Opzet/bouwverslag 640x1240x195 portaalfrees
Moderators: audiomanics, Moderators
Re: Opzet/bouwverslag 640x1240x195 portaalfrees
Ik wilde de alarm melding van de servo's opnemen in de e-stop/noodstop (net zoals de error output van de VFD)
Op zich nog geen gek idee van die GT2, maar het probleem zoals je het omschrijft is niet afhankelijk van het feit dat ik ze tegelijk met hetzelfde signaal aanstuur? En als de alarmmelding netjes meegenomen wordt in de e-stop niet nodig?
Losse koppeling is natuurlijk altijd een risico.. Dan zou ik ze al aan de andere, niet aangedreven kant met een lange jarretel moeten knopen. Misschien is loctite nog niet zo gek. Heb nog een potje 609. Of even een klein vlak kantje maken aan de KO om de pulley erop te schroeven. (gewoon een vlakje van 6x6mm oid)
Op zich nog geen gek idee van die GT2, maar het probleem zoals je het omschrijft is niet afhankelijk van het feit dat ik ze tegelijk met hetzelfde signaal aanstuur? En als de alarmmelding netjes meegenomen wordt in de e-stop niet nodig?
Losse koppeling is natuurlijk altijd een risico.. Dan zou ik ze al aan de andere, niet aangedreven kant met een lange jarretel moeten knopen. Misschien is loctite nog niet zo gek. Heb nog een potje 609. Of even een klein vlak kantje maken aan de KO om de pulley erop te schroeven. (gewoon een vlakje van 6x6mm oid)
Re: Opzet/bouwverslag 640x1240x195 portaalfrees
Een stappenmotor op 1000rpm levert nog maar een fractie van een Nm. Als je machine dan ergens tegenaan bonkt slaat-ie een stap over en vervolgens is het prrrrrr want op die toerentallen kan-ie niet meer oppakken. Dat zorgt voor weinig ellende met steppers.
Een servo van 1Nm op 1000rpm levert nog vrolijk die 1Nm en met wat geluk zelfs 3Nm als het nodig is. Da's heel wat kracht via een kogelomloopje, en een gruwelijk koppel via een arm van 500mm. Daar kun je heel veel grondiger dingen mee slopen. Moet je even over nadenken, en niet alleen over zelfde uitgang of niet. Ik predik meestal softlimits hier, maar zelf heb ik op de servoassen ook limietschakelaars (die enkel actief zijn als er nog niet gehomed is, dat dan weer wel) om boem=auw in de portemonnee te voorkomen.
Die 2 drives op 1 uitgang kan wat mij betreft wel, als je je maar realiseert dat als de brug een fractie scheef staat omdat de motoren ooit in error zijn gekomen en niet 100% synchroon afgeremd hebben ofzo dat dat zo blijft tot je er zelf wat aan doet. Is best mee te leven imho, want zoals je zelf ook al opmerkt: tandemhomen heeft ook z'n gemene kantjes. Verder wil je ook even controleren dat de motoren bij aanzetten niet een voor dat spul handige positie kiezen die per ongeluk verschillend is voor beide motoren.
Die jarretel blijft geen verkeerd idee; voordat die machine 10 uur gedraaid heeft heb je 'm een keer 'nodig' gehad. En als die in de weg loopt doe je 'm in een U onder de tafel langs ofzo; het is juist de bedoeling dat het flexibel genoeg is zodat de servo's elkaar niet tegen gaan werken bij het regelen.
Een servo van 1Nm op 1000rpm levert nog vrolijk die 1Nm en met wat geluk zelfs 3Nm als het nodig is. Da's heel wat kracht via een kogelomloopje, en een gruwelijk koppel via een arm van 500mm. Daar kun je heel veel grondiger dingen mee slopen. Moet je even over nadenken, en niet alleen over zelfde uitgang of niet. Ik predik meestal softlimits hier, maar zelf heb ik op de servoassen ook limietschakelaars (die enkel actief zijn als er nog niet gehomed is, dat dan weer wel) om boem=auw in de portemonnee te voorkomen.
Die 2 drives op 1 uitgang kan wat mij betreft wel, als je je maar realiseert dat als de brug een fractie scheef staat omdat de motoren ooit in error zijn gekomen en niet 100% synchroon afgeremd hebben ofzo dat dat zo blijft tot je er zelf wat aan doet. Is best mee te leven imho, want zoals je zelf ook al opmerkt: tandemhomen heeft ook z'n gemene kantjes. Verder wil je ook even controleren dat de motoren bij aanzetten niet een voor dat spul handige positie kiezen die per ongeluk verschillend is voor beide motoren.
Die jarretel blijft geen verkeerd idee; voordat die machine 10 uur gedraaid heeft heb je 'm een keer 'nodig' gehad. En als die in de weg loopt doe je 'm in een U onder de tafel langs ofzo; het is juist de bedoeling dat het flexibel genoeg is zodat de servo's elkaar niet tegen gaan werken bij het regelen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Opzet/bouwverslag 640x1240x195 portaalfrees
Glimpie Glimpie.
Even wat praktisch: Heb je ruimte gehouden voor de vetnippels van de Y-wagentjes?
En de vetnippels van de Z-wagentjes kan je ook aan de zijkant monteren (gaatje doorboren met 2), ik denk dat je anders Hans Klok moet heten om er vet in te krijgen..
Ik weet niet welke contra's er zijn tegen tandemhomen, afgezien van het feit dat je er twee uitgangen gebruikt en je dan voor een 4e as eigenlijk 5 uitgangen zou moeten hebben, maar als je de roterende as gebruikt is er meestal 1 as die statisch blijft. Met wat eenvoudige elektronica kan je de stuursignalen van die as doorzetten naar de roterende as en die ene as wel bekrachtigd laten maar gewoon geen stuursignalen geven. Als je met de enable-signalen schakelt kan je dat zelfs in vol bedrijf omschakelen. Bij mijn laser doe ik niet anders.
Je hebt dan wel voor de roterende as nog een extra driver nodig, maar bij jouw motoren zitten die er al in.
Kees
Even wat praktisch: Heb je ruimte gehouden voor de vetnippels van de Y-wagentjes?
En de vetnippels van de Z-wagentjes kan je ook aan de zijkant monteren (gaatje doorboren met 2), ik denk dat je anders Hans Klok moet heten om er vet in te krijgen..
Ik weet niet welke contra's er zijn tegen tandemhomen, afgezien van het feit dat je er twee uitgangen gebruikt en je dan voor een 4e as eigenlijk 5 uitgangen zou moeten hebben, maar als je de roterende as gebruikt is er meestal 1 as die statisch blijft. Met wat eenvoudige elektronica kan je de stuursignalen van die as doorzetten naar de roterende as en die ene as wel bekrachtigd laten maar gewoon geen stuursignalen geven. Als je met de enable-signalen schakelt kan je dat zelfs in vol bedrijf omschakelen. Bij mijn laser doe ik niet anders.
Je hebt dan wel voor de roterende as nog een extra driver nodig, maar bij jouw motoren zitten die er al in.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Re: Opzet/bouwverslag 640x1240x195 portaalfrees
Die uitsparingen aan de bovenkant van het stilstaande deel van de Z as bieden die mogelijkheid om juist vanaf de bovenkant de wagens te vetten (zitten 180 graden nippels in). Zag trouwens ook dat er 180 graden nippels zijn van ~30mm lang die kan ik er ook zo indoen. Z omhoog en de vetspuit erop. (zo'n duwpomp ding met een cupje erop)
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Opzet/bouwverslag 640x1240x195 portaalfrees
Zit de plaat waar de Z-motor op zit dan niet in de weg? en kan je er aan de onderzijde ook bij?
(heb je het sowieso al geprobeerd? of heeft jouw pompje een flexibele aansluiting?)
Kees
(heb je het sowieso al geprobeerd? of heeft jouw pompje een flexibele aansluiting?)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Re: Opzet/bouwverslag 640x1240x195 portaalfrees
Wellicht begrijp ik je verkeerd; mijn vaste lager van de z zit op het bewegende deel. De Ko moer staat stil. Met de z in de bovenste stand heb ik ongeveer 24cm hoogte om de spuit te monteren.
De onderkant kan je gewoon bij.
De onderkant kan je gewoon bij.
Re: Opzet/bouwverslag 640x1240x195 portaalfrees
Hmm, zie nu wat je bedoelt met gaatje aan de zijkant. Dat is net wat handiger dan de happen uit het aluminium halen. Tekening aangepast.
Re: Opzet/bouwverslag 640x1240x195 portaalfrees
Dit is hem uiteindelijk geworden; Wachten is op de profielen.
Er komt een volledige vacuumtafel overheen te liggen, welke weer een stukje uitsteekt aan de voorzijde om de overhang van de machine te kunnen benutten voor plaatmateriaal. (daar komt tevens een bevestigingssysteempje te zitten om hem mee vast te zetten) Het bed kan dus in hoogte ingesteld worden. Idee is om evt. het bed te verzwaren om de hoogteverstelling een nog iets grotere uitdaging te maken :) (ik dacht aan wat stevige gasveren als hulp. Die koste de kop ook niet. Ik wil her en der wat tactisch geplaatste 3mm platen op de basis schroeven, om een behuizing te maken voor de electronica en voor stabilieit van het onderstel.
Bed is geconstrueerd uit 40x160 profielen (2 over de X richting en 4 in de y-richting, De T-slots zijn 240x40 profielen. Ik dacht eraan om onder dit bed weer een aluminium plaat te maken, evt de ruimtes volstorten of purren tegen het klankkast-effect. Kan er nog alle kanten mee op.
Er komt een volledige vacuumtafel overheen te liggen, welke weer een stukje uitsteekt aan de voorzijde om de overhang van de machine te kunnen benutten voor plaatmateriaal. (daar komt tevens een bevestigingssysteempje te zitten om hem mee vast te zetten) Het bed kan dus in hoogte ingesteld worden. Idee is om evt. het bed te verzwaren om de hoogteverstelling een nog iets grotere uitdaging te maken :) (ik dacht aan wat stevige gasveren als hulp. Die koste de kop ook niet. Ik wil her en der wat tactisch geplaatste 3mm platen op de basis schroeven, om een behuizing te maken voor de electronica en voor stabilieit van het onderstel.
Bed is geconstrueerd uit 40x160 profielen (2 over de X richting en 4 in de y-richting, De T-slots zijn 240x40 profielen. Ik dacht eraan om onder dit bed weer een aluminium plaat te maken, evt de ruimtes volstorten of purren tegen het klankkast-effect. Kan er nog alle kanten mee op.
Re: Opzet/bouwverslag 640x1240x195 portaalfrees
PUR? Tis geen luidspreker ;)serum schreef: ruimtes volstorten of purren
zonder gekheid, pur zou ik niet doen. Het zet in de laatste fase van het uitharden nadat het de boel verlijmd heeft nog wat verder uit. Dat soort spanning wil je niet in een freesmasjien, =krommigheid.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12053
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: Opzet/bouwverslag 640x1240x195 portaalfrees
En als je dat dan ook nog simpel naar achter kunt verschuiven, kun je ook makkelijk de zijkant van diverse doosjes van connector gaten voorzien e.d.serum schreef:Er komt een volledige vacuumtafel overheen te liggen, welke weer een stukje uitsteekt aan de voorzijde om de overhang van de machine te kunnen benutten voor plaatmateriaal.
Dat vond ik bij een van de eerste Datron's die ik zag toen wel een heel handige mogelijkheid.
Maakt het misschien weer te complex, met het risico dat die vacuumtafel weer niet mooi vlak ligt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: Opzet/bouwverslag 640x1240x195 portaalfrees
Oh, die uitstekende vacutafel, daar had ik overheen gelezen.
Uit ervaring: Neem materiaal zonder kruip-buig. Mijn eerste probeersel is 40 mm gemelamineerd spaanplaat, dat is door gewicht en (ik denk) zonnewarmte kromgebogen in het stuk buiten het bed.
Uit ervaring: Neem materiaal zonder kruip-buig. Mijn eerste probeersel is 40 mm gemelamineerd spaanplaat, dat is door gewicht en (ik denk) zonnewarmte kromgebogen in het stuk buiten het bed.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Re: Opzet/bouwverslag 640x1240x195 portaalfrees
Goed advies van dat pur Sven! waarvan akte. Aan de andere kant is het een aardig stijf geheel. Wellicht niet nodig. Het gaat mij om het dempen. De vacuumtafel wordt aan de voorkant nog weer voorzien van profielaluminium, waarmee hij vast komt te zitten aan de machine. Ik wilde de tafel uit trespa maken, Mocht het kromtrekken een issue zijn ga ik op zoek naar een ander materiaal. (heb dat materiaal liggen)
Re: Opzet/bouwverslag 640x1240x195 portaalfrees
Tijd voor een update!
Ondertussen is de lading aluminium aangekomen.
verpakken kunnen ze als geen ander;
Lagerhouder voor de KO spindel van de X as, bewust rekening gehouden met een grotere uitsparing, zodat een evt. groter lager gebruikt kan worden als deze uitendelijk niet goed werken (zijn relatief kleine lagertjes) Ik gebruik nu 2 lagertjes achter elkaar. De radiale en axiale krachten op het lager zijn te verwaarlozen, dus ik hoop op het beste.
het is even een zoekplaatje, maar zo stel ik de geleiders recht; heb hiervoor een stalen rei gekocht (om tevens de grote machine van hierboven na te kunnen stellen, samen met een 1040mm schuifmaat en een raamwaterpas) deze rei is 1500x60x15mm. de rei is ondersteund door 2 aluminium blokken met parallelen in de sleuven. vlak gesteld op de uiteinden en daarna de rails nagelopen. Fluitje van een cent op deze manier. Rei omgedraaid om te bepalen of er verloop in zat, en dat was er gelukkig niet.
Ik zet de rails binnen 0,015mm, bij het opwarmen/afkoelen van dit bimetaal zal er ongetwijfeld wat meer vervorming optreden, maar dat maakt mij voor deze machine niet uit. (meerendeel 3d houtbewerkingen) (let op de heerlijk retro Tupperware bakjes, Sponsored by Mum)
En hier de basis van de machine;
Ondertussen is de lading aluminium aangekomen.
verpakken kunnen ze als geen ander;
Lagerhouder voor de KO spindel van de X as, bewust rekening gehouden met een grotere uitsparing, zodat een evt. groter lager gebruikt kan worden als deze uitendelijk niet goed werken (zijn relatief kleine lagertjes) Ik gebruik nu 2 lagertjes achter elkaar. De radiale en axiale krachten op het lager zijn te verwaarlozen, dus ik hoop op het beste.
het is even een zoekplaatje, maar zo stel ik de geleiders recht; heb hiervoor een stalen rei gekocht (om tevens de grote machine van hierboven na te kunnen stellen, samen met een 1040mm schuifmaat en een raamwaterpas) deze rei is 1500x60x15mm. de rei is ondersteund door 2 aluminium blokken met parallelen in de sleuven. vlak gesteld op de uiteinden en daarna de rails nagelopen. Fluitje van een cent op deze manier. Rei omgedraaid om te bepalen of er verloop in zat, en dat was er gelukkig niet.
Ik zet de rails binnen 0,015mm, bij het opwarmen/afkoelen van dit bimetaal zal er ongetwijfeld wat meer vervorming optreden, maar dat maakt mij voor deze machine niet uit. (meerendeel 3d houtbewerkingen) (let op de heerlijk retro Tupperware bakjes, Sponsored by Mum)
En hier de basis van de machine;
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 13 mar 2012 19:39
- Locatie: Rijswijk ZH
- Contacteer:
Re: Opzet/bouwverslag 640x1240x195 portaalfrees
Jammer dat de foto's niet zichtbaar zijn, of ligt dat aan mij? De paar plaatjes die ik in je album kon vinden zagen er in ieder geval erg goed uit!
Vraagje, heb je de JMC servo's al kunnen testen, ben wel benieuwd? Laatst kwam ik hier ook wat video's van tegen en volgens mij zijn de Duitse CNC bouwers al helemaal om. Wellicht dat ik deze ook voor mijn portaal wil gaan gebruiken.
Wat is eigenlijk de reden dat je overal tandriemen gebruikt ipv een directe koppeling? Puur voor de compactheid, of pas je nog een reductie toe? Voor 3D bewerkingen is het op zich wel fijn als je met 15m/min kan bewegen, dus dan zou ik toch sneller voor directe koppeling zonder reductie gaan.
Ik zit ook met het probleem van een 4de as willen+ tandem homing. Eigenlijk wel stom dat je dan meteen 750 euro mag gaan betalen voor een Eding kaart (cnc760, met de nieuwe processoren), enkel voor een extra uitgang. Je krijgt dan wel meteen heel veel extra's erbij zoals 4 extruder uitgangen en je mag nog 100 euro bij betalen als je de kabels enigszins makkelijk wil aansluiten. De CPU5A4E, wordt als 4 assige kaart geadverteerd, maar tegenwoordig gebruikt bijna iedereen twee motoren op zijn X-as. Het zou eigenlijk top zijn als de nieuwe 4 assen kaart CNC720? 5 uitgangen krijgt, x, slave, y, z, a.
Vraagje, heb je de JMC servo's al kunnen testen, ben wel benieuwd? Laatst kwam ik hier ook wat video's van tegen en volgens mij zijn de Duitse CNC bouwers al helemaal om. Wellicht dat ik deze ook voor mijn portaal wil gaan gebruiken.
Wat is eigenlijk de reden dat je overal tandriemen gebruikt ipv een directe koppeling? Puur voor de compactheid, of pas je nog een reductie toe? Voor 3D bewerkingen is het op zich wel fijn als je met 15m/min kan bewegen, dus dan zou ik toch sneller voor directe koppeling zonder reductie gaan.
Ik zit ook met het probleem van een 4de as willen+ tandem homing. Eigenlijk wel stom dat je dan meteen 750 euro mag gaan betalen voor een Eding kaart (cnc760, met de nieuwe processoren), enkel voor een extra uitgang. Je krijgt dan wel meteen heel veel extra's erbij zoals 4 extruder uitgangen en je mag nog 100 euro bij betalen als je de kabels enigszins makkelijk wil aansluiten. De CPU5A4E, wordt als 4 assige kaart geadverteerd, maar tegenwoordig gebruikt bijna iedereen twee motoren op zijn X-as. Het zou eigenlijk top zijn als de nieuwe 4 assen kaart CNC720? 5 uitgangen krijgt, x, slave, y, z, a.