Bouw graveermachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
paulmajoor
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:10
Locatie: Laag Zuthem

Bouw graveermachine

Bericht door paulmajoor »

In 2011 al wat onderdelen besteld in china maar aangezien er het een en ander tussen gekomen is dit voorjaar pas echt begonnen met bouwen. Naast een familiebedrijf wat me minimaal 50 uur per week vraagt en met 2 jonge kinderen iets doen valt zwaar tegen, toch zijn de vormen wat zichtbaar aan het worden. Eerst zou de x as 1 spindel onder het bed krijgen, nu heb ik toch een 2e besteld. Ik zag later pas de "nieuwe" ontwerpen met Bosch profielen en een hoge X as, achteraf was dat een beter ontwerp geweest. Tijdens het bouwen heb ik de grote koker van de eerste foto direct maar laten vervallen en daar dikke alu profielen gebruikt. Aangezien ik vooral plexiglas wil graveren hoeft het allemaal niet zo zwaar, maar voor mn gevoel reduceert het massieve materiaal trillingen. Ik heb trouwens geen echte tekeningen, alleen schetsen.
Laatst gewijzigd door paulmajoor op 11 sep 2017 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
paulmajoor
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:10
Locatie: Laag Zuthem

Re: Bouw grafeermachine

Bericht door paulmajoor »

15514
paulmajoor
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:10
Locatie: Laag Zuthem

Re: Bouw grafeermachine

Bericht door paulmajoor »

15515
paulmajoor
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:10
Locatie: Laag Zuthem

Re: Bouw grafeermachine

Bericht door paulmajoor »

15516
paulmajoor
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:10
Locatie: Laag Zuthem

Re: Bouw grafeermachine

Bericht door paulmajoor »

15517
15518
15519
15520
15521
paulmajoor
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:10
Locatie: Laag Zuthem

Re: Bouw graveermachine

Bericht door paulmajoor »

Ik wil graag advies ontvangen over de juiste stappenmotoren. De rails zijn rond 20 mm. Spoed van de spindels moet ik opmeten. Vaak worden Nema 23 2.3nm motoren gebruikt, is dat ook voor mij een goede keuze?

En als ik dan toch materiaal moet gaan bestellen, wat zijn goede bijpassende drivers? De tb6600 of de DM556?
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Bouw graveermachine

Bericht door FSSF »

Die tb drivers zou ik laten voor wat het is, misschien werkt het wel maar de verhalen hierover, al dan niet een andere serie, zijn niet best. Een DM556 zal het best prima doen, de Chinese versie ook maar recent is toch wel gebleken dat de originele Leadshine drivers een stuk beter presteren.
Ik zelf gebruik de Chinese DM860 80volt drivers i.c.m. 3 Nm Nema 23 motoren en haal daar 14000 mm/min mee met een flinke acceleratie. Wel een aantal keer een kapotte driver gehad. Grote kans dat dit aan de bekabeling/instellingen heeft gelegen maar daar kan ik ook geen uitsluitsel overgeven, gelukkig is Benkr ondertussen wel bedreven in het repareren ervan :lol:

http://www.ebay.com/itm/1-PCS-High-Torq ... SwXXxZW4RO

Deze motoren heb ik gebruikt, vrij hoog koppel, dikke as, lage zelfinductie. Van horen zeggen belangrijke punten :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw graveermachine

Bericht door DaBit »

3Nm NEMA23 motoren zijn een redelijke one-size-fits-all voor hobby-CNC-machines. Hoewel het voor een graveermachine eventueel ook wel een maatje lichter mag

Kwa stepperdrive: dat is wat afhankelijk van de snelheden die je halen wil en je portemonnee. Leadshine DM556 drives presteren een stuk beter dan de TB6600, maar kosten ook veel meer. Eerst de TB6600 gebruiken en later upgraden als je dat nodig vind kan uiteraard ook.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
paulmajoor
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:10
Locatie: Laag Zuthem

Re: Bouw graveermachine

Bericht door paulmajoor »

Ik heb nog geen enkel idee wat voor besturing ik ga gebruiken, dat komt later wel, maar kunnen de gangbare besturingen zoals USBcnc etc overweg met de beide genoemde drivers?

Net weer een m5 tap op een cruciale plek afgebroken dus maar even verder met onderdelen bestellen :cry:

Dit is zeker een chineesje gezien de tekst:
http://www.ebay.nl/itm/1pc-Leadshine-Dm ... SwNf1ZuMzS

En dit een originele? :
http://www.ebay.nl/itm/Leadshine-Dm556- ... Swj85YP8Vj

En nog een vraag, wat zijn de ervaringen met de "Duitse ship Longs motoren"?
Laatst gewijzigd door paulmajoor op 15 sep 2017 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Bouw graveermachine

Bericht door Breaker »

Ja, dat kan normaal wel, werken allemaal met step/dir signalen.
De TB6600 levert 4,5A en de DM556 5,6A dus da's geen eerlijke vergelijking.

De meeste NEMA23 motoren vragen maximaal iets van 4A en dan zou DM542 ook voldoen, kan je ook dichter bij huis bestellen voor eenzelfde bedrag.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Bouw graveermachine

Bericht door benkr »

Even voor de duidelijkheid, de DM serie is beslist niet hetzelfde als de M serie van Leadshine, vandaar ook het prijsverschil.
keesk
Donateur
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 aug 2008 18:44
Locatie: Weerdinge (bij MM)

Re: Bouw graveermachine

Bericht door keesk »

@paulmajoor: Heb je gezien dat de eerste link die je op geeft over een tweede hands gaat?

Kees
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Bouw graveermachine

Bericht door benkr »

Dat vind ik dan weer een voordeel, liever dan de kans lopen een copie te treffen, hoewel dat natuurlijk altijd nog kan.
paulmajoor
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:10
Locatie: Laag Zuthem

Re: Bouw graveermachine

Bericht door paulmajoor »

keesk schreef:@paulmajoor: Heb je gezien dat de eerste link die je op geeft over een tweede hands gaat?

Kees
Ja, dat zag ik later. Ik heb hier een paar Leadshine's op een rijtje gezet, onder is zeker imitatie, boven kan ik niet zien:
Afbeelding
https://imgur.com/a/rb8JA

Hij is er ook nog met een olifant in het logo (Longs Motor??)
http://i.ebayimg.com/00/s/NjEyWDY5OA==/ ... P/$_12.JPG
Plaats reactie