Bouw graveermachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
paulmajoor
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:10
Locatie: Laag Zuthem

Re: Bouw graveermachine

Bericht door paulmajoor »

17075
En ze doen het inmiddels weer
paulmajoor
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:10
Locatie: Laag Zuthem

Re: Bouw graveermachine

Bericht door paulmajoor »

Zo'n beetje alles werkt, nu de VFD nog. Ik heb de spindel handmatig aangekregen, na was puzzelen deed hij het ook via Eding. Daarna kwam ik nog wat belangrijke instellingen tegen op dit forum, dus nog wat aangepast, maar nu krijg ik de spindel (nog) niet aan via Eding. Een waarde waar ik erg over twijfel en veel tegenstrijdige instellingen van tegenkom is de PD143. Ik heb een 2,2 Kw Yuan*&# spindel met bijbehorende VFD. De motor is 3 polig, de VFD vanzelfsprekend 2 (fase+0). Instellingen die ik op het web tegenkom zijn 2 en 4. Welke moet ik gebruiken? Ik kom er met de chinese PDF zeker niet uit. PD143 Motor Pole Number
Set Range:02—10 Unit:1 Factory Setting:04
This parameter is set for the number of the motor’s pole according to the nameplate of the motor.


Op deze motor zijn ze de "nameplate" dus vergeten. Alle advies is welkom voordat er iets begint te roken.

Motor komt van Ebay maar dit adres zou hem volgens de bedenkelijke enkele kant A4 handleiding gemaakt kunnen hebben http://www.huajiang.cn/list/?16_1.html
benkr
Donateur
Berichten: 7728
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Bouw graveermachine

Bericht door benkr »

paulmajoor schreef: 23 aug 2018 20:51 Zo'n beetje alles werkt, nu de VFD nog. Ik heb de spindel handmatig aangekregen, na was puzzelen deed hij het ook via Eding. Daarna kwam ik nog wat belangrijke instellingen tegen op dit forum, dus nog wat aangepast, maar nu krijg ik de spindel (nog) niet aan via Eding. Een waarde waar ik erg over twijfel en veel tegenstrijdige instellingen van tegenkom is de PD143. Ik heb een 2,2 Kw Yuan*&# spindel met bijbehorende VFD. De motor is 3 polig, de VFD vanzelfsprekend 2 (fase+0). Instellingen die ik op het web tegenkom zijn 2 en 4. Welke moet ik gebruiken? Ik kom er met de chinese PDF zeker niet uit. PD143 Motor Pole Number
Set Range:02—10 Unit:1 Factory Setting:04
This parameter is set for the number of the motor’s pole according to the nameplate of the motor.


Op deze motor zijn ze de "nameplate" dus vergeten. Alle advies is welkom voordat er iets begint te roken.

Motor komt van Ebay maar dit adres zou hem volgens de bedenkelijke enkele kant A4 handleiding gemaakt kunnen hebben http://www.huajiang.cn/list/?16_1.html
Jij schrijft De "motor is 3 polig, de VFD vanzelfsprekend 2 (fase+0). Instellingen die ik op het web tegenkom zijn 2 en 4"
Wat je hier bedoelt te zeggen is denk ik dat de motor een driefase motor is en dat de VFD een eenfase ding is.

Wat ze in de PDF bedoelen is is hoe de motor intern is gewikkeld, dat bepaald o.a. het toerental, dat kan inderdaad 2, 4 , 6 enz. aantal polen zijn, regel is dat hoe meer polen er zijn, hoe langzamer de motor gaat draaien.
Deze motoren draaien eigenlijk allemaal 24000 rpm bij 400 Hz, dat betekent 3000 rpm bij 50 Hz en dat klopt ook met de instellingen voor een 2 polige motor (zoek desnoods maar eens hier: https://nl.wikipedia.org en kijk maar eens onder het hoofdstuk toerental)/wiki/Driefasige_asynchrone_motor), PD143 moet dus op 2 staan.
paulmajoor
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:10
Locatie: Laag Zuthem

Re: Bouw graveermachine

Bericht door paulmajoor »

Bedankt, dat is duidelijk. Wel raar dat er voorbeelden zijn met 4 als instelling, die ben ik op EBay nog niet tegengekomen.
paulmajoor
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:10
Locatie: Laag Zuthem

Re: Bouw graveermachine

Bericht door paulmajoor »

Even een filmpje. Er moet nog veel afgewerkt worden, maar ik wou wel eens wat beweging zien. Homen werkt en de spindel heb ik ook aangekregen. Nu nog stoeien met een DXF met pocket van Fusion die verkeerd wordt ingelezen.
https://youtu.be/FOWaTQGC_so
paulmajoor
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:10
Locatie: Laag Zuthem

Re: Bouw graveermachine

Bericht door paulmajoor »

Eindelijk weer bezig met de machine. Ik wil proberen om droog te oefenen met een simpele tekening uit Fusion. Inlezen in Eding werkt goed, maar hoe kan ik aangeven waar het werkstuk zich bevind tov een machine die gehomed is? Ik krijg nu na starten van het frezen de melding loading done/rendering/STOP => error "L15 limit violation Z-198". Hoe kan ik e.e.a. ingeven? Het lijkt me dat ik bij het 2e tabblad "coordinates" moet zijn? Daar staan allemaal G codes en iets met Z height.

Ik heb ook een werktuiglengtesensor zoals in dit filmpje gebruikt wordt bij 7:45: https://www.youtube.com/watch?v=yDt5EQAf5Wc
Iemand tips hoe ik deze aansluit (home 4 of anders?) En hoe komt die beste man in het filmpje aan de knop "Z 0-punt bepalen"? Bij 2.12.1 van de Eding handleiding hebben ze het over een Macro. Moet ik die ook schrijven (kopiëren en Z aanpassen) om hiermee te werken?
paulmajoor
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:10
Locatie: Laag Zuthem

Re: Bouw graveermachine

Bericht door paulmajoor »

22171
Dit zijn de instellingen na wat oefenen. Wat vreemd is is dat als ik de X en Y as tegelijk bedien de frees geen hoek van 45 graden maakt. Dit terwijl de Y as rechtstreeks is aangedreven en op de X as een tandriem zit, echter verhouding 1:0. Zie ik wat over het hoofd? Of is dat Vel? Als ik gaatjes prik in karton op telkens 100 mm afstand hoh in raster dan klopt dat wel in X en Y richting.

Punt 2 is dat ik de Y as die met 2 motoren wordt aangedreven lang niet de snelheid kan halen als wat ik nu op de X as heb ingesteld. Zet ik Vel hoger dan lijkt het erop dat ik stappen mis, in ieder geval nare geluiden. Is er een instelling die nog wat verbetering kan geven?

En nog een vraagje, is "max step freq" voor alle motoren of kun je dat per motor instellen? Of is dit een soort bovengrens voor alle aangesloten motoren?

Bij homen van Y ging het wat lomp, schoot bijna voorbij de sensor, maar dat heb ik met Home Vel/Dir verlagen opgelost.
Als bed heb ik vandaag een plaatje bij sorotec.de besteld. https://www.sorotec.de/shop/CNC-Mechan ... tte-eco12/, volgens mij op dit moment de goedkoopste.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Bouw graveermachine

Bericht door andrefc101 »

Wanneee je op X0,Y0 vertrekt, zal bij een commando als G0 X200 Y200, de hoek wel 45 graden zijn. Wanneer je gewoon de pijltjes op ijlgang bedient in dit niet altijd het geval.
paulmajoor
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:10
Locatie: Laag Zuthem

Re: Bouw graveermachine

Bericht door paulmajoor »

Freesjes wil ik handmatig wisselen, voor het afstellen van de z na een wissel heb ik deze schakelaar aangeschaft:
https://nl.aliexpress.com/item/32804279 ... 4c4dI2MsUK
Rood en zwart zijn aangesloten, en de controlekaart is aangesloten op de knifer signaal.
Trek de spindel leiden tot de controlekaart GND (er is geen bedrading naar de tool blok, u draad om de tool instellen interface van de control board, en sluit de prijzen aan de graound van de besturingskaart. wanneer de tool contacten de tool setter, de tool instellen proces is voltooid
.
Deze wil ik aansluiten op de Eding CPU5A. Met zo'n losse kabel en krokodillenbek meten lijkt met geen mooie oplossing. De rode draad moet op pin 18 van de kaart, hier wordt wel of geen massa gemeten om te zien of de schakelaar is bediend. Maar mag ik de massa op de frees ook door de lagers/geleiding heen laten lopen? M.a.w. een draadje aan de houder van de freesmotor, geen losse draad op de collet of op de frees zelf.

Die vriendelijke meneer van Sorotec nult ook met een klem aan de frees, maar dat zie ik hier op het forum niet zo vaak terug komen.
Laatst gewijzigd door paulmajoor op 27 dec 2020 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
paulmajoor
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:10
Locatie: Laag Zuthem

Re: Bouw graveermachine

Bericht door paulmajoor »

andrefc101 schreef: 21 dec 2020 20:36 Wanneee je op X0,Y0 vertrekt, zal bij een commando als G0 X200 Y200, de hoek wel 45 graden zijn. Wanneer je gewoon de pijltjes op ijlgang bedient in dit niet altijd het geval.
Klopt! Dan is hij wel 45 graden. Ik was even bang dat er iets niet goed zou gaan, maar gewoon alles aan de machine overlaten.
paulmajoor
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:10
Locatie: Laag Zuthem

Re: Bouw graveermachine

Bericht door paulmajoor »

paulmajoor schreef: 27 dec 2020 16:22 Freesjes wil ik handmatig wisselen, voor het afstellen van de z na een wissel heb ik deze schakelaar aangeschaft:
https://nl.aliexpress.com/item/32804279 ... 4c4dI2MsUK
Deze wil ik aansluiten op de Eding CPU5A.
Kan iemand mij hiermee helpen? Welke draden moeten op de Eding kaart aangesloten worden? Met de multimeter meet ik niet dat de schakelaar ook daadwerkelijk schakelt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Bouw graveermachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

zo'n Toolsettertje is in wezen een schakelaartje, er zijn verschillende constructies mogelijk, ik heb ze gezien die gebouwd zijn met een metalen drukknop, maar ook met een plunjer en een microswitch, of een inductieve naderingsschakelaar..

't gaat erom dat op het moment dat er geschakeld wordt, de CPU dat kan detecteren,
zelf had ik in het verleden (ik moet nodig weer eens zo'n ding bouwen) een "3D Taster" ondersteboven op mijn machine staan.

't beste is een NC contact, dan detecteert de machine ook een kabelbreuk (en dan zal ie in dat geval meteen een error geven, als dat zo in je meetmacro is geprogrammeerd)

welke aansluitingen, dat hangt van de CPU af, maar in de documentatie is wel te vinden waar je em aan moet sluiten.

Ik wordt van de beschrijving van de verkoper van jouw Toolsetter niet wijzer.. voor mij meteen een reden om verder te kijken..
'k heb het idee dat je met deze setter nog altijd met die kroko-klem op je freesje moet gaan zitten emmeren.. als dat het geval is.. dan is het voor mij persoonlijk voor zo'n ding een enkele reis naar het vierkante archief op zwenkwieltjes.

Afbeelding

Die ja...

tevens.. een eenvoudig toolsettertje is een leuk projectje om zelf te bouwen..

't lastige is.. er zijn "2 kampen" in het gebruik van Toolsetters, diegenen die em los hebben.. en diegenen die em vast op de tafel hebben staan..
Ik ben er één van die laatste groep.. ik snap eerlijk waar niet waarom je zo'n ding los zou moeten hebben.. als je em gebruikt om je tools in te meten, hoort ie op een vaste plek te staan.. als je em gebruikt om je werkstuk hoogte in te stellen.. moet je toch eerst een gemeten gereedschap hebben..
Geko
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 dec 2020 16:24

Re: Bouw graveermachine

Bericht door Geko »

Hoi!
Maar er zijn ook mensen (zoals ik) die hun gereedschap met een laserstraal meten met een nauwkeurigheid van 0,01 mm.
Met EdingCNC.

dus niets kan breken als je te diep gaat
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Bouw graveermachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

dus niets kan breken als je te diep gaat
tenzij je em dan alsnog de tafel in ramt.

Wel interessant om het met een laser te doen.. opstelling is heel eenvoudig (gewoon een U-vormige beugel met een laser aan de ene en een lichtgevoelig celletje aan de andere kant.. )
Vraag is alleen.. "hoe bouw je zoiets?.".. wat heb je er precies voor nodig? qua electronica en zo?
Daar heb ik dan wel weer oren naar.. :lol:
Plaats reactie