alu of staal ?

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

The Breeze
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 sep 2017 08:50
Contacteer:

alu of staal ?

Bericht door The Breeze »

Hoi

Ben druk bezig een ontwerp te maken voor een portaalfrees

Er moet wel aluminium bewerkt kunnen worden en vrij secuur zijn
Nu lees ik al een tijdje alle onderwerpen door hier (vooral over stijfheid) en zie dat velen een cnc bouwen van aluminium

Ik vraag me af of het niet beter is om alles met stalen profielen op te bouwen (toch een stuk sterker en stijver als alu)
Tevens de vraag of het portaal zelf dan niet te zwaar wordt ?

Heb al diverse tekeningen gemaakt (liever gezegd gestart) maar zal eerst de keuze vh materiaal moeten maken.

Uiteindelijk zullen er 2 gemaakt gaan worden. 1 met een werkbereik van 50x50 cm en 1 met een bereik van 100x60 cm

tips zijn welkom

Fred
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door Sven »

Hey Fred, welkom op het forum.

Je vraag is lastiger te beantwoorden dan te stellen.

Het hang erg af van de vaardigheden die je bezit.
Als je erg goed kan lassen dan is staal best een optie maar dan moet je veel nabewerken om 'm echt zuiver te krijgen.

Maar ja, je stelt "vrij secuur" dus het kan dat je zuiverheid meer afhangt van je bouwkwaliteit dan het gekozen materiaal.

Voor een eerste frees zou je waarschijnlijk prima uit de voeten kunnen met alu.

Oh, zijn de genoemde twee machines voor jezelf? En waarom dan 2?

Ik zou gewoon een maken, en dan de grotere. da's nauwelijks duurder omdat bij een kleine machine het meeste geld in de hardware gaat zitten en niet in het bouwmateriaal.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
The Breeze
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 sep 2017 08:50
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door The Breeze »

Had iets meer info moeten geven zie ik.....
Het hang erg af van de vaardigheden die je bezit.
Als je erg goed kan lassen dan is staal best een optie maar dan moet je veel nabewerken om 'm echt zuiver te krijgen.
lassen 0,0 :roll: maar werk als ict'er in een bedrijf waar zeer veel lassers werken dus ik vind hier wel iemand die voor een zacht prijsje het laswerk voor me kan doen
is dit dan ook voor het portaal zelf ? of het onderstel van staal en het portaal van alu ?
Maar ja, je stelt "vrij secuur" dus het kan dat je zuiverheid meer afhangt van je bouwkwaliteit dan het gekozen materiaal.
das evident :lol:
Voor een eerste frees zou je waarschijnlijk prima uit de voeten kunnen met alu.
heb al een kleine cnc (ali) voor klein spul (plexi, pcb) redelijk geschikt maar eigenlijk meer speelgoed. wel veel van geleerd vwb aansturing, opbouw en het werken met diverse files
Oh, zijn de genoemde twee machines voor jezelf? En waarom dan 2?
had ik idd even mogen vertellen. nee, de kleinere is voor een vriend van me (die overigens een wizz is in elektronica en de besturing) en wss word die niet gebruikt voor alu te freesen (misschien graveren ervan)
de 2e is voor mezelf, deze moet wel alu kunnen freesen alsook hout (tbv gitaarbodies e.d.)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door audiomanics »

Een goed gebouwde aluminium portaalfrees is beter dan een gemiddelde stalen.
Van de 1000 ontwerpen zijn er misschien 3 redelijk tot goed geconstrueerd.
Niet om mijzelf en de mensen die er over meegedacht hebben een veer in de kont te steken, maar de "Opensource Portaalfrees", zoals hier op het forum beschreven en ontwikkeld is, is één van de weinige goede aluminium portaalfrezen. In alle opzichten doordacht en veruit superieur aan 99% van de commerciële "thuis"-machines..
Niet gezegd dat je juist die moet bouwen, maar in die artikelen staan wel veel wetenswaardigheden om niet in de vele valkuilen te vallen die bij het ontwerpen van een machine bestaan.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
The Breeze
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 sep 2017 08:50
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door The Breeze »

bedankt alvast voor de reacties
Een goed gebouwde aluminium portaalfrees is beter dan een gemiddelde stalen.
dat lijkt me duidelijk
maar is een goed gebouwde stalen niet stijver dan een goed gebouwde aluminium ? (en goedkoper, niet helemaal onbelangrijk)
Niet om mijzelf en de mensen die er over meegedacht hebben een veer in de kont te steken, maar de "Opensource Portaalfrees", zoals hier op het forum beschreven en ontwikkeld is, is één van de weinige goede aluminium portaalfrezen. In alle opzichten doordacht en veruit superieur aan 99% van de commerciële "thuis"-machines..
Niet gezegd dat je juist die moet bouwen, maar in die artikelen staan wel veel wetenswaardigheden om niet in de vele valkuilen te vallen die bij het ontwerpen van een machine bestaan.
heb deze doorgelezen (aandachtig zelfs ;-) )
maar misschien had ik het budget moeten vermeldden de geschatte prijs voor de opensource is net aan de hoge kant voor mijn doeleinde
zat zelf voor de grotere te denken aan 1500 tot max 2000 de kleinere zal nog goedkoper uit moeten vallen denk ik

Fred
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door assink »

Bij een stalen moet je al rekening houden met uitgloeien en nabewerken als je het goed wilt doen. Dat heeft wel behoorlijk invloed op de prijs. Tenzij je daar goede adresjes voor hebt.
Hier wordt er veel gebaseerd op het opensource model.
Je kunt wel even kijken op het engelse forum, daar worden toch ook mooie machines gebouwd met stalen frames en zelfnivellerende epoxy.
Bijvoorbeeld deze:
http://www.mycncuk.com/threads/6457-Stu ... irst-build
En zo staan er nog veel meer.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door diepchess »

assink schreef:Bij een stalen moet je al rekening houden met uitgloeien en nabewerken als je het goed wilt doen. Dat heeft wel behoorlijk invloed op de prijs. Tenzij je daar goede adresjes voor hebt.
Hier wordt er veel gebaseerd op het opensource model.
Je kunt wel even kijken op het engelse forum, daar worden toch ook mooie machines gebouwd met stalen frames en zelfnivellerende epoxy.
Bijvoorbeeld deze:
http://www.mycncuk.com/threads/6457-Stu ... irst-build
En zo staan er nog veel meer.
Nadeel van dat ontwerp is dat hij machine wel ergens stijf moet vastmaken, bijvoorbeeld heel strak vastzetten aan de grond.

Het bed is maar 90mm dik.

Dat kunnen we zien als U-vorm die snel vervormt.

Maar het principe blijft mooi!
Ik hier aan klussen in CAD met wat stalen balken als ondersteun frame en de bak van epoxybeton.
grootte bed wordt ongeveer 660 x 400. Bereik iets van 650 x 550 ofzo (voor eventuele ATC).

p.s. en vierkante rails dit keer - hopelijk stuk beter ontwerp nu dan de vorige 12 ontwerpen :)
p.s.2 : het open source ontwerp hier heeft nog een extrusie bovenin zitten achterin wat de machine stuk stijver maakt dan mycncuk
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door Sven »

De open source machine heeft flinke voordelen.
Je kan 'm snel bouwen en op een formaat dat je past.

Nadelen heeft ie ook. Hij is duur (ik lees bedragen van tussen 5000 en 7000 euro, voor een vergelijkbaar formaat als de jouwe) en de nauwkeurigheid van het basismateriaal is niet gespecificeerd, niet op rechtheid en niet op vlakheid.

Je kan ook van tooling plate een machine bouwen. Dan heb je wel een uitgangsmateriaal waarvan je weet hoe vlak het is en ben je voordeliger uit, en het vraagt weinig meer skilss dat het bouwen van een kastje uit mdf. Je moet vooral ook draad kunnen tappen ;)

Voor die machine hoeft niets gefreesd te worden, je laat het op maat gezaagd leveren en eventueel kan je het zelf met een cirkelzaagtafel zagen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: alu of staal ?

Bericht door keesfrees »

staal :
CNC Portaal tafel 1400 x 600 x 300 in st37 uitgevoerd
viewtopic.php?f=8&t=11954

en, o ja, nog even dit :
handig aanhalen (citeren, quoten)
viewtopic.php?f=37&t=12599
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ook hier wordt de Z-as weer op de onlogische manier opgebouwd. (geleiders en wagentjes wisselen)

Prijs en materiaal: bij zelfbouw hang een groot deel natuurlijk van de mogelijkheden van de bouwer af.
Misschien kan The Breeze naast laten lassen, ook wel laten na bewerken en zodoende een deel van de kosten veel lager hebben.
Daarnaast, "best precies" is een nogal rekbaar begrip, als er beter dan een mm mee bedoelt wordt zal het altijd wel lukken, maar beter dan 0.1mm wordt al wat lastiger, en beter dan 0.01 dan moet je toch serieus aan de bak.
Een stratenmaker, timmerman, metaalbewerker, optiek slijper hebben daar allemaal een ander beeld bij.

Als mensen te makkelijk roepen dat ze dat makkelijk doen, zijn er een aantal opties:
Ze meten na het maken, passen de tekening aan, en ziedaar. :mrgreen:
Ze kunnen niet met de meetapparatuur omgaan of denken dat die digitale schuifmaat echt op 0.01mm nauwkeurig is.
Of hebben gewoon een grote mond en roepen maar wat.
Of het zijn amerikanen en hebben het over inches.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door kawarider »

Interessant draadje. Is het echt zo dat je niet aan gloeien ontkomt met staal? En dan voor laten we zeggen een nauwkeurigheid van beter dan 0,1 mm.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: alu of staal ?

Bericht door serum »

Dat lijkt mij weer sterk afhankelijk van de constructie. Als je 2 ton staal gebuikt met een paar kleine rupsjes of juist rondom last.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef:Interessant draadje. Is het echt zo dat je niet aan gloeien ontkomt met staal? En dan voor laten we zeggen een nauwkeurigheid van beter dan 0,1 mm.
Misschien is een jaar pauze in de bouwperiode ook voldoende.
Die gietstukken voor machines lagen vroeger ook altijd een poos buiten bij de gieterij te roesten voor ze er aan verder gingen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: alu of staal ?

Bericht door Sven »

Wat ik er van begrijp is dat als je staal gaat vlakfrezen dat de interne spanning verstoord word waardoor het oppervlak krommer wordt dan het was.
Door eerst te gloeien wordt alle interne spanning geneutraliseerd en is vlakfrezen ook echt vlak.

Bij warm gewalst staal heb je minder last van interne spanning dan bij koud gewalst maar warm gewalst is weer minder vlak dan koud gewalst.

Tooling plate aluminium is niet gewalst maar alleen gezaagd en vlakgefreesd. Dat vervormt veel minder als je er aan gaat frezen, tenzij je weer veel warmte inbrengt.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie