Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Bericht door assink »

Lijnboren vanaf de gemonteerde lineaire wagens?
Is wel een mooie uitdaging om dat goed voor elkaar te krijgen trouwens, maar dat is het makkelijkste wat ik zo kan bedenken.
Freeskop van een BFxx monteren op die wagens.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Bericht door xander janssen »

assink schreef: 22 sep 2021 14:45 Lijnboren vanaf de gemonteerde lineaire wagens?
Zo'n techniek of vergelijkbaar moet het wel worden. Ik zag het destijds niet zo voor me, dus heb een cnc bank gekocht. Een andere optie die ik bedacht had is de lagerzittingen in een stuk rondmateriaal te draaien en deze buitenkant net voldoende ondermaats te maken t.o.v. het gat in de basis en deze dan zuiver uitgericht in te gieten.

Ga dit zeker volgen.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Bericht door Sven »

Leuk!

Wat betreft de kop:
Hoe Ruud het gaat doen, ik ben benieuwd.

Ik heb voor mijn 4e as een support gemaakt. Die was bewust te laag gemaakt en het tekort is daarna gevuld met zand-epoxy.
Die tussenruimte was stelbaar gemaakt en is zorgvuldig uitgeklokt voor het vullen.

De 4e as zelf heb ik ondersteboven op het bed van mijn frees gezet en de as uitgeklokt. Daarna de onderkant (die dus boven zat) vlakgefreest.
Daarna hoef je nog maar twee assen te richten.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Bericht door ruudpg »

xander janssen schreef:
Zo'n techniek of vergelijkbaar moet het wel worden. Ik zag het destijds niet zo voor me, dus heb een cnc bank gekocht. Een andere optie die ik bedacht had is de lagerzittingen in een stuk rondmateriaal te draaien en deze buitenkant net voldoende ondermaats te maken
Xander gaat door voor de koelkast!

Spindel wordt na het richten ingegoten.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Bericht door Arie Kabaalstra »

Deze had ik even gemist!..

Gaaf om een Slantbed draaibankje te zien..
Wat weegt ie tot nu toe?..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Uitlijnen en ingieten, is verreweg de mooiste oplossing wanneer je het niet direct nauwkeurig kunt produceren. wordt naar mijn idee veel te weinig toegepast.

Leuk project.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Bericht door ruudpg »

Hij weegt tot nu toe een kleine 90kg.

De afmetingen zijn 56cm breed en de hoogte en diepte zijn beide 40cm
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dan is ie kleiner dan ik dacht.. 'k heb zelf ook wel met die gedachte gespeeld, en ik doe dat nog steeds..

Hoewel ik eigenlijk de weg die Leeuwinga beschreef aan het bewandelen ben met mijn EMCOturn 120, die gezien de huidige ontwikkelingen wel eens sneller omgebouwd kan gaan worden naar Eding CNC dan ik voor mogelijk had gehouden..

Toch.. denk ik nog wel na over een EG Frame.. omdat ik hier een paar Kruisrol geleidingen heb liggen. superstabiel spul.. en ik wil eigenlijk een "Swiss" type draaibank bouwen.. dus een spantang tot laten we zeggen max 12 mm, misschien 16.. , automatisch, en dan de "Vaste kop" op de Z-slede zetten, en een X-Y slede combinatie met Gangtooling..

Daar moet ik dan we voor uitvlooien hoe ik dat in EdingCNC ga doen, met Tools aan weerszijden van de centerlijn.

Ik neem aan dat jij voor een Revolver wisselaar gaat?.. Als je die zelf gaat bouwen, Vuistregel is hier dat je tools zover uit elkaar moeten zitten dat ze links en rechts, danwel boven en onder langs de grootste klauwplaat kunnen, als de middelste aan het werk is..
Hou ook rekening met de maximale uitsteek lengte van je gereedschappen , je wilt niet dat een beitel aan de achterkant vastloopt in't beton..of in de afscherming..
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Bericht door ruudpg »

Bedankt voor de adviezen "Arie", maar ik heb een gebruikte turret liggen van Denford, verglijkbaar systeem net als op een Emco.

Nog even ter info:
De eerste stappenmotor zit er inmiddels ook op, de verbinding is met een HTD 5M tandriem van 15mm breed,
nu verder met de spindelbehuizing en tussenplaat voor op de geleidingen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Bericht door Arie Kabaalstra »

ruudpg schreef: 27 sep 2021 13:11 Bedankt voor de adviezen "Arie", maar ik heb een gebruikte turret liggen van Denford, verglijkbaar systeem net als op een Emco.
Ja... maar je kunt ook je eigen "wisselaar schijf" maken.. , denk bijvoorbeeld aan een kleinere, of grotere diameter, andere manier van klemmen van de tools en dat soort dingen..

Op mijn EMCOturn 120 zit een mooie Turret, vooral de bevestiging van de blokken voor boorgereedschappen en binnendraaibeitels bevalt me wel..
de buitendraai gereedschapje moet je met een "klemblokje" Vastzetten in de turret.. en da's een hoop gefriemel, ik heb inmiddels een paar gereedschappen zelf gemaakt, en daar zitten de klemboutjes al in geintegreerd.. dat is al makkelijker.. maar in de toekomst wil ik alle beitelhouders zo maken dat ze dezelfde bevestiging hebben als de "boorblokken"
Voor de EMCO Compact 5 zit ik ook te denken aan een "meer universele" bevestiging van de gereedschappen.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Bericht door xander janssen »

ruudpg schreef: 27 sep 2021 13:11 ik heb een gebruikte turret liggen van Denford, verglijkbaar systeem net als op een Emco.
Ik heb een Denford Orac helaas de versie zonder ATC, die zoek ik nog. Mocht je deze ooit weg doen of er ergens nog 1 weten hoorik het graag.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Bericht door Stephan »

Alle AI'tjes zijn zo gemaakt. Bed (Z-as) op specificatie brengen en dan een kotter opstelling op de Z geleiding en dan het gat voor de spindel lagering uit kotteren. Zo staat de kop altijd goed in positie ten opzichte van deze as.
Plaats reactie