Mijn bouwproject

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Nelizz

Mijn bouwproject

Bericht door Nelizz » 27 jul 2017 16:30

Hallo allemaal.

Zoals ik me eerder voorstelde, ik ben Neal, 33 jaar en woonachtig in de omgeving van Apeldoorn.
Ik ben geen machinebouwer maar een timmerman die graag wat aan hobbyt.

Sinds ongeveer een jaar heb ik samen met mijn broer een heel simpel (beetje klungelig gebouwd) klein freesje staan.
Was meer in een opwelling aangeschaft als hobby voor in de rustige wintermaanden.
Leuk het een en ander graveren en bordjes maken van hout, plexiglas en HPL plaat.

Aangezien mijn broer het allemaal wel best vind maar ik het wel leuk vind om vrije avonden leuke dingen te maken en met name veel speelgoed voor mijn zoontje wou ik een andere grote machine kopen of bouwen die het makkelijker kon en waar grotere werkstukken op kunnen uit 1 deel.

Begin dit jaar zag een ik machine op een veiling. Heel enthousiast een bod gedaan, en ik was de enige bieder.
De machine was heel erg groot ongeveer 380cm bij 380cm. Maargoed, het proberen waard leek mij.

Veel tijd heb ik er nog niet voor gehad maar de machine is nu al wat kleiner, nu ongeveer 380cm bij 180cm.
Er zat een kabel systeem aangezien het van origine een cnc autogeen snijmachine is geweest en later is gebruikt om HDMP panelen te frezen voor speeltoestellen.
Aangezien dit allemaal behoorlijk beschadigd is geraakt bij demontage en transport en ik er toch niet veel vertrouwen in had heb ik alles er maar afgegooid.

Hoe het er nu bij staat:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Komende tijd wil ik rustig eens gaan kijken wat nou de beste, makkelijkste, sterktste , goedkoopste!? manier is om de aandrijving voor mekaar te krijgen.
Voor de Y (X-arm) wou ik eerst aan elke zijde een lange kogelomloop spindel maken maar die zijn wel ongeveer 380cm lang en ik las dat het dan toch wel problematisch gaat worden. Meerdere opperden al dat het beter is om een tandheugel aandrijving te maken dus daar ga ik maar eens over lezen in de diverse berichten op dit forum.

Verder heb ik nog genoeg om uit te zoeken.
Het doel van de machine is uiteindelijk dat ik mooie onderdelen kan maken voor meubeltjes in ons huis en houten (buiten) speelgoed voor mijn zoontje en neefjes en nichtjes.

De precisie die ik daarom wil halen is minder van belang, de snelheid en de kracht is wel iets wat graag hoog wil hebben, heb wel eens wat stukken 16mm Trespa gefreesd voor de een speelgoed tafel en dat was een langdurig proces waarbij alles aan het machientje bewoog behalve het freesje door het materiaal :roll:
Ik sloop de zooi niet, ik kijk wat het kan hebben

skillalot
Donateur
Contacteer:

Re: Mijn bouwproject

Bericht door skillalot » 27 jul 2017 17:26

Duidelijk, tandheugel!

Benny_DS
Contacteer:

Bericht door Benny_DS » 27 jul 2017 23:28

Hoeveel was je bod? :P
Succes!

audiomanics
Donateur
Contacteer:

Bericht door audiomanics » 28 jul 2017 10:42

Serieus brokkie staal :shock: .... Snel even van een laag Hammerite (in jouw lievelings kleur) voorzien en de blanke delen goed in het vet houden, zeker nu de winter er aan komt.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>

benkr
Donateur
Contacteer:

Bericht door benkr » 28 jul 2017 17:36

Hey Kees, de zomer moet nog losbarsten, en durf jij al over de winter te praten foei.

Nelizz

Bericht door Nelizz » 29 jul 2017 10:16

Ja, dat er een tandheugel aandrijving op moet komen is duidelijk.
Ben nu druk aan het kijken met name waar deze moet gaan komen en wat voor een reductie er op moet komen.
Gisteren wat andere "hobbiers" op visite gehad om er samen over te brainstormen.

Het lastige vind ik vooral om er specifiek achter te komen wat je moet combineren, het mooiste zou zijn is dat er een bedrijf is dat open staat om mee te denken. Waar je gewoon met een beetje geld heen kan gaan en waar je onder het genot van een bak koffie even alles na loopt en kan combineren en complete huiswaarts kan gaan.
De meeste webshops zowel in Nederland en daarbuiten leveren hele mooie producten en er staat wel bij wat het is en een hele lijst met technische gegevens maar er staat bijv. nergens bij te combineren met.....

Bod was mooi laag, maarja, bij die veilingsites komt er vaak nog wel veel bijkomende kosten bij.

Er zit nu al mooi wat vet aan en de Hammerrite staat klaar maar nu eerst enkel wat primer op het kale staal gespoten, er zal nog wel het een en ander aangepast moeten gaan worden en dan wil ik pas het voorraad hammer erop smeren.

Helaas moest de machine in februari op een open aanhanger over een zwaar bepekelde weg :roll: .

serum
Donateur
Contacteer:

Bericht door serum » 29 jul 2017 12:38

Ik woon in Zwolle, kan wel een stukje met je meedenken, als je dat interessant vindt, (ik ben bezig met de aanschaf van een 1500x3000mm frees, ik bouw erg graag meubelen en luidsprekers, waarbij het laatste een beetje op een laag pitje staat de laatste jaren ivm 2 lieve kleine kereltjes) maar wat ik mij afvraag; je Z as; wat is de doorlaat onder de portaal? als je er een vacuumtafel oid op hebt gemonteerd met een totale hoogte van 40mm, blijft er weinig ruimte over?

Ik zou een deel van het bed zo maken dat er een 'verdieping' inzit, waarbij je een deel van het bed kan verwijderen. Zo kan je groot plaatmateriaal bewerken, en mocht het nodig zijn kan je nog een keer met een Z hoogte van 200mm oid wat 3d werk doen. (dat blijft mooi in hout)

Voor aandrijving; stappenmotoren hebben hun optimale koppel tussen 0 en ongeveer 500rpm (sterk afhankelijk van de motor en het voltage, check hierom altijd de parameters)

Hoe hoger het voltage, hoe meer koppel je meestal overhoud op hoge toeren. Zorg dat je voor je werksnelheid voldoende koppel overhoudt. In ijlgang doet dit koppel er niet zoveel toe, maar moet de max ingestelde acceleratie weer niet zo hoog zijn dat je weer teveel koppel nodig bent om te accelereren. Het kan zijn dat een machine bv. tot 2000mm/m kan accelereren met 900mm/s2 maar als deze ingesteld is op 3000mm/m dat de max haalbare acceleratie ineens op 350mm/s2 uitkomt. (ik noem maar een getal) Puur omdat het koppel op hogere toeren dusdanig afneemt. Misschien een optie om closed loop leadshine drivers te nemen.

Damencnc heeft een dual pinion uitvoering (niet vereist voor de applicatie die jij omschrijft)

https://www.youtube.com/watch?v=d1sHaF7PYwY

Michel
Contacteer:

Bericht door Michel » 29 jul 2017 20:58

Even een kleine opmerking omtrend de geleiding van je y-as, ik zie dat je rollagers langs een staalplaat laat lopen.
Mijn ervaring met dit soort geleidingen is dat het staal snel zal inslijten ,je kan beter nu je nog niet zover bent, de geleiding voor de Y-as vervangen door een ondersteunde as geleiding.
Nu ik de foto's nog wat duidelijker bekijk zie ik dat je X-as aan de ene zijde een ondersteunde as geleiding heeft maar aan de andere zijde een rolgeleiding welke geen naar bovengerichte kracht kan opvangen.Dus eigenlijk ongeschikt om te frezen.
dus ik zelf zou ook deze geleiding vervangen door door een ondersteunde as geleiding.

Michel
Ervaring is het grootboek van mislukkingen

Nelizz

Bericht door Nelizz » 31 jul 2017 22:48

serum schreef:Ik woon in Zwolle, kan wel een stukje met je meedenken, als je dat interessant vindt, (ik ben bezig met de aanschaf van een 1500x3000mm frees, ik bouw erg graag meubelen en luidsprekers, waarbij het laatste een beetje op een laag pitje staat de laatste jaren ivm 2 lieve kleine kereltjes) maar wat ik mij afvraag; je Z as; wat is de doorlaat onder de portaal? als je er een vacuumtafel oid op hebt gemonteerd met een totale hoogte van 40mm, blijft er weinig ruimte over?

Ik zou een deel van het bed zo maken dat er een 'verdieping' inzit, waarbij je een deel van het bed kan verwijderen. Zo kan je groot plaatmateriaal bewerken, en mocht het nodig zijn kan je nog een keer met een Z hoogte van 200mm oid wat 3d werk doen. (dat blijft mooi in hout)

Voor aandrijving; stappenmotoren hebben hun optimale koppel tussen 0 en ongeveer 500rpm (sterk afhankelijk van de motor en het voltage, check hierom altijd de parameters)

Hoe hoger het voltage, hoe meer koppel je meestal overhoud op hoge toeren. Zorg dat je voor je werksnelheid voldoende koppel overhoudt. In ijlgang doet dit koppel er niet zoveel toe, maar moet de max ingestelde acceleratie weer niet zo hoog zijn dat je weer teveel koppel nodig bent om te accelereren. Het kan zijn dat een machine bv. tot 2000mm/m kan accelereren met 900mm/s2 maar als deze ingesteld is op 3000mm/m dat de max haalbare acceleratie ineens op 350mm/s2 uitkomt. (ik noem maar een getal) Puur omdat het koppel op hogere toeren dusdanig afneemt. Misschien een optie om closed loop leadshine drivers te nemen.

Damencnc heeft een dual pinion uitvoering (niet vereist voor de applicatie die jij omschrijft)

https://www.youtube.com/watch?v=d1sHaF7PYwY
Beste Serum,

Ja je geeft nu al een hoop informatie, heel tof. Heel herkenbaar van dat lage pitje, ook hier een klein mannetje en een nieuw huis..

De hoogte onder het portaal is nu ongeveer 70mm zonder plaatmateriaal, Ik wil er 3 platen van ongeveer 122 x 180cm 25 mm dik mdf op maken en dan vlak frezen.

Ik heb wel de mogelijkheid om het bed nog een 40cm te laten zakken. Deze rust nu op 4 grote stelbouten maar ik heb al extra steunen om het te laten zakken. Een effectieve Z-as slag van 150 tot 200 mm was ook waar ik zo aan zat te denken, moet er wel bij zeggen dat hout, hpl en plexiglas tot 18 mm dikte wel echt zo een beetje de max is wat ik tot nu toe bewerkt heb. Wel ben ik dan ook weer bang hoe groter de Z-as slag hoe meer rek of beweging bij zwaardere belasting of snelheid.
Wat ik zou willen realiseren is om er in 1 of 2 keer door te kunnen en daar een hoop tijd winst mee te pakken in plaats van 6 keer een rondje maken om een stukje hpl van 12 mm dik..
Ik zal morgen eens kijken of ik nog ergens een filmpje heb van hoe snel het kleine machinetje nu loopt.
In Mach 3 staat deze meestal op 800 feedrate, gaat mij al best snel maar hiermee kan ik maar een paar mm diepte per keer doen (zit een Kress 1050 FME-1 in).

Over die closed loop setjes heb ik al wel wat gelezen maar nog niet verder in verdiept.
Heb op het moment enkel nog een frame zoals op de foto's, een hele berg schroot die ik eraf heb gesloopt, heel veel ideeën en 3 nieuwe Nema 34 stappen motors van 11,7 nm met dubbele as, waren te mooi geprijsd om te laten liggen. Daarom ben ik ook maar bij het forum gegaan om meer eerst een hoop te lezen wat anderen al gemaakt en bedacht hebben maat tof dat je zo meedenkt!

Groeten Neal!

Nelizz

Bericht door Nelizz » 31 jul 2017 23:02

Michel schreef:Even een kleine opmerking omtrend de geleiding van je y-as, ik zie dat je rollagers langs een staalplaat laat lopen.
Mijn ervaring met dit soort geleidingen is dat het staal snel zal inslijten ,je kan beter nu je nog niet zover bent, de geleiding voor de Y-as vervangen door een ondersteunde as geleiding.
Nu ik de foto's nog wat duidelijker bekijk zie ik dat je X-as aan de ene zijde een ondersteunde as geleiding heeft maar aan de andere zijde een rolgeleiding welke geen naar bovengerichte kracht kan opvangen.Dus eigenlijk ongeschikt om te frezen.
dus ik zelf zou ook deze geleiding vervangen door door een ondersteunde as geleiding.

Michel
Hallo Michael,

Dank je voor je reactie,

Om eerlijk te zijn ben ik ook nog niet helemaal tevreden over de die stalen geleiding, het loopt ook nog niet echt soepel.
Zoals ik nu alles heb staan is eigenlijk op de afmetingen na zoals de machine eerst was.
Heb hem eigenlijk enkel kleiner gemaakt en de oude aandrijving eraf gesloopt.

Ben ondertussen wel al aan het kijken om deze aandachtspunten aan te passen (en om verwarring te voorkomen heb ik het maar even over de lange en korte as), op de korte as misschien idd 2 ondersteunde geleidingen waar de Z-as op moet komen.

De lange as ligt / loopt idd nu met nylon wielen of een gevlakte stalen strip die weer in een hoeklijntje ligt.
Mijn idee was om de tand heugel aan de onderzijde van de koker 180/80 te laten lopen en deze dan als het waren toch te klemmen. En dan aan de 2 lange zijden, 2x een tandheugel met aparte motor aan de onderzijden van het koker profiel.
Overigens heeft de vorige eigenaar er altijd wel zo mee gefreest maar er zat ook een 150 kg zware freesmotor op 380V aan, misschien dat die daarom niet omhoog kwam!? :roll: Ik zal er wel eens een foto van maken.

Dank je voor het meedenken!

Plaats reactie