M'n eigen portaalfrees voor hout/aluminium

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gesloten
ssassen
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 mar 2007 14:48

M'n eigen portaalfrees voor hout/aluminium

Bericht door ssassen »

Tsja, ik moest er toch ook aan geloven, maar vond in 't reguliere aanbod van de diverse kant-en-klare firma's geen frees die aan mijn wensen voldeed. Via eBay kwam ik bij een Oostduitse 'mechaniker' terecht die op bestelling CNC frezen bouwt en zodoende iets kon maken wat goed aansloot bij mijn eisenpakket. Na grondig overleg, oa. dmv. mijn middelbare school Duits over de telefoon, heb ik afgelopen weekend m'n machine opgehaald ver weg in Duitsland. Hieronder een indruk, incl. een aantal foto's, let op 't velletje A4 bij de machine, dat geeft een indruk van de schaal.

Afbeelding

Het is een portaalfrees geworden, netzoals het gros van de machines voor het bewerken van hout en aluminium. In mijn geval is het bereik van de machine niet zo groot gekozen om afwijkingen en torderen van de machine te voorkomen, ik wil namelijk ook aluminium kunnen frezen met hoge precisie. Werkbare oppervlak van mijn machine is 800x500x100-mm en kan eenvoudig vergroot worden door de machine over het werkstuk te verplaatsen icm. een tweetal te boren referentiepunten voor 2D en een derde hoogtereferentiepunt voor 2.5D frezen.

Ik heb gekozen voor 80x80 aluminium kokerprofielen voor de basis, dit voorkomt torderen van 't frame bij hoge snijsnelheden of bij het voorzetten van veel materiaal. Het frame zelf wordt in mijn geval vast verbonden met een 22-mm MDF scrapplate dmv. T-nut moeren die in de sleuven van de profielen vallen. De geleiders zijn 25-mm diameter van gehard en geslepen machinestaal, meestal wordt hier 16 of 20-mm gebruikt. De 25-mm geleider is veel stijver als de 20-mm variant. De schroefstangen zijn 16-mm met een spoed van 4-mm. Voor de voortbeweging heb ik gekozen voor Nytralon moeren ipv. kogelomloopmoeren, dit zou een bevredigend resultaat moeten geven en ook onderhoudsvriendelijk moeten wezen.

Afbeelding

Lagering van de wagens op de geleiders is dmv. lagerbussen met overlangs snede zodat de bussen exact passend gemaakt konden worden, dmv. een ruimer en elke keer een paar honderste eraf halen en weer passen, zodoende is e.e.a. spelingsvrij. Smering met siliconenolie. Maar ik opteer op SilberGleit te gaan gebruiken, een niet-vet smeermiddel speciaal voor stoffige machines, oa. houtbewerking. Ik wacht alleen nog even op een akkoord van de fabrikant van 't goedje, of er geen chemische reactie optreedt met m'n kunststof moeren, of de geleiders etc.

Afbeelding

Aandrijving dmv. een drietal nema-23 1.65-nm stappenmotoren van Sanyo Denki. Waarbij de tweede schroefstang voor X-as aangedreven wordt dmv. dezelfde motor en een tandriem, zodoende loopt dit altijd 100% synchroon. Alle motoren zijn voorzien van speciale koppeling die evt. niet juist uitlijnen compenseert en gelijk voorkomt dat de schroefstangen kunnen gaan resoneren bij hogere toerentallen. Aansturing dmv. een driekanaals stappenmotorsturing op de PC icm. WinPC-NC. Waarbij ik gelijk de frees en de afzuiging in kan schakelen als de freesklus begint.

Op de to-do lijst staat alleen nog de aanschaf van een freesmotor en het bouwen van een nette oplossing voor stofafzuiging, maar daar ga ik volgende week mee aan de slag.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: M'n eigen portaalfrees voor hout/aluminium

Bericht door create »

Hallo Ssassen,

Ten eerste welkom op het forum.
Je hebt een leuk machientje zo leuke afmetingen en je kan direct beginnen met frezen. Ik zou zeggen frees ze en post eens wat gefreesde onderdelen.

gr create
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: M'n eigen portaalfrees voor hout/aluminium

Bericht door audiomanics »

He Sander... Jij hier?? en je kon nog wel zo goed leren :lol:
Had je nog aan de sproeier gedacht?

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
ssassen
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 mar 2007 14:48

Re: M'n eigen portaalfrees voor hout/aluminium

Bericht door ssassen »

Had je nog aan de sproeier gedacht?
Ja, maar hij had er geen één meer liggen, over twee weken heeft hij d'r weer een aantal klaar. Maar dan zit jij al lang en breed op Curacao, dat wordt dus opsturen, krijg ik dan wel een ansichtkaart van je retour? :)

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: M'n eigen portaalfrees voor hout/aluminium

Bericht door Arie Kabaalstra »

ssassen schreef:Helder verhaal Arie,


Als ik je dan om wat commentaar mag vragen? Zie mijn topic over m'n eigen portaalfrees, als je op- of aanmerkingen hebt dan hoor ik 't graag, ik kan nu tenslotte nog wijzigingen aanbrengen waar nodig.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
als je de hele machine nog vast zet op een stevige onderplaat, dan ben je "torsievrij" en voor de rest.. met de gebruikte componenten is dit zo'n beetje de optimale constructie.

Met ronde geleidingen zit je met het probleem dat je lengte beperkt is, als je te lange geleidingen gaat gebruiken, dan kan de boel gaan buigen.

mooi in deze machine is dat het portaal als zodanig "low-profile" is, en daarmee al weer stijver.. de geleidingen op het portaal liggen ook weer vrij ver uit elkaar, en ook dat geeft weer betere stijfheid.

Vuistregels heb ik niet voor diameters van geleidingen en de daarmee grootst mogelijke lengte.. je moet maar zo denken.. hoe langer de geleiding, hoe dikker ik em moet nemen.. voor zo'n Z-geleiding, voldoet 16 mm mischien, voor een 800 mm lange portaal geleiding zou je misschien naar de 32 mm willen, of nog groter.. ( eigenlijk zijn Rails die je op het frame kan schroeven, zodat ze bijdragen aan de stijfheid van het frame, het allerbeste, maar waarschijnlijk ook weer fors duurder.. ( je wilt niet weten wat het voor mijn machine allemaal kost.. ik moet er meer dan een maand voor werken... )
ssassen
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 mar 2007 14:48

Re: M'n eigen portaalfrees voor hout/aluminium

Bericht door ssassen »

Bedankt Arie,

'T idee was om 'm inderdaad een een 22 of 44-mm dikke MDF plaat vast te zitten mbv. T-nut moeren die in de sleuven in de profielen vallen. Ik heb een zak met van die T-nut moeren liggen in de maat M6 en met een stuk 25 moet ik e.e.a. toch wel redelijk deftig tegen elkaar vast weten te zetten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: M'n eigen portaalfrees voor hout/aluminium

Bericht door Arie Kabaalstra »

ja... dan krijg je inderdaad een stijver geheel.. als je je frame vastzet, dan ie niet meer "ruitvormig" vervormen, als je voor 22 mm MDF gaat, kun je dat eventueel nog versterken met een "kozijn" onder de tafel.. en daar kun je meteen een kast voor je besturing onder maken..

( mijn machientje komt op een stalen kast te staan.. 't frame is zo ontworpen dat ie uit zichzelf stijf genoeg zou moeten zijn, hij komt dan ook op rubber op de (verstevigde) kast te staan, om trillingen, en dus ook lawaai, te dempen..
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: M'n eigen portaalfrees voor hout/aluminium

Bericht door Erik »

Mooie machine, binnenkort willen we foto's zien van de aanpassingen en het freesresultaat 8)

Zou je de foto's reeds geplaatste foto's willen uploaden naar het fotoalbum en dan je eerste bericht aan willen passen met de foto's in het fotoalbum? De foto's staan er nu veel te groot op zodat mensen met een 14" of 15" scherm horizontaal moeten scrollen, dat leest niet erg prettig.
Gr.

Erik
ssassen
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 mar 2007 14:48

Re: M'n eigen portaalfrees voor hout/aluminium

Bericht door ssassen »

Erik,
zodat mensen met een 14" of 15" scherm
Bestaan die nog? Iedereen heeft toch minimaal 17" breedbek tegenwoordig? :lol:

Ik zal 't formaat aanpassen naar 640x480, da's ook op een 14" prima te bekijken en niet gelijk schermvullend.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: M'n eigen portaalfrees voor hout/aluminium

Bericht door Erik »

ssassen schreef: Bestaan die nog? Iedereen heeft toch minimaal 17" breedbek tegenwoordig? :lol:
Tsja, volgens mij is dat ook een uitstervend ras :D

Gr.

Erik
Gr.

Erik
Brunow
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 jan 2007 14:36
Locatie: BE
Contacteer:

Re: M'n eigen portaalfrees voor hout/aluminium

Bericht door Brunow »

Ik moet toegeven dat het voor een aangekochte machien een schoon machien is :mrgreen:

Ik vind hem persoonlijk schoonder dat dat anders packet die ze onlangs aanprijzen (via dat magazine)

Al een eerste freesstukje gemaakt?
ssassen
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 mar 2007 14:48

Re: M'n eigen portaalfrees voor hout/aluminium

Bericht door ssassen »

Goed, deze freesmachine staat hier inmiddels al drie jaar onder een doek ongebruikt in de hoek. Ik heb er in het begin kort wat MDF mee gefreesd maar door een verhuizing heb ik de machine al jaren niet meer aangeraakt omdat ik er gewoon geen tijd voor heb en veel freesklusjes op m'n conventionele freesmachine (niet CNC) doe.

Daarom gaat hij in de verkoop. Vraagprijs zoals afgebeeld incl. stappenmotor besturing is 1500-euro. Je hebt dus alleen nog software en een spindle nodig (de opspanning op de Z-as is bedoeld voor een Kress 1050) en je kunt aan de slag. De machine is ALS NIEUW, zonder slijtage of verborgen gebreken en is werkend te zien. Gewicht totaal is 72kg.

Eventuele belangstellenden graag even reageren via PB of via email: ssassen(at)hardwareanalysis(dot)com

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite
ssassen
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 mar 2007 14:48

Re: M'n eigen portaalfrees voor hout/aluminium

Bericht door ssassen »

***GERESERVEERD***

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite
Gesloten