Blok/zwaluwstaart geleiding of liniear geleiding

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Blok/zwaluwstaart geleiding of liniear geleiding

Bericht door benkr »

Voor de machines die wij bouwen (met als uitzondering AndreFC101) is 12mm HiWin (of zoiets) al heel ruim voldoende, zeker met 4 wagentje per as, ga maar eens in de datasheets kijken. Als je kiest voor b.v. 35mm rails dan kun je er een hele trein(tje) op verplaatsen, je praat over vele tonnen per wagentje, dus met 4 stuks is dat echt overdone.
Jeffrey1990
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 aug 2017 10:08

Re: Blok/zwaluwstaart geleiding of liniear geleiding

Bericht door Jeffrey1990 »

Haha dat klopt.. maar op het werk is tempo belangrijk.. thuis in de schuur niet
1250mm/min kan ik mee leven.
En idd yes we can.. geld speelt natuurlijk ook een rol. Me vrouwtje gaat het niet goedkeuren als ik voor 1500 euro aan geleidingen bestel haha
Jeffrey1990
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 aug 2017 10:08

Re: Blok/zwaluwstaart geleiding of liniear geleiding

Bericht door Jeffrey1990 »

@ benkr.. is die hiwin van 12 breed echt stabiel Dan? :shock: ik bedoel daar meer mee dat het zo ielig oogt
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Blok/zwaluwstaart geleiding of liniear geleiding

Bericht door benkr »

Kijk eens bij een willekeurig 'echt' merk in de specificaties, heel ruim voldoende voor de machines die wij er mee bouwen. Kijk bij THK, Rexroth, HiWin, en nog een heel stel.
Koop ze gebruikt, b.v. bij JVE elektromechanica, voor 2 rails met 4 wagentjes van een topmerk betaal je denk ik 100 tot 150 Euro, afhankelijk van vooral de lengte en de zwaarte, er is een verschil tussen b.v. 12mm en 25mm.
Ik zou gaan voor 15mm als ik mocht kiezen, ruim zwaar genoeg en nog behoorlijk compact ergens in of op te bouwen.
Als je het hebt over 35mm rails dan zijn de karretjes minimaal 60mm breed en 100mm lang, dan wordt het allemaal zo grof. (behalve voor de machine van AndreFC101, daar zijn ze wel op hun plaats, de rest is net zo grof)
Plaats reactie