hugo stoutjesdijk schreef: ↑11 apr 2019 22:17
Volgens mij is het principieel beter om zo min mogelijk epoxy te gebruiken
Dat zou eigenlijk onderzocht moeten worden.
De mix moet zowel trek- als drukkrachten opvangen. Als minder epoxy niet minder stijfheid betekend bij belasting onder trek dan ja.
En de boel moet natuurlijk ook heel blijven bij een crash.
Zoals ik al eerder schreef, zodra je de mix zo droog maakt dat er leegtes ontstaan tussen de korrels dan wordt de droogheid van de mix in belangrijke mate bepaald door de korrelgrootte.
Bij minimale laagdikte en gelijkblijvend gewichtspercentage epoxy om de korrel wordt bij het halveren van de korrelgrootte de laagdikte van epoxy om de korrel ook gehalveerd en wordt de "droogheid" van de mix enorm vergroot.
Nogal wiedes. Bedenk dat je 8 bolletjes hebt in een 2x2x2 matrix die enkel met de minieme raakvlakken aan elkaar zitten, of wanneer het binnendeel ook nog eens gevuld is. En met enkel zand heb je grofweg 45% lege ruimte tussen de korrels (uitgaande van 2,7kg/dm3 dichtheid van quarts en 1,5kg/dm3 dichtheid van fijn zand), dus dat is praktisch dezelfde case als de bolletjes.
Maar met meerdere fracties geld dat lagere-stijfheid natuurlijk ook; als je de tussenruimte helemaal opvult is het stijver dan wanneer je het niet doet, simpelweg omdat je meer materiaal hebt. Het word pas anders op het moment dat je een laag epoxy tussen je steentjes hebt zitten met significante dikte.
De hamvraag is 'boeit het veel?'. Als je gebonden bent aan volume wel, maar dat ben je meestal niet. Als je de dimensies van je betonnen delen een paar procent oprekt is een eventueel lagere E-modulus heel gauw gecompenseerd, en de totale kostprijs van je machine-onderdeel is lager omdat epoxy verreweg de meest prijzige component is. En ik vind een drogere mix fijner om te verwerken, maar dat is persoonlijk denk ik.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
lordprimoz schreef: ↑11 apr 2019 22:27... zorg er overigens wel voor dat je genoeg release agent gebruikt en een (engelse term, weet de nederlandse niet)
Lossingsmiddel: lossingswas (wachs), of PVA (Poly Vinyl Alcohol)
Was/wachs kun je krijgen als een pasta (flink boenen) of ik opgeloste vorm. Die laatste breng makkelijker aan, maar in jouw geval zou ik pasta met de hand aanbrengen, meerdere lagen zodat je alle hoeken en gaten goed opvult. Tot slot 1 of 2 keer met PVA eroverheen met een fijne spons. Dan krijg je een mooie gladde hoogglans film. En om te lossen heeft PVA nog een voordeel: het is wateroplosbaar. Wrikken met een flinke straal water erop geeft vaak goed resultaat.
Overigens kan het dan nog steeds flink lastig los te krijgen zijn. De passing van de epoxy op je contramal is 100%. Zeker als die mal niet helemaal glad gepolijst is (en dat is dat hout van jou) zou het wel eens heel lastig los te krijgen kunnen zijn. Lossen door met perslucht te blazen wil ook wel eens helpen.
Mijn gevoel zegt dat wax meteen een probleem is (of je lossing in het algemeen) zorgen de scherpe kantjes van de steentjes bij het aanstampen juist niet voor het beschadigen (verwijderen) van die loslaag op bepaalde plaatsen?
Mijn idee was om lossingswas aan te brengen, dan een flinke laag met 2k epoxy lak erop verdikt met aerosil (muv je referentievlakken), even laten harden en dan naar hartelust de epoxy erin stampen. Zo heb je de afwerking meteen voor elkaar en laat hopelijk je mal makkelijker los. Ik zie ze altijd flink heien om het spul uit de mal te halen.
serum schreef: ↑12 apr 2019 16:23Ik zie ze altijd flink heien om het spul uit de mal te halen.
Ja hoor, zelfs uit gepolijste (vleugel- of romp-)mallen moet je soms beangstigend veel kracht zetten en geweld gebruiken. Maar als er eenmaal een stukje los is bereik je met perslucht of een waterstraal heel veel ....
Vandaag de 5% mix ontkist en het voelt heel zanderig aan het valt niet uit elkaar maar het voelt gevoels matig niet stevig.
Zojuist een 8% mix gemaakt dit was ook aardig verwerkbaar ben benieuwd hoe die er morgen uit ziet.
Ik gebruik voor mijn test stukjes een kistje van beton plex eenmalig ingesmeerd met PVA release agent. als de schroefjes uit het kistje zijn en je geeft een subtiele tik met een hamer tegen een van de plankjes valt deze er kwakloos van af.
Graag zou ik mijn mal van mdf willen proberen te maken. Wil wat testjes doen met geschilderd MDF en dan een laagje PVA er overheen.
Morgen wil ik beginnen met het klaarmaken van de stalen ingiet strippen het bevestigen van de anker punten en dergelijke. Zouden jullie de strippen nog een keer aan alle kanten een keer vlak frezen voor het instorten? het is koud gewalste strip en is op het oog al redelijk recht aan alle kanten. De strip wordt waar de rails komen nog na bewerkt na het storten dan wel machinaal of met zelf levelende epoxy.
Ik heb destijds mijn mal ingesmeerd met loswas op siliconenbasis. Deed het wel redelijk.
Om de buitenkant enigzins mooi te krijgen en steentjes-schrapen-door-de-loslaag te voorkomen had ik de mal-wanden eerst voorzien van een mengsel van epoxy, kwartsmeel en kleurstof. Gewoon dik erop kwasten (moet ook wel met dat siliconenspul), hoe het aan de binnenkant van de mal eruit ziet boeit namelijk toch niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Vandaag lekker bezig geweest met strippen opmaat maken en gaatjes tappen...
Strippen voor de geleidingen zijn klaar en één van de montage platen voor de kolom is ook klaar.
Alle strippen worden nog kaal geschuurd met lammelen schijf voor het storten voor betere hechting.
Zojuist ook het 8% malletje ontkist en vind dit ook niet zo denderend ik denk dat als ik op me gevoel af ga ik toch naar de 10% mix ga neigen.
Testjes zullen uit moeten wijzen welke nu echt het sterks is.
stef110 schreef: ↑13 apr 2019 18:23
Zojuist ook het 8% malletje ontkist en vind dit ook niet zo denderend ik denk dat als ik op me gevoel af ga ik toch naar de 10% mix ga neigen.
Testjes zullen uit moeten wijzen welke nu echt het sterks is.
Wat zijn dan de criteria?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Mijn idee was om de balkjes aan een kant vast te houden en dan met een gewicht aan de andere kant en dan meten welke het meest door buigt. Te veel epoxy zou volgens mij moeten zorgen dat de balk "flexibel" zou zijn.