Bouw eerste CNC uit... beton

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

potnol
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2010 15:48
Contacteer:

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door potnol »

@karangetang

Hijsogen zitten M12 bussen in de basis gegoten die zijn echt wel nodig. De gantry is makkelijk om gewoon een hijsband aan vast te maken.

Er is via vriend van vriend belooft dat hij me dit kan Vlakfrezen zelfs nog groter als het moet :shock: dat wordt dus de volgende stap we gaan zien waar dat avontuur gaat eindigen.

@ Koeleman

Even ter verduidelijking ik heb geen idee hoe dit allemaal gaat uitdraaien. Heb ook totaal geen ervaring met het vlak en haaks meten. Maar logisch redeneren en al doende leer ik het wel...
Misschien :lol:

Maar zoals je het zelf ook al zegt de voet van de gantry zal waarschijnlijk niet haaks te frezen zijn maar al de geleiders en de verbindingsplaats van de basis wel. Dan heb ik die referentie al en als het niet anders kan vul ik de voet uit of ondergieten met epoxy ofzoiets... Veel vraagtekens.
potnol
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2010 15:48
Contacteer:

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door potnol »

Vandaag was het deel 2

De basis is loodzwaar 66 liter beton en een hoopje staal en MDF schat dat de basis toch wel naar de 180 kg toe gaat. Dus was het wachten op hulp om de mal te draaien of inventief zijn. Ik werk in de scheepvaart en heb wel al gekkere dingen gedaan dus...

Een ladder mag 150 kg hebben. Tijd om de veiligheidsfactor te testen :mrgreen:

Stap 1 blokje in de lucht

14498

Stap 2 blokje op de grond

14497

Stap 3 blokjes op elkaar

14499
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door karangetang »

Kijk het ziet er al uit als een echt machine echt mooi.!


Ja dat is mooi als je een freesadresje hebt .
normaal gesproken wordt het een kostbare aangelegend heid wanneer je zulke grote en zware stukken nuawkeurig wilt laten vlak fezen of slijpen.
Daarom heb ik een andere weg gezocht ik heb zon freesadresje niet'. Ook zie ik het als een uitdaging het betaalbaar te houden
het is me aardig gelukt de machine zonder beton en enkel de stalen u balken leverde al een behoorlijk strak frees resultaat maar met ijzer frezen ging het toch trillen

hier hoe ik het gedaan heb een epoxy staalpoeder mengsel onder glas dat door drie stelschroeven netjes hoizontaal was gesteld, beide banen in een vlak. draad in de balk getapt voor montage railsen

14502


hier het resultaat voor mij vlak genoeg dit een baan van 60 cm lang

14501

eigenlijk horen deze in mijn eigen draadje maar dacht laat het je even zien
Laatst gewijzigd door karangetang op 24 mar 2017 23:30, 3 keer totaal gewijzigd.
potnol
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2010 15:48
Contacteer:

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door potnol »

Mijn bevindingen hiertoe​.

De basis en gantry passen op elkaar binnen een tolerantie van +- een mm dus er zal zeker een vijl aan te pas komen.
MDF zuigt en zwelt ondanks mijn te beperkte voorzorgsmaatregelen en komt dan vast te zitten waardoor een houtbeitel nodig was om de MDF er van tussen te breken met een paar beschadigingen​ tot gevolg. De beton volgens dit recept hecht zich ongelooflijk zelfs aan de acrylaat siliconen. Zeker niet zoals huis tuin keuken beton.

Er zit zeer weinig lucht in de oppervlakte structureel zit het echt goed en alles voelt gewoon als een blok beton aan. In de toekomst zal ik de flex wel eens meten in de brug...

Nu nog een beetje krimpen en dan volgende stap ;-)
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door karangetang »

Vandaar mijn uitvoerig schilder werk.... :roll:
Ook de buitenzijde van de mal en de kopse randen grond verf en lak, daarna een paarlagen dikke was en daarna nog een keer invrijven met olie voor goede lossing
potnol
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2010 15:48
Contacteer:

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door potnol »

karangetang schreef:Jammer nou

14503
Nu wel ok hopelijk
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door Ballegooijen »

Bij stap 3 had je die Jupiler wel verdient !!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja hoor, de plaatjes zijn prachtig, de veiligheidsmarge van de ladder schijnt ook te kloppen.
Zo'n resultaat geeft altijd een ontzettende boost aan de motivatie.
Ga je de aanlegvlakken alleen vlak laten frezen, of gelijk ook een aandrukrand, zodat de geleidingen direct evenwijdig gemonteerd kunnen worden ?

Alleen jammer dat je je machine waarschijnlijk niet mee gaat nemen naar de volgende CNC-zone dag. :lol:
Maar wij zouden het niet erg vinden als je hem niet uit laadt, en op de aanhanger laat staan. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Klaasvaak
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 sep 2016 17:31
Locatie: Groningen/Wieringerwerf

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door Klaasvaak »

Heel tof resultaat, wat een ding. Het geheel lijkt zo uit een professionele mal te komen :)
ErwinL
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 nov 2014 03:24
Locatie: Leeuwarden

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door ErwinL »

Mooi project! Deze blijf ik volgen.
potnol
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2010 15:48
Contacteer:

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door potnol »

Zo,

Na het beton 2.5 jaar te laten rusten... Kuch kuch ga ik verder met mijn project.

Het laatste wat ik nog gedaan had was de betonblokken naar mijn werkplaats verplaatst en op de werkbank gehesen met het nodig gevloek en dat was het zo een beetje. Drukte met werk, gezin en een werkplaats vol projecten. En voor je het weet zijn we 2,5 jaar verder.

Ik was begonnen met de spindels stappenmotoren lineaire geleiding enz eens te monteren. En heb dan volgende dingen vastgesteld.

De ingegoten blokjes voor de stappenmotoren van de x en y as te monteren staan niet in lijn met de spindels.

De goedkope ondersteunde lineaire assen zien er echt niet uit er zitten voelbare vervormingen in de assen. En dit zou sowieso het zwakke punt blijven van heel de machine.

De voeten van het betonnen portaal zit ook niet zoals het moet en lijnen niet 100 percent op met de basis hier zit +- 1 mm verschil op en ze staan niet helemaal vlak op de basis. Ik denk dat het gieten zo een druk zet dat de mal vervormd is en dus ook de uitlijning van de voet platen.

Met dit in gedachten ben ik dus begonnen 8)
potnol
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2010 15:48
Contacteer:

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door potnol »

Om nog een beetje moed te verzamelen ben ik dan maar begonnen met mijn oude computer naar de werkplaats te verhuizen. Ik heb tijdelijk drivers, breakout board en voeding in de computer kast gemonteerd.

19418

Alles bedraad met afgeschermde kabel, Mach 3 geïnstalleerd beetje zoekwerk en heb na veel geklooi de motoren aan het draaien gekregen.

Ik ben er van bewust dat sturing in de pc kast een slecht idee is en dit is dus ook een tijdelijke oplossing want ik hoor de commentaren al komen :mrgreen:
potnol
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2010 15:48
Contacteer:

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door potnol »

Ik heb dan ook maar besloten om de ondersteunde assen te vervangen door iets meer robuust.

Na beetje rondzoeken toch maar de beslissing genomen om een bestelling te doen bij chai voor 25 mm lineaire geleiding en een 2.2 KW spindel.

Deze waren super snel geleverd met airmail en tot nu toe nog geen factuur van de douane ontvangen :?:

19419

Ik ben echt onder de indruk van de geleidingen wat een verschil tegenover de ondersteunde assen. Ik ga me niet uitspreken over duurzaamheid maar voor hobby materiaal denk ik dat ze perfect zijn. Wel even alle 16 karretjes uit elkaar gehaald en uitgewassen met was benzine alles terug gemonteerd met een dun vet dikte 00
. Er zat niet schokkend veel vuil in de wagentjes maar met zo weinig tolerantie heb je niet veel nodig natuurlijk. Ze lopen nu allemaal zoals het hoort niet dat ik een referentie heb naar een professionele geleiding :lol:

19420

Één rail heeft een beschadiging bovenop maar de loopvlakken zijn allemaal wel zuiver. Dit maakt dus alleen uit voor de stofafdichting en kan ik wel de scherpe randjes van bijwerken

19421

Wordt vervolgd 8)
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door Dingenman »

Je was er wel vroeg bij vanochtend!
Maar hartstikke goed dat je je project weer oppakt, dat wordt een prachtige machine.
En je bent met deze rails veel beter af dan met die ondersteunde ronde geleiders - prima beslissing/upgrade.
Succes met de voortgang en hou ons op de hoogte 8)
Plaats reactie