Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Bericht door ruudpg »

Na veel gebrainstormd te hebben in mijn eerdere topic "Draaibank overdenkingen" ga ik dan nu toch maar voor het gemak even een nieuw topic beginnen over de bouw van mijn draaibank. Het wordt een Epoxy-Graniet draaibank met een bed onder een hoek van 70 graden.

De mal begint al enige vorm aan te nemen, op mijn zelfbouw portaalfrees heb ik onder andere al de zijkanten bewerkt van het betonplex voor het maken van de mal.

Eerst een foto van de op maat gemaakte plaat en daarna met de montage voor de spindel en de bovenafwerking.
13081

13082
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Bericht door ruudpg »

Wat ik tot nu toe voor onderdelen zo al verzameld heb:

1 x EdingCNC CPU5A4E
2 x Leadshine DM556 drivers
2 x Stappenmotor 3A 8-lead Nema23
1 x Voeding 50VDC 350W
1 x Voeding 5VDC/12VDC
2 x Kogelomloopspindel
4 x Lineaire geleiding 20mm breed met elk 2 wagens
1 x Hoofdspindel (voor K11-100 klauwplaat) met lagers
Inductieve naderingsschakelaars
Ölflex afgeschermde kabel
4-polige schroef connectoren
Diverse aluminium voor het maken van de lagerzittingen van de hoofdspindel
4 HTD-5M Z12 tandriemschijfjes + 2 HTD300-5M-15 tandriemen
4 M12x47 machinevoeten
1 C10 ER11A 100L rechte as met spantang
Laatst gewijzigd door ruudpg op 03 nov 2016 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Bericht door ruudpg »

Mijn belangrijkste punt waar ik over zit te denken is de motor voor de aandrijving van de hoofdas.
Neem ik hier een gewone 3000 toeren electromotor voor eventueel aan te sturen met een frequentieregelaar of heb ik meer aan bijvoorbeeld een servomotor omdat ik ook graag zou willen positioneren, met de EdingCNC is dat op een redelijk toerental wel mogelijk, maar de beperking is maar 1 puls per omwenteling. Dat is voldoende voor redelijk draad te kunnen snijden, maar ik zou ook graag willen proberen om live-tooling te maken zodat ik met een eenvoudig freesje kan werken.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Bericht door Sven »

Leuk!
Ga ik met aandacht volgen.

Heb je al plannen hoe je de oplegging van de geleiding gaat maken en vooral, hoe je die vlak gaat krijgen?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Bericht door DaBit »

ruudpg schreef:of heb ik meer aan bijvoorbeeld een servomotor omdat ik ook graag zou willen positioneren
..
maar ik zou ook graag willen proberen om live-tooling te maken zodat ik met een eenvoudig freesje kan werken.
Ik kan mijn draaibank ook met M19 (spindle orient mode) positioneren of als XZC machine gebruiken en ik heb een luchttolletje als freesgereedschap. Maar de stijfheid valt toch tegen als de positionering direct van de servo komt. Leuk zat voor dwarsgaatjes en -sleufjes, voor freeswerk met een roterende as of het draaien van een zeskant aan een stuk rondstaf schiet het toch wat tekort.

Als ik het de volgende keer goed wil doen, dan neem ik een extra stappenmotortje, een accurate vertragingskast (harmonic drive?), en iets van een electromagnetische koppeling naar de hoofdas.
Laatst gewijzigd door DaBit op 03 nov 2016 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Bericht door Leeuwinga »

Je zou ook bij een servomotor met een bv. luchtbediende remklauwtje
en een remschijfje de hoofdas gelocked kunnen houden tijdens de index bewerking
Onderdelen zat te krijgen...http://www.brinkmotoren.nl/remmen/remme ... _atv/2164/
Cees
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Bericht door DaBit »

Ja, maar dat live-tooling gedoe word pas echt leuk als je de spindel als C-as kunt gebruiken, simultaan met X en Z.

En ook zonder livetooling is het handig. Een plat kantje of zeskant is best een bruikbare te draaien met een puntbeiteltje, en een asymmetrisch iets draaien gaat ook als je de spindel als C-as kunt gebruiken.

Bij mij heeft de servo voornamelijk last van de sterk wisselende belasting. Op de omtrek positioneren op 0,02mm oid met stickslip, riemrek, beitels waarvan de snijkracht varieert, etc. is bepaald geen simpel geintje. Mij lukt het niet met m'n Chinese servo in ieder geval. Het komt in de richting, maar ik krijg niet voor elkaar wat ik eigenlijk zou willen
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Zitz
Berichten: 200
Lid geworden op: 20 jul 2008 14:26
Locatie: Vaals
Contacteer:

Re: Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Bericht door Zitz »

DaBit schreef: Mij lukt het niet met m'n Chinese servo in ieder geval. Het komt in de richting, maar ik krijg niet voor elkaar wat ik eigenlijk zou willen
Hoe krachtig is deze servo? Ik ben namelijk met soortgelijk project bezig en heb een siemens FT5076 (18 Nm 3000 /min) hiervoor liggen.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Bericht door Breaker »

ruudpg schreef:... of heb ik meer aan bijvoorbeeld een servomotor omdat ik ook graag zou willen positioneren
Wel naar de mogelijkheden gekeken, maar een stepper/servo als spindelmotor geeft weinig extra mogelijkheden met EdingCNC. Een regelmatige discussie is dat 1 puls per omwenteling goed is voor draadsnijden maar niet voldoende om de spindel op de juiste toeren te houden. Dat is ongeveer het enige wat opgelost wordt door een normale motor te vervangen door een stepper/servo. Vast positioneren van de spindel wordt niet ondersteund. Ook de pulssensor voor de enkele puls blijft nodig, het is niet zo dat de positie intern wordt bijgehouden.
Tenminste... ik heb al die mogelijkheden niet kunnen vinden.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Bericht door DaBit »

Zitz schreef:Hoe krachtig is deze servo? Ik ben namelijk met soortgelijk project bezig en heb een siemens FT5076 (18 Nm 3000 /min) hiervoor liggen.
1,1kW/3000rpm (dus da's zo'n 3,5Nm).
Magoed, het blijft lastig positioneren voor zo'n ding met varierende belasting, vooral ook omdat het zo nauw komt. Met een diameter van 100mm in de klauw en een positioneringsnauwkeurigheid van 'slechts' 0,01mm heb je al bijna 32000 pulsen per omwenteling nodig van de encoder.

Opties:
- Servo flink vertragen zodat die wisselende belasting op de motoras niet zo wisselend meer is en je positioneringsnauwkeurigheid wint.
- Fors wat inertie toevoegen.
- Een aandrijfmotor en een positioneringsmotor.

Ik denk dat die laatste optie nog wel eens het beste plan zou kunnen zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Bericht door ruudpg »

DaBit schreef: Als ik het de volgende keer goed wil doen, dan neem ik een extra stappenmotortje, een accurate vertragingskast (harmonic drive?), en iets van een electromagnetische koppeling naar de hoofdas.
Zo een electromagnetische koppeling had ik ook al aan zitten denken, net zoals op een aircopomp in je auto zit... wellicht interessant als uitbreiding als het geheel draait, eerst maar zover zien te komen... dus eerst een standaard motor er maar op monteren met een tandriem, zat te denken aan een 1100W motor met 1500W VFD van het bekende merk Huanyang :lol:
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Bericht door ruudpg »

Sven schreef: Heb je al plannen hoe je de oplegging van de geleiding gaat maken en vooral, hoe je die vlak gaat krijgen?
Ik heb zelf 2 problemen die ik in eerste instantie onderken...

- De lineaire geleidingen vlak en parallel monteren
- De hoofdspil in lijn met de geleidingen monteren

Voor de geleidingen had ik in gedachte om deze met latoenkoper af te stellen en te ondersabelen met epoxy, een volgens mij eerder beproefd en bewezen methode.
De spindel montage zit in een lagerbehuizing de opening hiervoor maak ik bewust iets te ruim, na het uitrichten van de behuizing kan ik de ruimte tussen behuizing en basis vullen met epoxy om een-en-ander te fixeren...

In mijn hoofd werkt het fantastisch nu nog zien in de praktijk.....
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Bericht door Sven »

Ik heb ook zitten nadenken over 'n zelfbouw draaibank en ik vermoed dat de spil uitlijnen de lastigste is, de oplossingen voor het afstellen die ik gelezen heb vragen om een functionerende bank waar je aan het resultaat kan gaan meten.

Ik wilde eigenlijk een richtbare maar niet solide opstelling maken en die zorgvuldig uitlijnen en dan inpakken in droge epoxymortel, zonder mal.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Bericht door Damocles »

Moest ik zelf een draaibank maken dan zou ik de behuizing waar de spindel in komt laten kotteren/draaien op een grote bank. Dit hoeft geen fortuin te kosten en dan zitten je lagers op zen minst in lijn. Slijpen is naar mijn mening niet nodig, tenzij je continu aan 4000-5000 toeren wil draaien. Als je een klauwplaat met cylindrische opname gebruikt en die op de bank, eens gemonteerd, zelf draait/slijpt, dan draait de klauwplaat rond, ongeacht of de spindel een honderste of 5 niet rond draait of niet.

Dit huis als een star geheel kan je dan vrij eenvoudig opvullen t.o.v. je geleiding om de spil in dezelfde as te zetten. Moet je alleen nog de geleiding laten frezen en/of opvullen.
Als je dit met epoxy wil gaan doen kan je injectie en ontlucht gaten voorzien in één van de platen waartussen je contact wil maken na afstellen. Dit kan je dan "chocken", zie bvb. http://www.chockfast.com/
Er is een soortgelijk product specifiek voor precisie machines met een goede demo, maar ik kan het niet direct terug vinden.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Plaats reactie