Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Tjoeb
Donateur
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jan 2017 14:14
Locatie: Omgeving Ootmarsum

Re: Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door Tjoeb »

Dank voor de info, de 2.2 spindel, klem en VFD zijn onderweg; nu op zoek naar motoren! Direct al een paar vragen:

Motoren:
Keuze servo vs stepper: ik denk dat ik echte servo's voor 't moment even oversla (voornamelijk om financiële redenen) en zit dus te kijken naar stappen motoren. Een "open loop" waarbij je tegen de motor zegt: "10 stappen naar links" maar je weet niet of dat ook echt gelukt is. Mij lijkt me dat een beetje teveel een fire-and-forget mechanisme. Indachtig mijn lang vervlogen lessen "meet- en regeltechniek" moeten het dus closed-loop motoren worden waarbij mbv een op de as gemonteerde "rotary encoder" aan de controller terug rapporteert of een stap ook daadwerkelijk gelukt is. Ik zie veel Leadshine motoren gebruikt worden, maar ook wordt ClearPath genoemd waarbij de controller electronica op de motor zelf gemonteerd is.

Merkwaardigerwijs hanteert Leadshine voor één type motor, meerdere typen aanduidingen. Voorbeeld: de Leadshine 32320 2Nm 3phase motor. Deze wordt ook onder de naam 573HBM20-1000 verkocht, maar kennelijke alleen voor de interne Chinese markt (zie http://www.cnczone.com/forums/leadshine ... forum.html)

Het OS ontwerp gebruikt 2Nm motoren; ik neem direct aan dat dit voldoende is, maar is meer beter?, of loop je daarmee de kans de boel kapot te maken?

Motor controller
De Leadshine 32320 stepper wordt veel verkocht in combinatie met de D508 (evenals de 573HBM20-1000 icm de D507). Geen idee wat het verschil is tussen de 507 en 508... [edit] er is geen verschil, de 508 is de internationale versie van de 507[/edit]
Beide kunnen mbv een aparte poort dmv 'Protuner' software geconfigureerd worden. Wat is het specifieke nut van Protuner ten opzichte van andere controllers die dit truukje niet kunnnen? Kijk ik bijvoorbeeld naar een setje als dit: https://nl.aliexpress.com/item/3-phase- ... 3.4.V02SkX, ook een closed loop gebeuren, zie ik geen aparte ingang om 't ding te configureren (of gaat dit allemaal via dip-switches?) vragen, vragen... ;-)
Laatst gewijzigd door Tjoeb op 05 feb 2017 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door audiomanics »

Tjoeb schreef: maar kennelijke alleen voor de interne Chinese markt
Er is geen Chinees te vinden die zich daar aan houdt... Je zal ze de kost moeten geven, die, hier op het forum, deze motoren en driver via eBay aangeschaft hebben uit China.
Het zijn heerlijke motoren. Ik heb ze ook bij de "Black Edition"-systeemkast gedaan, en de OpenSource Portaalfrees is er ook al een keer of wat mee uitgevoerd, naar volle tevredenheid van de gebruikers.
Gewoon eBay even afsnorren naar die types. Beste om bij verschillende aanbieders te bestellen of met enige tussentijd zodat ze per stuk aankomen. Risicospreiding en voor 1 motor met driver willen ze nog makkelijk de prijs aanpassen naar minder dan $23 zodat je ook niet met het douane-graai-gezemel zit..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Tjoeb
Donateur
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jan 2017 14:14
Locatie: Omgeving Ootmarsum

Re: Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door Tjoeb »

Ok, dus straks heb ik een boel dingen die aangestuurd / uitgelezen moeten worden:
  • - een 4-tal motoren met controllers (2 * X-as, 1 * Y as, 1 * Z-as)
    - een spindel met bijbehorende VFD
    - e.e.a. aan schakelaars
    - andere dingen waarvan ik nu nog niet weet dat ik die nodig zou kunnen hebben
Om de controllers/schakelaars aan te kunnen sturen / uit te kunnen lezen moet 't computerje een BOB hebben (een Break Out Board) waar al die controllers/s schakelaars op aangesloten kunnen worden, en natuurlijk moet ook de CAM software hier mee overweg kunnen. Op software gebied is ook hier weer keuze genoeg; ik lees over Mach3, Mach4, EdingCNC, USBCNC, EMC2 (a.k.a. LinuxCNC) etc.

Omdat het hier om een Open Source project gaat ben ik eigenlijk aan mezelf verplicht LinuxCNC (EMC2) te kiezen, tenzij zwaarwegende argumenten zijn om dat niet te doen? Open for suggestions!

De keuze voor LinuxCNC heeft ook gevolgen voor de keuze van een breakout board. Naar het schijnt maakt MESA interessante bordjes voor LinuxCNC; bijvoorbeeld de 5i25/7i76 combo, waarbij de 5i25 een IDE bordje is wat je *in* je computer monteert en die sluit je aan op de externe 7i76. Daar sluit je je controllers/schakelaars op aan. Zie ook dit topic: http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=1 ... en#p110123

Zij er naast de MESA producten nog andere aan te bevelen BOB's voor gebruik met LinuxCNC?

Wederom alvast dank!
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door Sven »

Ik heb dezelfde motoren in mijn nieuwe frees zitten, lijkt me geen gekke keus voor de OS machine.
Ik gebruik een gewone bob (40,-- euro of zo) voor linuxcnc. dan moet je opletten dat je een goede pc kiest, met lage latency.

Ik heb er een apart draadje aan gewijd: http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=35&t=12668

Met een mesa combi krijg je heel snel heel veel goede en snelle IO en is de pc wat minder van belang.
Maar het pc gedeelte is dan wel snel twee keer zo duur, maar daar merk je bij de OS machine nog steeds niet veel van.

Ik hou van eenvoud en heb nu alles wat ik graag wilde. Maar als ik nog een beetje meer wil (en dat kan ik nu nog niet overzien) dan kom ik snel IO te kort en Dabit wilde dat ik meteen al mesa......
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door audiomanics »

Het ontwerp is gemaakt op basis van EdingCNC en daar weet ik bijna alles van (misschien net 20% ;-) )
LinuxCNC wordt hier ook veel gebruikt, dus ik denk dat daar ook wel genoeg kennis en support voor is om het tot een goed einde te brengen.. Alleen kan ik je daar niet mee helpen verder..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Tjoeb
Donateur
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jan 2017 14:14
Locatie: Omgeving Ootmarsum

Re: Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door Tjoeb »

Sven schreef: Ik heb er een apart draadje aan gewijd: http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=35&t=12668

Met een mesa combi krijg je heel snel heel veel goede en snelle IO en is de pc wat minder van belang.
Hey Sven, da's een interessant draadje; het versterkt me in m'n idee om een MESA setje aan te schaffen. Dank je!
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door D9R »

Ik heb twee machines met MESA kaartjes.
Helemaal top. En ik kom van Mach3 vandaan.
Hoewel LinuxCNC kaal niet geweldig is (de standaard Axis interface is een draak vind ik). Maar het werkt prima met de Gmoccapy interface. Als ze nu eens fatsoenlijke interfaces maken dan wordt het veel groter :lol: Kijk naar het succes van Pathpilot (ook LinuxCNC met Mesa)

Zelf gebruik ik ITX moederbordjes met onboard CPU, SSD en 4GB geheugen. Loopt als een tierelier.
Maar je kan natuurlijk ook een oude PC aanschaffen van een paar tientjes en er een Mesa kaart ingooien. De iets hogere extra kosten meer dan waard.
Of een simpel breakoutboard te kopen, maar let wel op de latency. Op de LinuxCNC site is het e.a. hierover te vinden.
Gebruikersavatar
Tjoeb
Donateur
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jan 2017 14:14
Locatie: Omgeving Ootmarsum

Re: Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door Tjoeb »

Hey D9R, da's goed om te horen; ik hoop tzt nog een keer van jouw kennis als MESA ervaringsdeskundige gebruik te kunnen maken! Gebruik jij ook de 5i25/7i76 combo, of een andere?
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door D9R »

Mijn kennis is beperkt over het MESA spul. Maar het aansluiten is redelijk appeltje eitje. Zelfs voor mij als elektronica hater...

Maar ik heb de 6i25/7i76
Deze zijn PCI-E (express) i.p.v. de 5i25 (PCI).
Maakt verder niets uit. Maar bij mij ging de 6i25 beter passen i.v.m. kleine moederbord plus kleine computer behuizing.
Support van mesa is ook gewoon goed.

Trouwens de closed loop steppers in je link. Die gebruik ik ook.
Stel je in d.m.v. dipswitches inderdaad.
Gebruikersavatar
Tjoeb
Donateur
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jan 2017 14:14
Locatie: Omgeving Ootmarsum

Re: Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door Tjoeb »

Dan nog even terug naar motoren:

Weer wat geleerd: het Audiomanics OS ontwerp gaat uit van een motor formaat NEMA23 (andere formaten die je ook veel tegenkomt zijn bv NEMA17 en NEMA34), dus, kenners: pas op, open deur alert (en heb ik 't fout, hoor ik 't graag!) : Wat is nu een NEMA... NEMA staat voor National Electrical Manufacturers Association, waarbij de term "National" een synoniem is voor 'USA'. Het getal achter 'NEMA' is het frame formaat, uitgedrukt in tienden van een inch. NEMA23 wil dus zeggen eigenlijk zeggen een frameformaat van 2.3 inch in 't vierkant, maar zegt, als ik 't goed heb, ook iets over de doorsnede van de as in de motor, positionering van gaten voor montage etc. etc...

De sterkte van de motor (koppel) wordt in ons metrische stelsel uitgedrukt in Newton-meter (zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Newtonmeter), maar in NEMA standaarden uiteraard in ounce-inch... zucht... omrekenen kan bv hier: http://www.convertunits.com/from/ounce+ ... wton-meter.
Let bij het bestellen van een motor wel goed op in welke eenheid het koppel (torque) een motor wordt aangeboden. Onze vrienden in het verre oosten hebben er af en toe een handje van een eenheid te gebruiken die wat grotere getallen oplevert. Altijd omrekenen naar een bekendere eenheid dus...

Ik ben dus nog zoekende naar NEMA23 closed loop steppers. Op mijn omzwervingen op 't internet kom ik 2 fase en 3 fase motoren (met bijbehorende drivers) tegen. Voor mij als leek lijkt het enige verschil tussen die twee een 1.8 resp. 1.2 graden staphoek. Dat lijkt misschien best wel veel, maar ga je dat in de praktijk ook merken? (sorry, nog geen tijd gehad me in microsteps te verdiepen)...
Gebruikersavatar
Tjoeb
Donateur
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jan 2017 14:14
Locatie: Omgeving Ootmarsum

Re: Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door Tjoeb »

Om de vaart er een beetje in te houden vandaag 4 stuks Leadshine 573HBM20-1000 closed loop steppers besteld, met bijbehorende drivers (de DS507).
Natuurlijk moeten die ook nog van een wat stroom voorzien worden dus ook maar 2 stuks 48V 10A voedingen erbij besteld.

In de tussentijd zijn de spindle klem, de spindle zelf en de VFD binnengekomen. Grappig om te zien dat de voorstelling die je hebt omtrent de grootte van zo'n spindle en de klem in het geheel niet overeenkomen met wat je ziet als je 'm in de handen hebt. Wow... die dingen zijn GROOT :shock:

Als 't weer wat minder koud is zal ik m'n camera 's pakken en wat foto's schieten.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door audiomanics »

Tjoeb schreef: 2 stuks 48V 10A voedingen erbij .
Ik ken zelf de HBS507 drivers (alleen voor de chinese markt dus..) Maar die staan opgegeven voor een nominale spanning van 36V..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door Ballegooijen »

Dank voor de info, de 2.2 spindel, klem en VFD zijn onderweg;
Tjoeb, mag ik vragen welke jij besteld heb? Ik ben zelf ook aan het kijken om mijn huidige Kress te vervangen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Tjoeb
Donateur
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jan 2017 14:14
Locatie: Omgeving Ootmarsum

Re: Tjoeb bouwt de cnczone.nl Open Source CNC Frees

Bericht door Tjoeb »

audiomanics schreef:
Tjoeb schreef: 2 stuks 48V 10A voedingen erbij .
Ik ken zelf de HBS507 drivers (alleen voor de chinese markt dus..) Maar die staan opgegeven voor een nominale spanning van 36V..
Kees
Hoi Kees, fieptoutje, klopt, het is inderdaad de HBS507. De voedingen die onderweg zijn kun je nog wat naar beneden draaien. Hoeveel precies weet ik nog niet, maar dat ga ik zien als ik ze binnen heb ;-). Ik hoop dat ze terug te kunnen draaien naar rond 40 volt. Normaliter is 't niet zo'n punt om een 10-15% boven de 'typical' te zitten en als 't echt te hoog blijft verzin ik wat anders; die voedingen in China zijn nou ook weer niet extreem duur :-)

Bedankt voor je reactie!
Plaats reactie