Betonnen VMC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Betonnen VMC

Bericht door Dingenman »

Ja, Minimum Quantity Lubrication is wat wij mistkoeling noemen.
Maar dan zonder de 'mist' 8)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Betonnen VMC

Bericht door DaBit »

Uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer: kleine druppeltjes koel/smeermiddel die door een straal perslucht getransporteerd word naar het oorlogsgebied waarbij de perslucht tevens verantwoordelijk is voor het wegwerken van de spanen.

Sommige systemen vernevelen heel netjes, niet te grote druppels, niet te kleine druppels. Anderen blobberen en sputteren er op los. En weer anderen maken een zodanig fijne mist dat die blijft hangen. Heel veel verstand van koopsystemen heb ik niet, maar daar zul je ook wel hooguit minder krijgen dan waar je voor betaalt, maar zeker niet meer.

Ik kan uit eigen ervaring alleen 'pisstraaltje koelmelk' vergelijken met 'MQL', maar tussen die twee heb ik een duidelijke voorkeur voor mist/nevel/MQL/hoejehetooknoemenwil. Werkt voor mijn gepruts uit de kunst, en ik kan naderhand gewoon met veger en blik + stofzuiger de rommel opruimen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Heb momenteel ook mist koeling op me freesbank. Echter gebeurt het me nog vaak genoeg dat het aluminium vast smelt aan de frees en slotting is helemaal uit de boze. Wil nu graag flood coolant graag de kans geven. Aluminium onderdelen zullen ook beter op temperatuur blijven merk nu dat aluminium onderdelen goed heet kunnen worden tijdens frezen met mist koeling.

@ breaker ja ik wil graag de druppels aan het dak hebben dus daarom heb ik zelf meer gevoel bij die bewaterings pomp ten opzichte van deze koelwater pompen. Die pomp doet iets van 3 a 4 bar en ook genoeg Flow. Ik vermoed niet dat die pomp veel moeite zal hebben met het koelmiddel.

Stef
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Betonnen VMC

Bericht door ruudderooy »

stef110 schreef: 13 nov 2019 19:28 Heb momenteel ook mist koeling op me freesbank. Echter gebeurt het me nog vaak genoeg dat het aluminium vast smelt aan de frees en slotting is helemaal uit de boze. Wil nu graag flood coolant graag de kans geven. Aluminium onderdelen zullen ook beter op temperatuur blijven merk nu dat aluminium onderdelen goed heet kunnen worden tijdens frezen met mist koeling.

Stef
Mijn ervaring als het gaat plakken of vast smelten zijn de toeren te hoog, de spannen komen niet uit het slot, of het is een aluminium soort die te zacht is.
en dan kies ik vaak met slotten on een kleiner freesje te nemen en dan adaptive clearing te gebruiken, gaat eigenlijk altijd goed.
ik heb ook alleen mist tot mijn beschikking, wel genoeg perslucht om de spanen te verwijderen dat koelt ook (niet zo goed als vloeistof natuurlijk)

Gr Ruud
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Betonnen VMC

Bericht door Portje »

stef110 schreef: 28 sep 2019 21:27 Zojuist de giet stukken geschilderd. Zoon beetje de hele dag bezig geweest met voorbereiden de PVA coating zat er nog op die moest er af gewassen worden daarna alles goed geschuurd en vanavond de verf aangebracht.
Is een 2k verf, zelfde als mosoft gebruikt heeft voor zijn machine waar de verf er nog prima op blijkt te zitten. Verf was prima aan te brengen met een kwast en rollertje hopelijk droogt ie net zo goed op als ie er nu uit ziet.

Stef

Afbeelding

Afbeelding
is dit niet een beetje dure pizza oven ?
wel handig dat de pizza zo automatisch erin en eruit gaat zonder de fikken te verbranden.

maar zonder gein, wat een prachtige machine
en een mooi opgebouwde schakelkast
ik ben jaloers
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

@portjes ja mooie pizza oven XD

kreeg gisteren ochtend een mailtje dat het snij en zetwerk al klaar was... Zondag avond tekeningen doorgestuurd maandag ochtend prijs gekregen en akkoord gegeven en nu al in huis.
Wat een bak zeg, op de tekening leek het allemaal niet zo extreem groot maar als je hem nu eenmaal ziet.. bak is kwa buiten maten 153cm bij 110 cm...
De toolchanger carrousel is ook best indrukwekkend die is 55cm in diameter met 18 tool holders.

De bak lijkt aardig te passen heb hem nu met wat boutjes en tape in elkaar hangen voor het idee. De onderbak moet nu gelast worden zodat hij mooi waterdicht is.

Stef

Afbeelding

Afbeelding
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door mickomatsu »

Hey Stef

Mijn complimenten wat een beest van een machine bouw je hier.
Ben heel erg benieuwd naar die toolchanger hoe dat straks gaat werken.
Heb zelf mijn machine na een bouw tijd van 6 jaar begin juni afgerond en hij werkt echt heel fijn dus weet wat voor tijd er in gaat zitten en geld om zo iets neer te zetten.
misschien dat ik in de toekomst nog een toolchanger wil bouwen.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Betonnen VMC

Bericht door WillyH »

Prachtige machine, bedankt om de technische details te delen!
BTW: ook opgemerkt door de Physics Anonymous op Youtube:
https://youtu.be/7b7x0ZRa2IQ?t=798
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Na dat ze het filmpje opgemerkt hebben gingen mijn views weer als een raket omhoog. Het filmpje zit momenteel al op 105000 views :shock:

Vandaag de onder bak samen met me vader in elkaar gelast was toch nog wel even een karweitje maar goed gelukt!
Machine is nu echt kolossaal. Zojuist het bediening paneel even provisorisch opgehangen en wat met de spindel gespeeld. Spindel orientatie werkt nu ook. Via een output op eding cnc gaat de spindel naar een vaste positie en blijft daar staan, wat straks nodig is voor de tool changer.
Alle het materiaal voor de tool changer is momenteel besteld en hoop volgend weekend wat onderdelen er voor te kunnen frezen.
Ga de mist koeling even overzetten van de bf25 zodat ik dat lekker op de nieuwe freesbank kan gaan maken :)

Stef

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Betonnen VMC

Bericht door Zee&Zee »

Lekker bezig :!:
CNC you later
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Vandaag begonnen met het bouwen van de tool changer, daarmee ook het eerste echte grote onderdeel op de freesbank gemaakt.
Vorig weekend had ik al een klein dingetje gefreesd, moest toch wel even wennen aan de aanzienlijk snellere rapids ten opzichte van de bf25 dat ik de snelheid voor nu even gelimiteerd heb in edingcnc tot 6000mm/min om wat vertrouwd te worden met de machine.

Vandaag de basis plaat gefreesd, de zijkant finishes zijn echt prachtig alleen met een 10mm frees kreeg ik de bodem van me pockets echt niet mooier gefreesd dan het nu is. Volgens mij komt het door de lage kwaliteit aluminium (6060)
De achterkant van de plaat heb ik met een 50mm face mill gedaan die is dan weer super strak (met een foto onder de juiste hoek in iedergeval :lol: )

Na het maken van de basis plaat heb ik de arm in elkaar gelast, vaders had van de week de koker op zen werk al opmaat gezaagd. Het is een lekker stevige arm geworden met 100x100x5 koker 8)
Volgende stap is het maken van de plaat die op de lineaire karretjes komt en de montage beugel voor de lucht cilinder.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Betonnen VMC

Bericht door elvis3 »

GEWELDIG Stef het ziet er allemaal super uit, dat doen weinig mensen je na.

gr Kees
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Betonnen VMC

Bericht door benkr »

Daar sluit ik me helemaal bij aan, alleen vind ik toch echt dat die machine op de verkeerde plaats staat, daar weet ik een veel betere plak voor.
Toppie.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door kawarider »

Klopt Ben, Drongelen kan ie beter staan.

Wat een kneiter. Die spiegelende onderkant heb je gefreest? Gaaf , kannie wachte op de atc foto's
Plaats reactie