DIY CNC vragen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
fosh
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 jul 2017 18:31
Locatie: Kaulille

DIY CNC vragen

Bericht door fosh »

Halloooww!

Na veel te lang uitstellen ga ik toch maar eens beginnen aan een diy cnc. Omdat ik geen ervaring heb met elektronica/mechanica zit ik met redelijk wat vragen... Hoop dat jullie me wijzer kunnen maken.
En omdat ik het ontwerp al voor de 100e keer heb gemaakt, had ik geen zin om alle lagers etc toe te voegen.
Uiteraard komt er op iedere as 4 lagers. De X-as krijgt 2 stappenmotors. Deze komen samen met de acme draadstangen tegen de zijkant van het onderframe.

Onderframe zonder werkvlak
Afbeelding
Onderframe met Y-as
Afbeelding
Onderframe zonder Werkvlak
Afbeelding
Z-as
Afbeelding
img upload

Ik heb het onderframe al gelast, en moet nog enkel het (bewegend) bovenframe laten uitfrezen. Hier heb ik al enkele vragen over:

1) Weet iemand een (niet te dure) plaats voor een aluminium plaat te laten frezen? Eventueel met verzending?
2) Ik ga alle onderdelen uit een AL plaat van 20mm laten frezen. Is dit overkill??
3) Welk soort aluminium kan ik het best gebruiken? Op internet heb ik AlMg3 - 5754 - H111 gevonden. Goed genoeg?
4) Zijn en nog opmerkingen over mijn "design"?

Alvast heel erg bedankt!
Groetjes Lode
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: DIY CNC vragen

Bericht door Tolp2 »

1) Je kunt hier op het forum een vraag stellen of mensen het voor je frezen.
2) 20 mm is geen overkill. Als je hiermee start en.je.moet het ook nog vlakken en opspannen dan hou je wellichtaar 18 mm of minder over. Voor y-as heb ik een torsion box (licht en stijf) voor de z-as dacht ik 22 mm na vlakken.
3) Al5754 is matig verspaanbaar. De 6000 serie is beter verspaanbaar. Als je er aan kan komen: 7075 is het summun: de treksterkte is driemaal zo hoog als 5754 en volgens mij is het ook stijver.
4) waarom het wiel opnieuw uitvinden. Kijk ook eens naar de Open Source freesmachine. Er zijn forumleden die daar platen van op voorraad hebben. De z-as lijkt een grote uitkraging te hebben, wat de stijfheid niet ten goede komt. Aan welke komt komt de spindel en hoe komt de y-as er uit te zien?
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: DIY CNC vragen

Bericht door mjeuring »

E-modulus voor zo'n beetje alle aluminium legeringen ligt tussen de 70 en 73.000 N/mm^2
Treksterkte hoef je eigenlijk niet naar te kijken, dat is de spanning waarbij het materiaal breekt. Ruim na het plastisch vervormen. Een cnc machine wil je helemaal niet vervormen, die moet stijf zijn. Dat bereik je door je contructie- en materiaal keuze.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: DIY CNC vragen

Bericht door Sven »

Ik zou zeggen, doe jezelf een plezier en ga meteen voor kogelomloop

Afbeelding

Deze zou ik even herontwerpen (edit: stuk van wat hier de bewegende plaat is afzagen) zodat de rails op en neer bewegen en de wagens op dezelfde hoogte blijven.

De brug lijkt me te iel voor deze overspanning, die zou ik, voor zover ik dat nu kan zien, meer volume geven zodat ie stijver wordt.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: DIY CNC vragen

Bericht door serum »

Daarnaast zou ik de liggers weer vaker ondersteunen; je hebt nu alleen de uiterste punten ondersteund.
fosh
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 jul 2017 18:31
Locatie: Kaulille

Re: DIY CNC vragen

Bericht door fosh »

Tolp2 schreef:1) Je kunt hier op het forum een vraag stellen of mensen het voor je frezen.
2) 20 mm is geen overkill. Als je hiermee start en.je.moet het ook nog vlakken en opspannen dan hou je wellichtaar 18 mm of minder over. Voor y-as heb ik een torsion box (licht en stijf) voor de z-as dacht ik 22 mm na vlakken.
3) Al5754 is matig verspaanbaar. De 6000 serie is beter verspaanbaar. Als je er aan kan komen: 7075 is het summun: de treksterkte is driemaal zo hoog als 5754 en volgens mij is het ook stijver.
4) waarom het wiel opnieuw uitvinden. Kijk ook eens naar de Open Source freesmachine. Er zijn forumleden die daar platen van op voorraad hebben. De z-as lijkt een grote uitkraging te hebben, wat de stijfheid niet ten goede komt. Aan welke komt komt de spindel en hoe komt de y-as er uit te zien?
Aan de plaat die je aan de voorkant ziet (met de gaten in). Ik kan deze niet inkorten, want anders geraak ik niet met mijn spindel niet helemaal onder.. Ofja, er kan mss een paar centimetertjes vanaf, als ik besloten heb welke spindel ik ga kopen...
In een andere comment las ik dat ik beter de rails of het beweegbaar gedeelte doe, ipv de lagers die op en neer bewegen. Wat ik jouw mening hierover? En in welke topic moet ik zijn voor aan iemand te vragen of ze het freeswerk voor mij willen doen?

Bedankt alvast!!
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: DIY CNC vragen

Bericht door Breaker »

fosh schreef:In een andere comment las ik dat ik beter de rails of het beweegbaar gedeelte doe, ipv de lagers die op en neer bewegen.
Dat maakt de constructie stijver en compacter.
Kijk maar wat er gebeurd als je de z-as helemaal omhoog beweegt, de linker wordt steeds stijver, de rechter steeds slapper, bovendien geven de rails extra sterkte aan de constructie van de Z-as:
14813

14814
fosh schreef:En in welke topic moet ik zijn voor aan iemand te vragen of ze het freeswerk voor mij willen doen?
sub-forum 'werkstukken uitbesteden':
viewforum.php?f=60
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
fosh
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 jul 2017 18:31
Locatie: Kaulille

Re: DIY CNC vragen

Bericht door fosh »

Ik heb besloten toch maar eerst het bovenstel te maken uit hout. Als prototype zeg maar. Is dit een slecht idee? Als ik met een stevige houtsoort en precies werk moet dit wel lukken? Maar welke houtsoort kan ik het beste gebruiken? Zie veel ontwerpen met mdf, maar dacht zelf aan betonplex. Is veel stijver en steviger. Iemand met wat raad voor me?

Stel, ik maak het bovenframe uit hout, zou ik dan het bovenframe zelf kunnen uitfrezen uit aluminium? Als ik heel traag ga?

Groetjes!!
vincent1971
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 apr 2013 14:15
Locatie: Enschede

Re: DIY CNC vragen

Bericht door vincent1971 »

fosh schreef:Ik heb besloten toch maar eerst het bovenstel te maken uit hout. Als prototype zeg maar. Is dit een slecht idee? Als ik met een stevige houtsoort en precies werk moet dit wel lukken? Maar welke houtsoort kan ik het beste gebruiken? Zie veel ontwerpen met mdf, maar dacht zelf aan betonplex. Is veel stijver en steviger. Iemand met wat raad voor me?

Stel, ik maak het bovenframe uit hout, zou ik dan het bovenframe zelf kunnen uitfrezen uit aluminium? Als ik heel traag ga?

Groetjes!!
https://www.gamma.nl/assortiment/multip ... S7EALw_wcB

Heb zelf bovenstaand hout gebruikt. Multiplex 18mm van de gamma. Ze hebben ook 15mm maar daar heb ik geen ervaring mee. Mijn machine is nu ongeveer 1 jaar oud en het hout houdt zich goed. Is goed te bewerken.
Laatst gewijzigd door vincent1971 op 19 sep 2017 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: DIY CNC vragen

Bericht door Ballegooijen »

Lees mijn topic eens door: viewtopic.php?f=8&t=13339
Ik dacht ook uit hout iets te kunnen maken (alle goede adviezen in de wind geslagen) maar was er heel snel mee klaar.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: DIY CNC vragen

Bericht door diepchess »

Hout is geen aanrader, maar 15mm multiplex kon ik hier niet gebruiken daar het zo krom als een banaan is. 18mm multiplex is veel vlakker - daar heb ik dus wat zelf ontworpen kasten mee gebouwd.

Kijk eens naar de open source CNC zou ik zeggen en vervang hooguit dure extrusies door goedkoper materiaal - maar wijk niet te veel van het ontwerp af, vooral niet in Y-lengte. Grote overspanning op Y-as is lastig daar doorbuiging een functie is waarin afstand zit tot de macht 3.

Als je dus groot oppervlakte wilt frezen, denk eens na over hele lange X-as en hele kleine Y-as. Als dat namelijk kan werken voor je is dat veel simpeler stijf te bouwen met wat aluminium extrusies dan hetzelfde oppervlakte als vierkant.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: DIY CNC vragen

Bericht door serum »

Stel, je hebt een onderdeel van 4x4cm op een machine van 150x70, zet hem dan niet in het midden van je werkbereik, maar zo dicht mogelijk tegen de kant. Je machine is daar op het stijfst. Het scheelt enorm.
Plaats reactie