Bouw graveermachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
paulmajoor
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:10
Locatie: Laag Zuthem

Re: Bouw graveermachine

Bericht door paulmajoor »

benkr schreef:Even voor de duidelijkheid, de DM serie is beslist niet hetzelfde als de M serie van Leadshine, vandaar ook het prijsverschil.
DM lijkt mij de beste keuze, daar zijn ook meer modellen van dan van de M
paulmajoor
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:10
Locatie: Laag Zuthem

Re: Bouw graveermachine

Bericht door paulmajoor »

Breaker schreef:Ja, dat kan normaal wel, werken allemaal met step/dir signalen.
De TB6600 levert 4,5A en de DM556 5,6A dus da's geen eerlijke vergelijking.

De meeste NEMA23 motoren vragen maximaal iets van 4A en dan zou DM542 ook voldoen, kan je ook dichter bij huis bestellen voor eenzelfde bedrag.
Die motoren heb ik er net 4 van besteld bij hardware-cnc, zijn idd niet duur.
paulmajoor
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:10
Locatie: Laag Zuthem

Re: Bouw graveermachine

Bericht door paulmajoor »

Heb het meeste al besteld, mis alleen nog een besturing. Iemand goede tips? USB CNC van Eding lijkt me het beste maar hobbymatig is de USB variant toch acceptabel qua betrouwbaarheid? HIer geven ze zelf al zo'n advies:
https://www.hardware-cnc.nl/nl/shop/usbcnc
Of is het die €84,- meer waard om de netwerk versie te kopen?

*edit* zit net dat een los netwerkkaartje verkrijgbaar is, zelfs 50 cent goedkoper, dus later van usb naar RJ45 is mogelijk.

Is er geen 5 assige kaart, alleen maar een 6 assige?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bouw graveermachine

Bericht door serum »

Bla! ik dacht dat het over usbcnc ging (die italiaanse variant) niet over de oerdegelijke Edingcnc (voorheen usbcnc). Eding heeft mijn voorkeur!
Laatst gewijzigd door serum op 24 sep 2017 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Bouw graveermachine

Bericht door Breaker »

paulmajoor schreef:*edit* zit net dat een los netwerkkaartje verkrijgbaar is, zelfs 50 cent goedkoper, dus later van usb naar RJ45 is mogelijk.
Helaas: De ethernet module is alleen voor de CPU5B. Voor de 5A is het drie of vier assen en dan eventueel met ethernet, maar die kan niet later toegevoegd worden.

Ethernet is betrouwbaarder maar met USB kun je waarschijnlijk ook prima uit de voeten. Alleen voor plasmasnijders wordt het echt afgeraden om USB te gebruiken omdat deze veel electromagnetische storing geven.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
paulmajoor
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:10
Locatie: Laag Zuthem

Re: Bouw graveermachine

Bericht door paulmajoor »

Breaker schreef:
paulmajoor schreef:*edit* zit net dat een los netwerkkaartje verkrijgbaar is, zelfs 50 cent goedkoper, dus later van usb naar RJ45 is mogelijk.
Helaas: De ethernet module is alleen voor de CPU5B. Voor de 5A is het drie of vier assen en dan eventueel met ethernet, maar die kan niet later toegevoegd worden.

Ethernet is betrouwbaarder maar met USB kun je waarschijnlijk ook prima uit de voeten. Alleen voor plasmasnijders wordt het echt afgeraden om USB te gebruiken omdat deze veel electromagnetische storing geven.
Dat had ik even niet gezien,goede tip.

Dan over dat uccnc, zijn er al veel gebruikers van of is het net nieuw? Mooie is dat 5 assig heel betaalbaar is, zijn er ook dingen die missen tov USBCNC? Je kun geen kant en klaar breakout board krijgen
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bouw graveermachine

Bericht door serum »

ik dacht dat het over usbcnc ging (die italiaanse variant) niet over de oerdegelijke Edingcnc (voorheen usbcnc). Eding heeft mijn voorkeur! Hoewel uccnc ook fraai in elkaar zit! Kawasaki gebruikt uccnc, je zou hem kunnen vragen.
paulmajoor
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:10
Locatie: Laag Zuthem

Re: Bouw graveermachine

Bericht door paulmajoor »

Ik vind USBCNC wel prijzig, vandaar dat ik die UCCNC overweeg, maar wist niet dat er naast USBCNC NL ook USBCNC Italië was.

Bij USBCNC kan ik alleen bij de CPU5 - B meer dan 4 assen krijgen. Ik heb een x as met 2 motoren, dat betekent toch dat mijn machine XYZ en X1 nodig heeft. Dan kom ik voor een extra as automatisch uit op de CUP5-B? Of is er een trucje zodat ik met de CPU5A4 een extra as kan aansturen? 1 driver op de X as? Of X as op een of andere manier klonen?

7615
Laatst gewijzigd door paulmajoor op 25 sep 2017 22:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Bouw graveermachine

Bericht door Breaker »

Voor zover ik weet is het ooit wel USBCNC geweest, of is het begonnen als USBCNC, sommige postprocessors hebben die naam nog steeds, maar het is alweer een aantal jaren EdingCNC. Ik wist alleen dat het EdingCNC was, omdat ik op de gegeven link geklikt heb (die overigens ook nog steeds de oude naam heeft).
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bouw graveermachine

Bericht door DirkSchipper »

paulmajoor schreef:Ik heb een x as met 2 motoren, dat betekent toch dat mijn machine XYZ en X1 nodig heeft. Dan kom ik voor een extra as automatisch uit op de CUP5-B? Of is er een trucje zodat ik met de CPU5A4 een extra as kan aansturen? 1 driver op de X as? Of X as op een of andere manier klonen?

7615
Nee hoor! Je kunt het dir- en step-signaal voor de x-as best aan 2 drivers aanbieden. Die twee steppers lopen dan synchroon. Zo heb ik het ook.

Wel raad ik je aan om beide steppers met een tandriem te koppelen. Mocht ooit één stepper uitvallen dan blijft je brug aan twee kanten aangedreven i.p.v. dat een kant geblokkeerd wordt door een kapotte stepper, en de andere stepper de boel krom drukt ...
paulmajoor
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:10
Locatie: Laag Zuthem

Re: Bouw graveermachine

Bericht door paulmajoor »

15663
Deze komt uit China, lijkt wel een originele
paulmajoor
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:10
Locatie: Laag Zuthem

Re: Bouw graveermachine

Bericht door paulmajoor »

https://imgur.com/QZo7ZJI
https://imgur.com/x4WBnCG
Mooie frees, dit is een 2200 watt luchtgekoeld uit China via een Duits magazijn
paulmajoor
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:10
Locatie: Laag Zuthem

Re: Bouw graveermachine

Bericht door paulmajoor »

De motoren kunnen nu aangesloten worden, maar ik wou eerst de motoren los laten draaien. Wat zijn de zaken die in Eding CNC ingesteld moeten worden? Ik heb laatst wat pogingen gedaan maar geen enkele beweging. Eding CNC is nieuw voor mij maar ik ben er nog niet achter wat ik precies moet doen.
paulmajoor
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:10
Locatie: Laag Zuthem

Re: Bouw graveermachine

Bericht door paulmajoor »

Ik heb verbinding via USB, na F1 krijg ik de melding "reset motion controller failed" + bovenin beeld simulatie mode.
Op de controller brandt de blauwe led, knippert de oranje. De rode heb ik wel zien branden, momenteel is hij uit.
Midden op de print moet een groene zitten maar die doet niks.
Plaats reactie