Even voorstellen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Mooster
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 mar 2017 18:34
Locatie: Midden Nederland

Even voorstellen

Bericht door Mooster »

Hallo,
Ik ben Mark en heb sinds kort een projekt gevonden waar ik het leuke met het aangename kan combineren.
Kleine uitleg, mijn vriendin en ik gaan een voormalige basisschool omtoveren naar een zestal woningen en een kleine rekensom leert ons dat een groot deel van de aanneemsom besteed moet worden aan zaken als:
Een 55 deuren welke een kopie moeten zijn van de originele paneeldeuren
Het opnieuw maken van een kleine 60 kast deurtjes volgens oud ontwerp
Zes keukens welke geen van allen standaard zullen zijn
Enz enz
Het leuke in dit verhaal vind ik dat we er samen op uitgekomen zijn dat ik mijn hobby( metaalbewerking in de fijnmechanische zin van het woord) kan gebruiken om na aanschaf van een cnc freesmachine van enige afmeting bovengenoemde zaken zelf te maken.

Klein voordeel is dat ik sinds kort de tijd heb om zoiets nieuws uit te zoeken, ik het heel leuk vind om mijn ervaringen op cnc gebied( welke nog stammen uit de tijd dat het woord Poep met lange Oe geschreven werd) weer van stal te halen en op te frissen. Ander groot voordeel, buiten de financiële besparing op het geheel, is ook de flexibiliteit die je met een grote freesbank in het Projekt brengt.

Ik heb me een klein beetje ingelezen in wat er zoal op dit mooie forum speelt, ik ga hier lekker mee verder. Mochten er mede forumleden zijn die kennis/ ervaring en goede tips willen delen betreft aanschaf en gebruik van een cnc frees hoor ik het graag.
Groet
Mark
Alles went, behalve een hernia
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door assink »

Wil je een nieuwe machine kopen? Dan ben je er 1 van een behoorlijk formaat nodig als je hele deuren wilt maken.
Mocht je zelf willen bouwen, dan is een mechmate misschien een leuk ontwerp om te bouwen.
Mooster
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 mar 2017 18:34
Locatie: Midden Nederland

Re: Even voorstellen

Bericht door Mooster »

Ik heb nog te weinig informatie verzameld om te weten wat goed is.
Denk al wel zoveel te weten dat de goedkope machines uit China van een mooi formaat zijn maar kwalitatief niet goed genoeg zijn.
Goede machines uit China zijn ongeveer net zo duur als wat in NL te koop is.

Zelf bouwen, ik zie er een beetje tegenop omdat er een heel stuk automatisering bij komt kijken, als alles zg ' plug and play' is kan t. Als het alleen plug is en niet blijkt te werken dan heb ik daar het geduld/ kennis en de zin niet voor heb om dat werkend te krijgen.
Alles went, behalve een hernia
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door karangetang »

Mooster

Leuk dat je hier je voorstelt en je begint aan een enorme klus . Ik vond een huis al heel wat
nu schrijf je dat je toch meer metaalbewerker bent. Daarom raad ik je aan je nog wat meer in hout bewerking te verdiepen lang niet alles gaat op een cnc machine ..(of je moet een behoorlijk stevige hebben met de nodige kilowatts . Ga es in een timmerwerkplaats kijken..
ik heb bijvoorbeeld een formatzaag motor is 7 kw (nogal kostbaar en groot) een vlak van dikte bank en helaas geen freesmachine (bedoel zo'n log ding voor houtbewerking. die zijn kostbaar zeker de beitels . Ik weet niet waar je woont ,,...
het is me niet duidelijk of je alles van massief hout wilt gaan maken . In oude gebouwen zit vaak eikenhout (niet altijd dat vraagt sterke machines . Of wil je alles van MDF gaan maken (nee toch)
Laatst gewijzigd door karangetang op 01 apr 2017 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Mooster
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 mar 2017 18:34
Locatie: Midden Nederland

Re: Even voorstellen

Bericht door Mooster »

Hoi karangetang

Ik woon in Amersfoort, redelijk centraal gelegen.
Van huis uit ben ik een metaal man maar heb me in de loop der jaren, deels noodgedwongen, toegelegd op het bewerken van hout. Zo ben ik idd bekend met de vermogens van professionele houtbewerkingsmachines, ik wil met mijn freesbank niet helemaal die kant op. Het vermogen van die machines word deels bepaald door de gewenste productie snelheid, die ligt bij mij veel lager.

Ik wil de benodigde onderdelen voor de woningen uit plaatmateriaal maken, welk houtsoort zal ik in overleg met een bevriend timmerman later bepalen.

Één ding is zeker: geen mdf of spaanplaat- achtige houtsoorten.
Alles went, behalve een hernia
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door ewoud »

WELKOM :mrgreen:
humm, meten is....
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Even voorstellen

Bericht door serum »

mijn vriendin en ik gaan een voormalige basisschool omtoveren naar een zestal woningen
klinkt alsof je mijn/onze droom gaat verwezenlijken. Welkom hier! Ben benieuwd welke school je gekocht hebt? Is het een 20er jaren gebouw?
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Even voorstellen

Bericht door stekkestim »

Voor een dergelijk project zou ik vooral kijken naar een gebruikte Biesse (rover)
Mooster
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 mar 2017 18:34
Locatie: Midden Nederland

Re: Even voorstellen

Bericht door Mooster »

Hoi Serum
Inderdaad, een school in de Amsterdamse School stijl gebouwd uit 1928. Gevalletje van, hoe vangt een koe een haas. We hadden nooit gedacht dit te kunnen kopen maar omdat de verkoop markt geheel op z'n gat lag en de gemeente geld nodig had hebben wij de tijd gekregen om alles uit de kast te halen om t te kunnen kopen.

Nu bezig met vergunning aanvraag en dat duurt even omdat t een gemeente monument is.

Zo, weer on topic.
Ik ben aan t kijken geweest naar de mech mate, zijn er misschien forum gebruikers die hiermee ervaring opgedaan Hebben? Zit er een beetje tegenaan te hikken dat je een behoorlijke bult invoer rechten mag betalen.
Alles went, behalve een hernia
Mooster
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 mar 2017 18:34
Locatie: Midden Nederland

Re: Even voorstellen

Bericht door Mooster »

#stekkestim

Weet jij zo iemand te vinden met een dergelijke machine te koop?
Zoekend op internet kom ik niet veel verder.
Alles went, behalve een hernia
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Even voorstellen

Bericht door stekkestim »

Op 2dehands.be staat er momenteel eentje.

https://www.2dehands.be/doe-het-zelf-bo ... 60859.html

En anders even bij verschillende dealers informeren, die hebben soms nog wel een ouder model staan van een overname bij leveren van een nieuwe machine.

Biesse is maar een voorbeeld, heb heb ook nog SCM en andere merken.

Maar deze multifunctionele machines lijken mij het meest geschikt omwille van de grote diversiteit aan mogelijke bewerkingen. (Zagen, drevelboren, boren/frezen in de zijkant van deuren,...)

Deze website is wereldwijd, maar er staan er een hoop op.
https://www.exapro.com/wood-machines-wo ... nters-c120
Dan krijg je misschien ook een idee van de prijzen.

Maar ik zou eerst wat lokale handelaars opbellen om te kijken of ze wat staan hebben dat voldoet aan jou eisen.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door assink »

mechmate zijn er 2 van in nederland bij mijn weten.
Ff registeren op het forum, en dan kun je misschien contact leggen met de NLers daar.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door karangetang »

Om je te inspireren kijk eens hier een voorbeeld van een zlefbouw portaal kijk ook even aan het eind van dit verhaal deze man heeft er een prachtige keuken mee gemaakt. Het kan natuurlijk altijd groter
http://www.modelbouwforum.nl/threads/bo ... es.157877/
Mooster
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 mar 2017 18:34
Locatie: Midden Nederland

Re: Even voorstellen

Bericht door Mooster »

Dank voor de tips. Heb me ingeschreven op de site van tweedehands machines en ga morgen een belronde houden.

Wellicht zijn er wel handelaren die behalve verkoop ook oren hebben naar lease. Zat ik vanmiddag aan te denken, wellicht een goede optie voor mij om ' het project' af te maken en tegelijk de kosten enigszins te drukken, anderzijds een mooie gelegenheid voor de verkopende partij om een machine in de markt te zetten.

Ben benieuwd.
Alles went, behalve een hernia
Plaats reactie