alu of staal ?

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door audiomanics »

zippen!... jammer voor die lui die een zip niet kunnen uitpakken..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door diepchess »

Hier de zip poging...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door Ballegooijen »

Voor diegene die geen ZIP kunnen lezen:

15605
15606
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door diepchess »

DaBreeze - dit is wel berekend op 0.001mm - het epoxy betonnen onderstel.
berekent - ja ja handmatige FEM analyse (ik weet het vast vol fouten).

Uitgaande van paar honderd kilo belasting her en der.

Prijs epoxybeton - dabit gokt 1 euro per kilo als ik 't kant en klaar laat komen zoals hij deed. Dat ga ik vast ook doen.

De geleidingen weet ik nog niet waar ik die ga bestellen. Hangt vast af van hoe goed hij geschraapt is in the end. Als dat van gene meter lukt, dan worden het iets goedkopere - anders overweeg ik duits bedrijfje die ook aan Mueller CNC levert - maar moet nog prijs opvragen. Ik gokt rond de 2000 euro (ex BTW) voor de geleidingen.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door Breaker »

Bijlagen zijn niet bedoeld voor plaatjes maar voor andere soorten informatie.
Afbeeldingen gaan via een externe link of de galerij:
viewtopic.php?f=41&t=1068

Hmm, het is ongeveer de derde keer in een week dat die link nodig is. Misschien moeten we eens een 'intervention' doen met create op de CNCzone-dag om youtube en plaatjes beleid naar het tweede decennium van de 21e eeuw te brengen. Of dat dan comedy of gangster stijl moet gebeuren daar valt over te discussieren. :mrgreen:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door audiomanics »

Of net als alle andere forums gewoon wat makkelijker maken, over het tweede decennium van de 21e eeuw gesproken.. (just my thoughts)
Of je nu plaatje in je galerij moet zetten of in een bericht plaatst neemt volgens mij even veel ruimte in.
Het onnodig hele berichten quoten, daar kan wel wat aan gedaan worden.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: alu of staal ?

Bericht door serum »

Breaker, 'We made him an offer he couldn't refuse'
Als tip voor het posten van plaatjes; postimage.org! Werkt prima, super, fijn en snel. (precies zoals je in de 21e eeuw mag verwachten) Ik zou de bevallingsfoto's van je kinderen er niet opzetten, maar voor forumspul volstaat het.

Voorheen gebruikte ik Picasa met plezier en een lach, maar sinds Google dat de nek heeft omgedraaid heeft gebruik ik postimage.org.

Ik ben momenteel aan het werk aan een 2e opzet voor een aluminium frees. (stevige opzet, net een tikje degelijker opgezet dan de opensource) minder complex qua bouw dan het eerste plan wat ik postte.

Hoop dat je plannen het daglicht zien Diepchess. Je hebt wat onmogelijkheden in je ontwerp zitten wat het lossen van een mal moeilijk mogelijk maakt; mijn advies; verlies de pockets, maak het wat massiever. de kracht van epoxybeton zit in het feit dat het voordelig is; maak het niet begewegende deel zwaar en fors;ik heb geen idee van het formaat, maar ik denk dat je ribben max 3cm zijn? op dergelijke dikte heeft epoxybetom relatief weinig stevigheid/stijfheid.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door Sven »

serum schreef:kracht van epoxybeton zit in het feit dat het voordelig is
Dat is 't niet, staal is goedkoper en stijver per kilo
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: alu of staal ?

Bericht door serum »

Excuses; en relatief eenvoudig te verwerken zonder bijzonder gereedschap.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door diepchess »

serum: ik was met Dabit in dicussie gegaan wat hij dacht dat minimum was voor de ribben. De dragers zijn 4 CM dik hier en wat ribben zijn inderdaad 3 CM.

Wat betreft gieten, er komt natuurlijk stalen frame in dat overal vast zit aan elkaar en al zonder epoxy stevig is; ik wil formule dabit daar volgen van wat draadstangen en dan aan onder/bovenkant die als hele U natuurlijk door hele structuur laten lopen. Ik overweeg ook fiks wat freesresten van staal in het beton te verwerken als 'wapening'.

Om de kop gieten, dus platstaf waarop de X-as geleiders komen die ligt plat opbodem doos.

Dan 4 CM beton gieten, zijkanten van houten doos schuif ik wat 3d printed uitsparingen in, die ik er nooit meer uithaal natuurlijk. dan doorgieten naar 80+30 = 120 mm dikte, dan knal ik met scharnieren wat 3d printed objecten in die de overige uitsparingen zijn. Die zet ik gelijk vast met of paar spijkers of andere methode (heel snel dus) en doorgieten van de epoxy. Dan op 150 + 40 mm hoogte knal ik de laatste 3d printed structuur erin voor de zijkanten waar de poten onder komen en kan hele box verder gegoten worden. De 3d printed structuren was ik niet van plan er ooit nog uit te halen, dus dat komt goed uit als dat prima vastzit :)

Als het hele ding is uitgehard dan snijd ik alleen de 3d printed objecten los waarmee hij vastzit aan de kist en klaas is kees. De doos zelf van hout is dan feitelijk veel simpeler eraf te halen als het goed is. Hij moet toch eerst op zijn kant naar binnengereden worden waar ik tijd zat heb dan om die doos eraf te halen.

De geleiders over de X-as komen dus onder massief 40mm dik beton te liggen. Nergens zit lucht onder geleiders dus.

Het gieten gaat 't probleem niet zijn. De grote vraag is inderdaad hoe dun epoxybeton mag zijn. Dabit dacht 3 cm no problem. Dat gaat allemaal om niet dragende structuren waar het 3 CM dik is.

Daar dit dus bij elkaar 93 liter aan inhoud is deze vorm, is het inderdaad mogelijk 'm hier en daar iets zwaarder te maken. Maar grote vraag is dus: is dat nodig?

Iemand die vaker epoxybeton gegoten heeft en daar ervaring mee heeft hoor ik graag :)

p.s. als we kijken naar huizenbouw de dragende betonplaten wat voor dikte hebben die, 6 cm ofzo? Simpel beton.
Dat draagt dan heel huis en het is geen epoxybeton.

p.s.2 : doos is dus 300mm hoog en 1380 mm lang en de uiteindes 340 mm breed (rails komen dus op 300mm afstand van elkaar te liggen). totale breedte is 900mm.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door Sven »

Allemaal leuk en aardig maar dit hoort volgens mij in een ander draadje thuis.

@Mod: Knip?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door diepchess »

Sven, ik start zeker nog een nieuw draadje tzt hierover - maar ik vermoed toch dat je de voordelen van gewapend epoxybeton onderschat versus 100% staal.

Zelfs als het gaat om prijs...

Bij wat ik ga bouwen is de prijs per kilo, zo lang het rond die euro zit of minder, niet zo'n probleem. Maar in grotere hoeveelheden wint gewapend beton het altijd natuurlijk qua prijs.

Volgens mij komt de onderschatting voort uit de aanname. Jij kijkt naar de stijfheid van het materiaal - ik naar de te bouwen stijfheid door de constructie.

Met simpele methodes bouw je elke gewenste vorm van epoxybeton.
Plaats reactie