Bouw eerste CNC uit... beton

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

potnol
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2010 15:48
Contacteer:

Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door potnol »

Beste mensen,

Ik ben ondertussen al héél wat jaren aan het denken om zelf een cnc freesmachine te bouwen. Ondertussen een verbouwing en twee kinderen verder zal het er eindelijk van komen en ga ik mijn bouw hier proberen neer te schrijven.

De ondersteunde rails kogelomloopspindels en stappenmotoren heb ik in de jaren al verzameld, maar het concept is al veel keren veranderd van een portaal uit alu, staal, EG, en nu beton en dit zal het worden.

Ik twijfel nog uit simpel verdicht beton, misschien met vezels en superplastificeerder.
De ondersteunde rails zullen de zwakke schakel zijn volgens mij en niet debasis

De foto's en verdere uitleg volgen :P
potnol
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2010 15:48
Contacteer:

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door potnol »

Het idee is :

Afbeelding

X en Y in de beton met strippen staal 50mm X 20mm. Mal uit MDF en wordt in polyester hars gezet tegen het vocht.
Waarom MDF? is makkelijk te bewerken moet maar 1 Keer dienen en daarna in de vuilbak. MDF is op profesioneel machine verzaagd en ik kan er dus ook vanuit gaan dat het haaks en parallel is voor mijn toepassing.

Na het gieten wil ik afdekken voor vochtbehoud. Min 6 Weken laten drogen. En ik heb een persoon die mij de strippen kan vlakken op een freesmachine bij hem op de zaak.

Buitenmaten van het ontwerp nu : 790 X 600 X 710 mm
potnol
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2010 15:48
Contacteer:

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door potnol »

De mal :

Afbeelding

Afbeelding

Het totaal beton is 100 liter dus in combinatie met de strippen en de hardware zal dit toch een 300 Kg gaan wegen.

De werktafel zal 300 X 400 mm gaan worden dat geeft een idee van het werkbereik.

Afbeelding

op dit moment ben ik de mallen aan het afwerken. Dan volgt de bewapening en het gieten zelf. 8)
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door assink »

Zou iets proberen te voorzien dat je alsnog over kunt naar hiwin geleiders of vergelijkbaar.
Zou het zonde vinden om zo'n solide basis uit te rusten met ondersteunde "chai" geleiders.
Voor de rest ziet het er goed uit. Gebaseerd op deze machine gok ik?
http://thomas-zietz.de/
fcnh
Donateur
Berichten: 146
Lid geworden op: 01 jan 2015 22:54
Locatie: zuiden van Antwerpen

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door fcnh »

Veel succes met je project. Kan je niet zorgen dat de tafel in de breedte over de betonnen verhoging komt zodat je daar met een opstaande rand het vuil weg van de geleiding houd?
potnol
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2010 15:48
Contacteer:

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door potnol »

Bedankt voor de link maar die was ik nog niet tegengekomen, maar er zijn zeker nog soortgelijke machines te vinden hier en daar... Ik zou eventueel in de toekomst nog een vulstrip kunnen gebruiken voor andere geleiders. Maar dit is vooral een leer machine als ik alles opnieuw zou aankopen zou ik zeker andere geleiders nemen maar 7-8 jaar geleden dacht ik er anders over :roll:

De machine zal vooral voor non Ferro gebruikt worden.

Grtz
marten optimum
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 jun 2015 21:49
Locatie: augustinusga

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door marten optimum »

je kan de bekisting ook wel in de lak zetten dat is voldoende om hechting te voorkomen. En waarschijnlijk makkelijker en goedkoper.
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door rkr »

mooi project

misschien nog de binnenhoeken van de mal wat radius geven, of er schuine latjes inmaken, dan heeft je beton straks geen haakse buitenhoeken, maar licht afgeronde/afgeschuinde, dan brokkelen ze niet zo snel af, en blijft alles er langer mooi uitzien


en als je toch bezig bent, kun je ook alvast wat afschot in je beton maken met een afvoerputje, als je dan in de toekomst met koeling wilt gaan werken kom je makkelijk van je koelmiddel af
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door Danny »

marten optimum schreef:je kan de bekisting ook wel in de lak zetten dat is voldoende om hechting te voorkomen. En waarschijnlijk makkelijker en goedkoper.
Dit belet ook dat het vocht uit de beton in de mal trekt en de beton zodoende veel te snel uitdroogt en "verbrand".
Ik heb dit meegemaakt met een BBQ. Het cement aan de kant van de mal was met een harde borstel te verwijderen wat er overbleef was alles behalve een glad oppervlak. :oops:
potnol
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2010 15:48
Contacteer:

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door potnol »

Bedankt voor de reacties,

De mal komt in polyester hars te staan, ik heb hier nog een liter van liggen van een vorig project.... Beetje overkill...

Alle hoeken worden nog afgerond. En er komen ook waar mogelijk PVC buisjes voor kabels en inderdaad misschien ook voor afvoer koelmiddel :idea:
potnol
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2010 15:48
Contacteer:

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door potnol »

Nog even een update.

Ik heb lokaal silicafume kunnen bestellen van merk SIKA, Superplastificeerder van moertelshop duitsland.
Ik ben hiermee op zoek gegaan en ga het beton volgens volgend recept maken voor 1 M³ :

Cement III A 42,5 N LA 486 kg
Sikafume 26 kg

Rijnzand 0/3 773 Kg
Rolgrind 4/14 1044 Kg

Water 128 Kg
Superplas. 6987 Gr

W/B Ratio 0,25

Eerst wil ik een teststuk gieten in verband met de verwerkbaarheid. Sterkte zou volgens een grove schatting in de Hoge sterkte beton moeten vallen rond de 98 Mpa en E-Modulus 47 Mpa voor de liefhebbers.

Het recept is naar mijn eigen gevoel en dus zonder garanties, vooral gebaseerd op de vele thesissen van studenten die online beschikbaar zijn en dan daar een combinatie uit verzonnen.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door karangetang »

Ik zie dat je sikafume in zakken van 25 kg koopt of kan je kleinere verpakking krijgen? wanneer je wat over houd wil ik dat wel van je over nemen, Je zou.. ook nog microballoons kunnen toevoegen , schijnt te menging ten goede te komen
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5411
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door serum »

Ben erg benieuwd! Maareuhm. 1m3 beton? Ga je meteen 6 van dergelijke machines bouwen of moet er ook meteen een nieuwe dekvloer in de douche komen?

Voor de strips in je beton om de geleiders op te schroeven; hoe ga je ze verankeren? Zou een I profiel niet praktisch zijn?
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Bouw eerste CNC uit... beton

Bericht door assink »

Dan loopt de machine iig niet weg met 2200kg aan beton 8)
Plaats reactie