Gatenraster in freesbed ideaal

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Gatenraster in freesbed ideaal

Bericht door Guvner »

Ik ben lekker bezig met het tekenen van m'n te bouwen freesmachine en ben nu toe gekomen aan het freesbed.

Om alles mooi te kunnen opspannen ben ik aan het kijken wat nu een mooie indeling van het gaten raster is.

Vanwege het kosten oogpunt wil ik geen t slot plaat gebruiken maar net als Dabit en een aantal anderen wil ik een plaat staal gebruiken waar ik gaten in maak en draad tap.

Nu is mijn vraag als volgt en dus redelijk simpel.

Wat is het ideale raster kwa tussenruimte en patroon?

Wat hebben jullie gebruikt aan tussenruimte?
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gatenraster in freesbed ideaal

Bericht door DaBit »

Ik heb 50mm tussenruimte gebruikt. En ik vind dat eigenlijk wel goed zo.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Gatenraster in freesbed ideaal

Bericht door Danny »

Je kan bvb. een raster maken van 50x50. Voldoet het niet kan je er nadien nog altijd 25x25 van maken. ;-)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Gatenraster in freesbed ideaal

Bericht door Swets »

ik heb ook 50x50 en bevalt prima.... ik heb m10 gaten....

Afbeelding
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gatenraster in freesbed ideaal

Bericht door DaBit »

Danny schreef:Je kan bvb. een raster maken van 50x50. Voldoet het niet kan je er nadien nog altijd 25x25 van maken. ;-)
Frees dan wel 1 van de gaten ipv boren, tap 'm niet, en plak 'm af met een stukje ducttape of stop er een propje in.
Dan kun je daar naderhand nog nauwkeurig op uitlijnen. Als je spindel niet perfect rond loopt klopt de diameter niet exact, maar het hart van dat gat is nog steeds exact in lijn met de rotatie van de spindel.

Want de afstand tussen die gaten, mjah. Of dat nou 30mm, 40mm of 50mm is maakt in de praktijk weinig uit. Dat de gaten strak op een 50,00 +/- 0,02mm oid raster staan is wel erg prettig. Ik hoef de machineklem niet uit te richten als ik 'm een keer van de tafel af haal en weer monteer, bijvoorbeeld. En ook niet als ik 'm 100mm verplaats. Boor daarom dan ook alle gaten in 1 keer en niet in meerdere sessies, doe dat als de machine opgewarmd is (laat 'm maar lekker een uurtje het boorprogramma in de lucht uitvoeren), doe dat als de temperatuur in de ruimte stabiel is, en doe dat telkens in dezelfde richting en niet met een zigzag-patroon (dus beginnen op X-1Y-1, dan naar X0Y0, boren, X50Y0, boren, X100Y0, boren, X-1Y50 X0Y50, boren, etc.)
Tappen kun je doen als je ze nodig hebt, boren eigenlijk niet.

Moest ik het nog een keer overdoen, dan deed ik dat 1-gat-als-referentie-frezen zelf ook (heb ik nu niet), en maakte ik tussen de opspan-gaten nog een raster met paspen-gaten. Hoeft niet tussen elk gat en niet over heel de tafel, 10 stuks op handige locaties is initieel wel genoeg.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Gatenraster in freesbed ideaal

Bericht door Guvner »

DaBit schreef:Frees dan wel 1 van de gaten ipv boren, tap 'm niet, en plak 'm af met een stukje ducttape of stop er een propje in.
Dan kun je daar naderhand nog nauwkeurig op uitlijnen. Als je spindel niet perfect rond loopt klopt de diameter niet exact, maar het hart van dat gat is nog steeds exact in lijn met de rotatie van de spindel.
Ik denk dat ik je snap, maar toch ff checken.

Dat ene gat, dat is er voor als je later nog een keer gaten er bij wil doen toch.

Maar wat ik niet snap is waarom je hem moet frezen ipv boren.
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gatenraster in freesbed ideaal

Bericht door DaBit »

Zo'n boorpunt wil nog wel eens iets wandelen, beetje afhankelijk van de boor die je kiest. Dat kun je best voorkomen door toch even met een centerboortje een kuiltje te prikken, maar frezen is dan net zo simpel en het levert meestal wel mooie gaten op.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Gatenraster in freesbed ideaal

Bericht door Guvner »

DaBit schreef:Zo'n boorpunt wil nog wel eens iets wandelen, beetje afhankelijk van de boor die je kiest. Dat kun je best voorkomen door toch even met een centerboortje een kuiltje te prikken, maar frezen is dan net zo simpel en het levert meestal wel mooie gaten op.
Dus gewoon alle gaten frezen?

Maar dan snap ik nog dat referentiegat niet helemaal.
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Gatenraster in freesbed ideaal

Bericht door serum »

Het is vooral erg handig als je de gaten in een nauwkeurig raster hebt liggen, daar heb je later enorm veel profijt van. maakt het opspannen van je werkstuk makkelijk.

Ik weet niet wat voor/hoe dik materiaal je gebruikt, maar ik zou persoonlijk eerder kiezen boren en nafrezen (met maar met 5 of 6mm boren en nafrezen voor M10 oid. Puur frezen van zoveel gaten ben ik nooit zo dol op. (vind gaten krengen om te frezen) Of centreren en dan naboren met de juiste voor voor je tapmaat.

Het eerste is tijdrovender, maar nauwkeuriger.
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Gatenraster in freesbed ideaal

Bericht door Guvner »

serum schreef:Het eerste is tijdrovender, maar nauwkeuriger.
Tijdrovend vind ik niet erg. Het is tenslotte aan zetten en weer wat anders gaan doen.

Ik weet trouwens ook nog niet wat voor/hoe dik materiaal ik ga gebruiken hoor :lol:
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gatenraster in freesbed ideaal

Bericht door DaBit »

Guvner schreef:Maar dan snap ik nog dat referentiegat niet helemaal.
Frezen levert een gat op dat mooi gecentreerd is tov de rotatie van je spindel. Als je frees dan op (100,100) staat zit het centrum van het gat ook daar. Afhankelijk van de rondloop van je spindel is de diameter misschien anders dan je verwacht, maar het centrum klopt.

Waarom dan niet alle gaten frezen? Dat kost teveel tijd; je hebt er zo enkele honderden te pakken. En erg diep kom je vaak ook niet met frezen; bij mij zijn de M6 gaten 30mm diep. En je freesje moet het ook maar zo lang volhouden.
Maar als je spindel het boren niet trekt kwa koppel dan heb je weinig andere opties.

Misschien wat overkill allemaal want op de gemiddelde hobbymachine zal het niet zoveel verschil maken, maar 1 gaatje frezen kost ook amper tijd, en je hebt eigenlijk maar 1 kans om het goed te doen dus een halfuurtje extra werk aan verzekeringspremie betalen is zo gek nog niet. Had ik zelf ook moeten doen :oops:
Kotteren zou nog beter zijn, maar da's lastig op een hobbymachine met hoogtoerenspindel.
serum schreef: Ik weet niet wat voor/hoe dik materiaal je gebruikt, maar ik zou persoonlijk eerder kiezen boren en nafrezen
Ik voor het referentiegat in ieder geval niet. Als de boor een tikje wegwandelt heeft de frees daarna aan de ene kant meer materiaal weg te knauwen dan aan de andere kant. Is wel mee om te gaan door voorfrezen/nafrezen, maar dan nog kun je net zo goed die frees met een helix in vol materiaal zetten; dan is de belasting op de frees overal hetzelfde.
Of centreren en dan naboren met de juiste voor voor je tapmaat.
Zo'n centerboortje een putje laten maken op de plekken van alle gaten is in een vloek en een zucht gebeurd, en als je daarna niet te kinderachtig bent met het voeden van de echte boor heb je een kaarsrecht gat op precies de juiste plek. Nodig of niet, het is wederom een goedkope verzekeringspremie.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Gatenraster in freesbed ideaal

Bericht door serum »

Referentiegaten kan je inderdaad perfect volledig frezen, maar om een raster volledig te frezen, dat zou ik persoonlijk niet doen. Als je een paar honderd gaten moet maken ben je nog wel eventjes zoet met spiral down frezen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Gatenraster in freesbed ideaal

Bericht door javanree »

Neem een 90 graden NC centerboor, heb je meteen mooie verzinking voor de draadgaten...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gatenraster in freesbed ideaal

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je zou ook voor een dieper draadgat kunnen gaan en de eerste 5 tot 10 mm netjes cilindrisch frezen ( groter dan de draad) Daar kun je dan pas stukjes in zetten, of een <doorhalen>borst</doorhalen> pas bout gebruiken ( opletten die willen nog wel een meer slingeren dan je hoopt)
Je kunt dat gefreesde deel van het gat ook op een later stadium nog doen.
Laatst gewijzigd door hugo stoutjesdijk op 19 mei 2017 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie