Betonnen VMC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door Jasper »

Had er een bij iemand gezien en hem gevraagd maar die zei dat het waardeloos was.
Op het werk hebben wij ze ook en enige wat ze daar doen is intranet laten zien.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1017
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door Markus »

Kijk eens naar de ASRock J3455B-ITX

https://www.asrock.com/mb/Intel/J3455B-ITX/

kost rond de 80 euro heeft een printerpoort en onboard CPU en is lekker klein

komt rond de 150 compleet met ssd en voeding en zo

Greezt,

Markus
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Betonnen VMC

Bericht door chimaerion »

Ik zou eerder kijken naar intel Nuc. Binnerkort zal mijn ospf (eindelijk) af zijn en ik ga eens marktplaats in de gaten houden voor een Nuc.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1017
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door Markus »

er was ooit een Thread over een Bare Bone kastje voor de TV, wat natuurlijk ook voor de CNC te gebruiken is, daar lijkt de kleinste goedkoopste optie de Beelink BT3 of de LATTEPANDA.

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... 93#p190893

Ikzelf heb toen een NUC gekocht (voor de TV) , werkt prima, maar geen printerport dus moeilijker MACH3 of LINUXCNC


Greezt,

Markus
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Betonnen VMC

Bericht door motormuis »

ik heb een freesmachine en had een draaibank in beide is een nuc
karten werken met interface
werken perfect
ik heb nog een liggen die heb ik gekocht voor 275,- euro met win 10
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door javanree »

Markus schreef: 02 sep 2019 15:26 Ikzelf heb toen een NUC gekocht (voor de TV) , werkt prima, maar geen printerport dus moeilijker MACH3 of LINUXCNC
Ethernet (LinuxCNC/Mach3/Mach4) of USB (Mach3/Mach4) gaat toch ook prima op die dingen? Genoeg betaalbare oplossingen.
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Vandaag zijn de afschermingen binnen gekomen, damm dan ziet je machine er in eens niet zo mooi meer uit moet wel even wennen aan dit vierkante apparaat :oops:

Afbeelding
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Betonnen VMC

Bericht door ruudderooy »

het is idd een ander gezicht, maar het word echt een gave machine.
Maar die blauwe glans is nog een folie of niet?

Ik heb overigens een zelfde tool hoogte sensor deze werken best betrouwbaar, maar ik denk dat hij daar geregeld in de weg zal staan als je een werkstuk hebt dat groter is dan jou bed.
Jij gaat toch gebruik maken vaan een toolchanger (al is het handmatig) is het dan niet handiger om dan een probe te gebruiken en je tools buiten de machine op te meten in je collet holder en die waarde in een tool offset te gebruiken?
dat zou ik in ieder geval overwegen als ik ooit nog een atc spindel ga monteren.

maar echt een mooie machine gaat het worden!!

Gr Ruud
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Ja het is een blauw bescherm foli er zitten glimmende rvs covers achter. Echter de Z as cover is niet goed gemaakt gelukkig een foutje bij de fabrikant en ze gaan een nieuwe opsturen. De bellows klapte verder uit dan de cover platen waardoor deze niet meer afdekte, en met in klappen kunnen ze blijven hangen met alle gevolgen van dien.

Tool setter is los te halen en hij zit met een stekker aan de achterkant vast. Ik vermoed niet dat hij snel in de weg zit. Voor mijn bf25 meet ik alle gereedschappen ergens anders in en voer ze dan in op de gereedschaps lijst. Dat wil ik straks automatisch hebben dat je een menutje oproept gereedschap nummer invult en dan op meten klikt. Straks als de toolchanger er op zit kan ik de tool setter ook gebruiken voor bijvoorbeeld tool break detectie mocht ik hem ooit voor lange tijd onbeheerd achter willen laten.

Vandaag het computertje binnen gekregen mooi klein dingetje. 180x180x35mm eerdaags van hout maar eens een frontpanel maken waar ik het touchscreen en de mpg in kan monteren zo dat ik een wat betere tijdelijke besturing van de machine heb dan enkel een laptop.

Stef
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Dit weekend de afschermingen geïnstalleerd, valt toch altijd weer tegen hoeveel werk het is. Moet zegen dat het nu wel gewent is hoe het er uit ziet en zeker als de machine beweegt is het redelijk sexy :)
Btw de nieuwe Z as afscherming gaat als het goed is morgen op de post.

Stef

Afbeelding

Afbeelding

stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Vandaag een opzetje gemaakt van hout voor het bedienings paneel. Wil het voorlopig even zo van hout laten zodat ik eventueel nog knopjes of dingetjes kan toevoegen en veranderen voordat ik een definitief laat snijden.
Er zit een 17inch touchscreen in, 80mm mpg wiel, 2 meerstanden schakelaars voor as selectie en stap grote. En 2 potmeters voor Speed en Feed override. Een een toetsenbord want een onscreen toetsenbord daar krijg ik helemaal jeuk van.

Verder heb ik ook een opzetje gemaakt voor de schakel kast. het word helaas een beetje proppen omdat ik niet echt een grotere kast kwijt kan in de garage. Alles moet nu in een 600x800x250 kast passen.
Heb ook meteen 2 extra servo drivers er in getekend voor eventueel later een 4e en 5e as.

Stef

Afbeelding

Afbeelding
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door Jasper »

Ziet er goed uit zeg
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door kawarider »

Echt een mooi project. Vraagje over toetsenbord: niet beter met numeriek gedeelte? T meeste dat je tikt , zijn toch cijfers?
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Betonnen VMC

Bericht door stef110 »

Bedoel je een los numeriek toetsenbord in plaats van deze? Een toetsenbord waar ook nog een numeriek vlak aan zit zou wel heel breed worden ik vind het bediening paneel nu al redelijk groot.

Stef
Plaats reactie