Betonnen VMC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Betonnen VMC

Bericht door DaBit »

Komt bij mij toch maar zelden voor dat ik boven de 1kW zit. Het kan wel, maar op een gegeven moment word spanenmanagement ook een probleem en is de tijdswinst op een heel project waar enkele stuks onderdeeltjes uit komen te verwaarlozen. Na uren denken, tekenen, cammen, materiaal op maat maken, op zien te spannen, enzovoorts is het niet erg spannend als een bewerking van 5 minuten naar 2 minuten machinetijd gaat.

Zou ik productie draaien dan was het verhaal anders, maar ik heb m'n dikke 4kW S1 / 6kW 10min spindelmotor voornamelijk voor het koppel in de toerenkelder. En daarvoor wil ik zo'n dikke toch echt niet missen.

Kwa BT30 vs BT40: 5.5kW bij een 0-6000rpm overbrenging is een koppel van 8,75Nm. Lijkt me niet dat BT40 dan nog een groot voordeel oplevert tov BT30?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Bt40 nadelen:
grotere diameter dus ook meer last van onbalans,
dus ook grotere lager diameters, duurder en lastiger(lees gevoeliger) bij hoge toerentallen.

Misschien het voordeel dat houder goedkoper zijn, dat weet ik niet.

Eigenlijk zijn die BT40 houders best lomp om ze er steeds in en uit te halen, het je bij ATC geen last van.
Maar een (teller)magazijn met 15 BT30 houders zal een stuk lichter zijn dan eentje met 15 BT40 houders.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door vip1980 »

Even een vraag m.b.t. je 2de foto, ik zie de motor, de spindel maar dat aluminium blok ( tandwielkast ? ) :mrgreen: :mrgreen:
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Betonnen VMC

Bericht door Dingenman »

Dat is de actuator/luchtcilinder voor het uitwerpen van de Bt30 toolholders zo te zien.
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Dat aluminium blok is de atc cilinder voor het wisselen van het gereedschap. Ik denk dat ik het lekker bij bt30 hou, voor bt40 is wel meer gereedschap te vinden omdat het wat meer gebruikt wordt. Gisteren avond al een opzetje getekend voor de freeskop gemaakt van staal.

Stef
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Betonnen VMC

Bericht door serum »

@Dabit, ik haal op mijn relatief weke portaalfrees met een 10mm frees geregeld de limiet van de 2.2 kw spindel. Spaanafvoer gaat hier vermoedelijk geregeld worden met een flinke dosis koelwater. Ik sta geregeld bij een haas. 40mm mantelkopfreesje in alu, redelijke voorzet, 10000rpm en het vermogen loopt met twee vingers in de neus richting de 6 a 7kw.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Betonnen VMC

Bericht door DaBit »

Kan ook best.

Met een 10mm 2-snijder 10000rpm, 15mm diep, 3mm breed met een voeding van 2500mm/min in aluminium zal ergens rond de 1,5kW uit komen. Dat is niet eens heel gek vlot en snijd lekker met zo'n gedempte diepe brom, maar je zet er een 2.2kW spindel wel mee stil. Die 2.2kW is zowiezo opgenomen vermogen (2.2kW spindeltje wil 220VAC/10A zien) en niet afgegeven vermogen, plus dat dat bij 24000rpm is en je bij 10000rpm nog maar 750W overhoud ofzo.

Maar heb je de spanenstroom wel eens bekeken die er dan van de frees af komt? Sjessus. Een brandweerslang vol open zetten is er niks bij. Goed opspannen word ook lastiger bij die hoge vermogens (zeker plaat), en een minimale kink in de kabel leid onherroepelijk tot een aluminiumlollie.

Dus tenzij ik veel kilo's aluminium weg heb te knauwen vind ik zo'n 7000-8000rpm en 1800-2000mm/min ook wel prima. Dan heb je na 5 minuten alsnog een kilo spanen op je tafel liggen (halve vuilniszak vol), je freesjes gaan langer mee, en die hooguit enkele minuten winst boeien me niet zo, totaal insignificant tov de voorbereidingstijd. En nogmaals, bij serieproductie verandert dat.

En ja, wil ik het spindelvermogen voluit benutten dan zijn dingen met wisselplaten bij uitstek geschikt. Maar de TS heeft het over 6-10mm freesjes. Daarmee kom je best wel eens ooit boven de 1kW uit, maar niet structureel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Betonnen VMC

Bericht door serum »

Max vermogen op de lagere toerentallen zal een beetje afhankelijk of je een sensorless vector VFD hebt of een conventionele, maar ik begrijp je verhaal. Gaat op 18000 rpm, met een 3 snijder. Gaat aardig tekeer, inderdaad, zo'n fijne zoemmmm en de bekende straal spanen

Spanen in aluminium zijn serieus qua volume. Platen frezen op de BF20 voor de nieuwe machine, vuilniszak nokvol met spanen..
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Betonnen VMC

Bericht door willy wonka »

dikke tip, gebruik eerst een ruwfrees (dus met gekartelde rand of onderbroken snijkant).
Ik ging van een 200l vat spanen per 1 a 2 dagen naar een vat per 1 a 2 weken.
Spanen transporteur is nu ook grote blij.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Betonnen VMC

Bericht door serum »

Welke ruwfrees gebruik jij?
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Betonnen VMC

Bericht door willy wonka »

Zo even uit mijn hoofd van Garant volgens mij.
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Betonnen VMC

Bericht door motormuis »

ik heb nog wat ruwfrezen wel maar HSS maar voor het uitproberen denk ik prima kan je voor een zacht prijsje overnemen
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door andrefc101 »

Ik ga voor de BT40, lekker lomp, maar ik maak dan ook maar 5500 rpm.... zet er met mijn 5.5Kw servo wel wat meer voor ;-)
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Betonnen VMC

Bericht door willy wonka »

Ik zou lekker BT30 doen
BT40 is overkill op je machine
Plaats reactie