Raw 1.3

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

SilverApe
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 jun 2014 15:54

Raw 1.3

Bericht door SilverApe »

Hoi,
Ik heb laatst een oproep gedaan of iemand de platen voor een Raw 1.3 voor me kon frezen. Dit is inmiddels gebeurd. Ik heb alle platen binnen, ze zijn van staal geworden en met de laser gesneden. Deze opdracht was super verlopen.

Nu heb ik dus iets in handen en dit is meteen de echte start voor mijn eerste DIY Raw 1.3 CNC machine. Ik wilde al een tijdje een CNC maar vanwege de prijs kwaliteit verhoudingen heb ik voor een zelfbouw gekozen. Ook is het wel erg fijn om je hele machine te kennen, iets wat ik nu nog niet kan zeggen :lol:

Ik heb een hele lijst gemaakt met wat ik nodig denk te hebben, waar ik het kan bestellen en hoeveel me dat gaat kosten. Binnenkort maar beginnen met het bestellen van de aluminum profielen.

Ik zit met nog een aantal vragen en ik hoop dat iemand hier mij kan helpen.

Ik wil de machine uitrusten met rack and pinion, Ik heb wel bij damencnc wat gevonden maar vooral de pinion was niet de juiste. Deze moet ik hebben:

Rack: 15x15x1000mm Mod1.0 Steel EN8 Tolerances: Standard tolerance ± 0.25mm Pitch: 1 mm Number of Teeth: 318 Length: 1000mm Height: 15mm Width: 15mm
Pinion: Mod1.0 Steel EN8 Teeth: 20 Holes: 6.35mm (standard NEMA 23 motors)

Weet iemand een adresje waar ik de goede kan vinden?

Shielded cables, voor....alles eigenlijk :P Weet iemand waar?


De electronica, hij geeft aan op zijn site een tb6560 te gebruiken in al meerdere machines en er nooit problemen mee te hebben. Voordeel is dat ze lekker goedkoop zijn en alles in een zit (kan ook een nadeel zijn). Voor motoren 4 normale (8cm lang) nema 23 motoren met minimaal 1.9Nm of 270oz-in (hier heb ik al wat krachtigere van gevonden met 425oz-in). Spindel, een 1.5KW (maar ook hier wil een krachtigere voor kopen, een 2.2KW).
Wat zijn jullie adviezen? Ik heb namelijk ook naar het edingCNC bordje gekeken incl software (CPU5 - B Advanced), ook vanwege de usb aansluiting, modernere software (windows) en laptop. Heb ik dan ook de drivers nodig voor de motoren of zit dat op het bordje? Is wel een duurder bordje maar heeft volgens mij ook wat voordelen.

Ik zal proberen wat foto's en bevindingen van het proces te blijven posten naarmate hij vordert.

Afbeelding

Alvast bedankt,
Aaron

PS. hoe voeg een een bijlage toe? Hij doet het niet echt :oops:
Laatst gewijzigd door SilverApe op 02 okt 2016 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Raw 1.3

Bericht door benkr »

Ja, die TB6560 is een combinatie van BOB (break out bord) en driver, ja dat kan en zal ook wel werken, hoe lang is de grote vraag. Mijn ervaring is dat om dat lang te bekijken je er nog het een en ander aan moet doen, vooral op het gebied van solderen en koeling van de driverchip. Bovendien zal het daarmee nooit een snelle machine worden. Een motor met een DM542 of 556 driver zal makkelijk 2 tot 3 keer sneller kunnen draaien bij een beter koppel.
De Eding BOB's hebben zelf geen drivers, dus die moeten er altijd nog achter.
Wat tegenwoordig heel populair is zijn de zgn. Closer loop stoppers, die zijn nog sneller en corrigeren zelf eventueel stappentellers, ze zijn wel weer een stuk duurder.
Als je stappenmotoren koopt, let er dan op dat de zelfinductie niet al te hoog is, is dat wel zo dan dient je voedingsspanning hoog te zijn en dat kan alleen met ook weer duurdere drivers.
Wat voor soort BOB je kiest hangt mede af van de keuze van de software, Eding heeft zijn eigen (gratis) software die vooral hier op het forum populair is, maar ook b.v. mach3 is een wereldwijd gebruikt pakket, er bestaan nog vele andere pakketten die soms een eigen BOB nodig hebben maar soms ook met een universeel ding werken.
Als je kiest voor Mach3 dan zou ik eens kijken naar Pokeys CNC, is een leuk en veelzijdig bordje wat niet al te duur is.

Het ligt er allemaal aan wat je zelf wilt, kwaliteit of goedkoop, maar goedkoop blijkt later vaak toch de duurste keuze.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Raw 1.3

Bericht door Sven »

SilverApe schreef: Weet iemand een adresje waar ik de goede kan vinden?
Buro Koppe misschien? Weet niet of ze ook aan particulieren leveren:
http://www.maedler.nl/product/1643/stir ... perrraeder
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
SilverApe
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 jun 2014 15:54

Re: Raw 1.3

Bericht door SilverApe »

Hoi benkr,
Kwaliteit gaat bij mij boven de prijs maar ik moet wel op de centen letten. Het zal dus iets worden wat zo goed mogelijk is voor een goede prijs.
De snelhied, koppel en extra solderen zijn een goed argument om niet voor de TB6560 te gaan. Ik zal even mijn lijstje updaten met het bord van eding en de drivers die je aangaf, even kijken of dat nog haalbaar is :lol: Ook even kijken wat die closed loop steppers kosten, misschien dat ik maar eerst voor de gewone moet gaan.

Sven, ik zal kijken wat ze hebben, ik zag wel redelijk veel staan op hun website idd.

Bedankt voor de adviezen!

Aaron
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Raw 1.3

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als eens begon de nederlandse zoekterm "tandheugel" te gebruiken, blijken die dingen opeens overal verkocht te worden. :mrgreen:
https://www.tandwielen.com/tandheugels.html( heb ik goede ervaring mee)
http://www.stamhuislineair.nl/producten ... andheugels
Dat zijn de bovenste 2 zoekresultaten, maar de keuze is groter, tandwielen hebben ze er ook genoeg bij.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Raw 1.3

Bericht door Leeuwinga »

meadler.de
SilverApe
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 jun 2014 15:54

Re: Raw 1.3

Bericht door SilverApe »

Hoi Hugo,
Jazeker de zoekterm tandheugel gebruikt, zo ben ik ook bij damencnc gekomen :P maaaar, die jij hebt gevonden zag ik niet staan. Vooral die eerste is interessant denk ik. Ik ga er even mee verder.

Hoi Leeuwinga,
Dat is een niet bestaande site, ik denk dat ze het niet meer doen bij meadler :lol:

groeten,
Aaron
SilverApe
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 jun 2014 15:54

Re: Raw 1.3

Bericht door SilverApe »

Ik zat te denken aan deze stepper motors, drivers en voeding http://www.ebay.nl/itm/EU-Free-Ship-Wan ... SwbsBXiGlY

En deze spindel: http://www.ebay.nl/itm/UK-Stock-2-2KW-A ... Swn8FXRo2F

groeten
Aaron
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Raw 1.3

Bericht door benkr »

Ja, dat zijn dus motoren met een zelfinductie die een hele hoge voedingsspanning vragen terwijl de drivers 'maar' geschikt zijn voor 50Vmax.
Die drivers die zijn uit eigen ervaring minimaal de helft trager dan Leadshine drivers dus ik denk dat hier heel duidelijk geldt goedkoop is duurkoop.
Kies stappenmotoren met een zelfinductie van 3 a 4 mH per spoel en ga voor leadshine drivers Een 3Nm stappenmotor kost zo'n 30 a 40 Euro en een Leadshine driver iets van 60 Euro, dus net geen 100 Euro voor een setje van motor en driver. In Nederland iets duurder maar daardoor wel Nederlandse support, dat is misschien ook wel iets waard.
Heb even snel rondgekeken en kom in Nederland uit bij HarwareCNC.eu als een leverancier die in de buurt van deze prijzen komt, maar dan wel ex. BTW.
Maar zoek even verder in Duitsland en Engeland en dan vind je vast en zeker goedkopere adressen, maar dan wel weer zonder die Nederlandse service.
SilverApe
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 jun 2014 15:54

Re: Raw 1.3

Bericht door SilverApe »

Hoi benkr,
Ik dacht dus dat ik die moest hebben :oops: Moet nog veel leren. Dit drijft wel mijn kosten omhoog. Moet even kijken wat nu wijsheid is.
Misschien dat ik het wat uit smeer over langere tijd. Eerst het frame bouwen en dan de electronica aanschaffen, maar dan meteen goed.

groeten,
Aaron
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Raw 1.3

Bericht door benkr »

In dit topic

http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13339

hebben ze het over een setje van EBAY Duitsland, er lijken mensen positief over te zijn.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Raw 1.3

Bericht door assink »

Tandheugel, zie marktplaats:
http://link.marktplaats.nl/m1076351968
Volgensmij ga je het niet goedkoper vinden, wel allemaal ex btw.
SilverApe
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 jun 2014 15:54

Re: Raw 1.3

Bericht door SilverApe »

Bedankt benkr,
Ik ga het even lezen.

Daar heb ik nog niet gekeken assink :oops: Is idd goedkoop. Thanks!

groeten,
Aaron
SilverApe
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 jun 2014 15:54

Re: Raw 1.3

Bericht door SilverApe »

Hoi benkr,
dat setje in die post die je aangaf is toch een beetje hetzelfde als wat ik aangaf? Die van mij zijn alleen 425oz ipv 270oz en drivers DQ542MA ipv DM542A.

groeten,
Aaron
Plaats reactie