Betonnen VMC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
marten optimum
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 jun 2015 21:49
Locatie: augustinusga

Re: Betonnen VMC

Bericht door marten optimum »

Mocht hij horloges gaan maken dan was de machine van alu geworden. dit is van steviger materiaal dus dit worden muurklokjes.!
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Tijd voor een update, Frame is uit gegloeid en van het weekend door Toon vlak gefreesd en voorzien van alle gaatjes en geleiding aanslagen. Vanmiddag het geheel even in elkaar gezet en begint er goed uit te zien al zeg ik zelf. Volgende stap is een moer beugel maken dan die servo motor maar eens aansluiten om te kijken hoe het geheel gaat bewegen.
En nee ga er waarschijnlijk geen horloges mee frezen ;-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

stef
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Betonnen VMC

Bericht door serum »

Blimey, wat een plaatjes! wat is het werkbereik van die beul waarop je machine gevlakt wordt?

Wat voor servo's zitten erop?

denk dat hij aardig wil bewegen, gezien je relatief kleine bewegende massa. Mooi gemaakt en uitgedacht hoor!
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door Sven »

Misschien heb ik iets gemist maar hier wordt toch nog beton (eh, UHMURMELbeton) omheen gegoten?
Moet je dan niet wachten tot dat dat frame (inclusief beton) een beetje is doorgehard voor je gaat vlakfrezen?
Laatst gewijzigd door Sven op 17 sep 2017 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Nee dit deel blijft zo, de voet van de machine en de kolom worden van beton.

stef
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Project ligt momenteel helemaal stil van wegen andere bezigheden. Heb een tijdje geleden nog wel een filmpje gemaakt van eerste bewegingen van de X as. Dit is op de max rpm van de servo en zou ongeveer 15m/min moeten wezen.

https://youtu.be/_V1ri2vpJgY

stef
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Betonnen VMC

Bericht door Lude »

Heel mooi zeg.

Heb je de tafel (laat ik het zo even noemen), op de wagens, van aluminium gemaakt?
Zo ja; waarom niet in staal? Dat lijkt me een stuk fijner (toch?).

Ben erg benieuwd hoe het straks gaat worden als je er weer tijd voor hebt!!
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Het is een hele tijd stil geweest in dit topic. Het project heeft heel lang stil gestaan. Afgelopen week ben ik bij iemand op bezoek geweest die ook een betonnen zelfbouw machine heeft dit heeft weer iets laten kriebelen vandaar dat ik het ontwerp er maar weer eens bij gepakt hebt.

Ben begonnen met het opnieuw tekenen van de basis. Ik heb wat vraagjes over het plaatsen van de montage strippen in het beton. Als ik zo op het internet kijk zijn er machines te vinden waar de stip voor de helft zit ingestort en er zijn machines te vinden waar de strippen op het beton gestort zitten. Zou het ene nog beter zijn dan het andere? Voor de verankering heb ik nu een m16 bouten ingetekend. Deze wil ik strak in een blind getapt gat draaien en vervolgens een hecht lasje geven dat de bout niet los kan komen. Zou deze hoeveelheid veranker punten genoeg zijn of zou er nog meer in moeten / mogen?

de afmetingen van de basis zijn nu 1080x650x200mm. Ik wil de vraag nog neer legen bij myuhpc of betonijzer nodig en/of verstandig is in het bouwen van een freesbank heeft iemand van jullie daar ervaringen mee?
Het frame is nu getekend met 100x100x5 stalen koker. Deze wil ik na der hand ook volgieten met beton.

Afbeelding

Afbeelding

stef
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door EBos »

Leuk te zien dat je nog actief bent! Het is ook een zeer complex en tijds rovende project.

Voor het maken van alle stalen montage delen zal ik het één geheel van maken.
Twee of meer bruggen er tussen om plaatsen in de mal te vereenvoudigen.
Hoeveelheid veranker punten is in mijn ogen voldoende. Hard afstanden is volgens mij minder dan 2x de verticale dikte van de strips.

Servo motor voor de Y as zou ik aan de achter zijde doen onder de Z collom.
Zo komt deze minder snel in contact met koelemulsie. De afdichtings ringen rond om de motor as kunnen sneller slijten in langdurige contact met de olie houdende vloeistof.
Ga je nog wat aan je basis frame doen? Rekening houden met afwatering voor koelemulsie?

Tekening ziet er in ieder geval goed uit! Ga zo door!

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Betonnen VMC

Bericht door Bjornski1976 »

Ik kan weinig input geven met mijn ervaring maar vind dit een heel mooi draadje om te volgen. Ik was al benieuwd hoe het er mee was.
Helaas heb ik vandaag mijn machine uit elkaar gehaald i.v.m. de aanstaande verhuizing. Hopelijk ben ik in de winter weer op stoom.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Vandaag nog wat verder getekend, een opzet gemaakt voor de kolom en een simpele vorm gegeven frees kop voor het idee.
Ik plaats het liefst de servo aan de voorkant ivm met onderhoud. De machine komt straks met ze rug tegen de muur te staan en eenmaal opgebouwd zal ie daar ook nooit meer vandaan komen.
De motor zweeft boven het frame en er komt nog een afscherming over heen net als bij de X as. Eventueel water wat er zit ophoopt er onder kan via een gootje weer weg lopen naar de zijkant in de opvang bak.
Ik kan eventueel altijd nog een extra afscherm kap over de motor heen hangen maar als het zo erg lekt is er wel iets aan de hand vermoed ik.
Voor in de basis heb ik nu 2 kabel doorvoeren getekend waar straks de kabels van de y as motor door kunnen en waar de kabelrups van de X as op uit komt.

Ook is nu te zien hoe ik de kolom wil vast maken aan de basis. Rond om komen stel schroeven waar mee ik eerst de kolom kan recht stellen om vervolgens de kier tussen de kolom en basis vol te spuiten met epoxy en daarna kan ik door middel van 20 M12 bouten de kolom goed vast zetten.

In de opvang bak wil ik aan weerskanten een "afvoer" maken met een rooster die in ieder geval de grote chips tegen houd. En dan onder het frame een opvang bak maken voor de koelvloeistof. Deze bak wil ik voorzien van wielen zo dat hij onder het frame vandaan te rijden is. Deze bak wil ik dan ook voorzien van wat fijnere filters zodat het water zo goed mogelijk gefilterd word alvorens het weer opgepompt wordt.

stef

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Roetsj
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41

Re: Betonnen VMC

Bericht door Roetsj »

Complimenten, dat ziet er zeer netjes uit. Vwb je vraag over betonijzer, dat heeft vooral te maken met trekkrachten die je verwacht.
stef110 schreef: 15 mar 2019 20:52 Ik wil de vraag nog neer legen bij myuhpc of betonijzer nodig en/of verstandig is in het bouwen van een freesbank heeft iemand van jullie daar ervaringen mee?
Het frame is nu getekend met 100x100x5 stalen koker. Deze wil ik na der hand ook volgieten met beton.

stef

Mvg, Roetsj
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Afgelopen weken wat meer getekend. De basis is momenteel redelijk definitief. Het idee is nu om de enclosure van de machine vast te maken aan betonnen basis in plaats van de betonnen basis in een stalen bak te zetten.
Dit om dat ik denk dat het bouwen makkelijker maakt omdat die bak niet in de weg zit. In de betonnen voet zit een verdieping waar de bak tegen aan gebouwd kan worden zodat het water wat van de voet afloopt meteen de bak in druipt.
Volgende stap is nu het verder ontwerpen van de kolom en de freeskop. Heb contact gehad met Myuhpc en zij zijden dat beton ijzer niet nodig was voor machinebouw.

De kolom krijgt een pneumatisch contra gewicht voor de freeskop met een vertraging van 2:1. Vermoedelijk gewicht van de freeskop zal wel boven de 100kg uit gaan komen. De servo voor de Zas is uitgerust met een rem.

stef

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Betonnen VMC

Bericht door serum »

Hey Stef!

Ik had serieus verwacht dat dit knappe project al lang ten einde was en dat je al onderdeeltjes aan het vervaardigen was met dit knappe apparaat! Robotwars deed je toch aan mee? Een BF20 oid met TTS had je toch?

Dacht dat ik de enige was die wel eens een project voor lange tijd op hold kon zetten.. :mrgreen:
Plaats reactie