Hoe 0.5 mm aluminium plaat frezen met 1mm frees?

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Lecram
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 aug 2017 00:53
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Hoe 0.5 mm aluminium plaat frezen met 1mm frees?

Bericht door Lecram »

Even voorop stellen: ik ben redelijk newbie op het gebied van frezen.

Ik heb een portaalfrees en probeer 0.5 mm dik alu plaat te frezen met een 1 mm freesje. Het is een eensnijder, weliswaar een chinese. De eerste twee freesjes braken direct, de derde ging op zich door het materiaal heen. Dat was nadat ik de spindelsnelheid op 10.000 had gezet (hoger dan eerdere pogingen), de feedrate op 100mm/min (lager), plunge rate op 200mm/min. Nadat ik de spindelsnelheid en de feed rate met 20% verhoogde brak ook dit freesje.
De uitsnedes waren ook zeer ruw.

Wie heeft de gouden tip voor het maken van mooie uitsnedes in 0.5mm dik aluminium met een portaalfrees? 1mm freesje is nodig om de uit te frezen hoeken zo scherp mogelijk te houden.
Vervangings tellerplaten voor oldtimers en tellerrestauraties.
http://www.cb750faces.com
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe 0.5 mm aluminium plaat frezen met 1mm frees?

Bericht door DaBit »

Toerental mag nog verder omhoog; 24000rpm is niks te gek voor een 1mm frees in alu als je spindel het kan.

Freessnelheid is bij jou wat aan de vlotte kant; ik zou de voeding op maximaal zo'n 80mm/min houden. Plunge zou ik proberen te voorkomen (probeer of je met een 'ramp' het materiaal in kunt), maar als het toch moet dan heel zoetjes aan; 25mm/min ofzo.

Verder de boel vettig houden. Minimaalsmering is ideaal maar wat lampolie en een kwastje doet de truuk ook wel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Lecram
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 aug 2017 00:53
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Hoe 0.5 mm aluminium plaat frezen met 1mm frees?

Bericht door Lecram »

Super, dank voor de tips!
Vervangings tellerplaten voor oldtimers en tellerrestauraties.
http://www.cb750faces.com
vincent1971
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 apr 2013 14:15
Locatie: Enschede

Re: Hoe 0.5 mm aluminium plaat frezen met 1mm frees?

Bericht door vincent1971 »

Probeer eens wat spiritus op dat aluminium aan te brengen met een kwastje gedurende het frezen. Werkt bij mij goed als koel- en snijmiddel.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Hoe 0.5 mm aluminium plaat frezen met 1mm frees?

Bericht door FSSF »

En het zal waarschijnlijk, gezien de plaatdikte, gaan om heel zacht aluminium, nooit fijn om te frezen(zacht uitgedrukt).
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Hoe 0.5 mm aluminium plaat frezen met 1mm frees?

Bericht door wilfred1970 »

Als het plaat is welke vaak verwerkt wordt door de plaatverwerkende metaalbedrijven, is de kans bijzonder groot dat het AlMG3 of AL99.5 is.
Dit heb ik ook al eens proberen te verwerken met een frees...ik vind het bijzonder lastig.
Lecram
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 aug 2017 00:53
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Hoe 0.5 mm aluminium plaat frezen met 1mm frees?

Bericht door Lecram »

Ik denk dat ik heb verkeerde freesje heb gebruikt. Ik heb nu een alu freesje 2mm (weliswaar wat dikker) gebruikt, mef 24k rpm en 1000 mm/min, en smeermiddel. Dat gaat in één keer door die 0.5 mm alu heen, met een nette uitsnede.

Nogmaals dank voor de tips.
Vervangings tellerplaten voor oldtimers en tellerrestauraties.
http://www.cb750faces.com
Plaats reactie