Zelfbouw desktop CNC freesmachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Re: Zelfbouw desktop CNC freesmachine

Berichtdoor hugo stoutjesdijk op 13 Okt 2017 07:11

audiomanics schreef:En natuurlijk mag iedereen het lekker zelf weten, maar als ik over de telefoon een verhaal hoor en ik weet echt niet waar ze het over hebben, dan is het wel handig als iedereen ongeveer dezelfde norm hanteert..

Dat heeft dus alles met communicatie te maken.
Als iemand zegt: mijn portaal is de X-as, kan ik dat op 2 manieren uitleggen.

15712
In bovenstaand plaatje kan ik me voorstellen dat iemand de portaal hier de X-as noemt, omdat daar de X-geleidingen op zitten. Maar de beweging van de portaal zelf is de Y-richting. En dat kun je een niet CNC ervaringsdeskundige absoluut niet kwalijk nemen, aan ons dus om bij vragen eerst duidelijk te krijgen of er over hetzelfde gepraat wordt.

(alleen jammer dat die tegen-vragen dan door vraag steller weer niet beantwoord worden, omdat een zomaar geroepen antwoord vaak als oplossing gezien wordt :shock: met gevolg, eindeloze posts omdat het niet opgelost wordt)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hugo stoutjesdijk
Donateur

Re: Zelfbouw desktop CNC freesmachine

Berichtdoor Boemerang op 15 Okt 2017 15:08

Met de X-as doel ik op de meest laag gelegen as(het bed).

oordeel als je 2 voor de y-as gebruikt is dat de boel dan niet 'scheef' trekt. Probeer maar eens als test een houten lat precies in het midden naar voren te duwen en dat de lat dan alleen horizontaal beweegt.

Ik denk dat het nog wel redelijk meevalt i.c.m. de breedte van het bed.

Twee geleiders met één motor werkt ook goed voor Y en Z (of X en Z) dus waarom zou het voor de tafel niet werken? De afstand is klein genoeg, misschien 20 cm tussen de geleiders op een bereik van 30 cm.

Dat gevoel heb ik ook. Voornamelijk zullen de producten die ik maak niet heel groot zijn. Als ik in het midden van het bed de producten opspan moet dat geen probleem geven.

Maar heb je wel genoeg slag voor 30 cm in de X richting, of vertekent het plaatje?

Op de afbeelding staat het er ook wel een beetje vertekend op, maar ik haal een slag van 300mm.

Het komt vaker langs: Voor de Z kan je beter de wagens en rails wisselen. Dat zou voor de tafel ook kunnen met zo'n vaste brug.

Hier ga ik zeker naar kijken, lijkt me ook een goed idee i.v.m. het voorkomen van spanen op de geleiding.

Voordeel vaste brug is dat je minder kogelomlopen nodig hebt en dat je de X-as hebt ontkoppeld van de Y+Z as. Dat is ook waarom ik ga voor vaste brug. Nadeel vaste brug: je machine wordt in de X ineens 2x langer.

Dat idee heb ik ook. Het is een redelijk kleine machine dus die dubbele lengte zal wel meevallen.

De geleiding van de Z-as ga ik omwisselen. Lijkt me inderdaad een stuk stijver.
In mijn volgende post zal ik het X,Y,Z, verhaal wel verduidelijken m.b.t. mijn machine om discussie te voorkomen.
Bedankt voor jullie reacties zover!
Boemerang

Vorige

Terug naar Aluminium, Staal en Hout