de X7)
Als de negatieve draad tegen de massa lag zou de voeding mogelijk te veel hebben kunnen leveren omdat in sommige voedingen die return-leiding gebruikt wordt om de stroom te sensen. Maar anders zou het nivo ongeveer gelijk moeten zijn, hooguit een paar millivolt tov massa.
't zou zomaar kunnen zijn dat dat gaatje er al veel langer zat, maar niet eerder opgevallen was. Het lijkt inderdaad wel op wat vonkoverslag.
De voeding zal wel opgeblazen zijn, vermoedelijk doorslag in de hoogspanningtrafo, maar die dingen zijn los, als je ze al kan krijgen, duurder dan zo'n hele voeding..
Ik neem aan dat je het spul liefst gisteren in huis hebt, maar anders is eBay overladen met leveranciers van dat spul.
Als je de keuze hebt iets meer voor transport te betalen (meestal DHL) dan heb je het soms binnen 24 uur thuis, is mijn ervaring. De totaalprijs is ongeveer gelijk, en douanekosten? nog niet gehad met dit soort spul..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie