Portaalfrees Project Open Source

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door ewoud »

TATH schreef:
ewoud schreef:hallo henry.
zeg hoe hoog is jouw tafel waar de frees op staat? :roll:
Als ik vanavond thuis ben dan meet ik het even op. De maat van de tafel is 1500 x 1000mm.

91 cm
bedankt voor je info
humm, meten is....
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

De kreten van "kun je effe" hoor ik nu steeds vaker.

Printplaatjes frezen. Voor mij een nieuwe tak van sport.
Mijn collega is een zendamateur en maakt veel van zijn antennes zelf.
Behalve wat hij zelf niet kan maken.
Voor mij leuk om een keer te doen maar dit is niet helemaal mijn ding.
Van de week zijn schets omgezet in autocad en bij thuiskomst ingeladen om toolpaths aan te maken.
Ai ai foutje "mijn kleinste freesje is 0,7mm en geen 0,6mm". Dus moet ik even schuiven met wat dingen.
De effe klus neemt dus veel van mijn tijd in beslag.

Inmiddels staat de machine weer uit en heb ik de 9 printplaatjes gefreest.
Verder "lekker belangrijk" heb ik de laatste 2 paketten acryl binnen gekregen van Zee & Zee.

Voorheen kopieerde ik vanuit AutoCAD alles maar nu heb ik maar een exemplaar nodig en doet het programma de rest. Ja ja al doende leren we er iedere dag weer wat bij.
De bestanden staan op de stick en ik ben klaar om te gaan frezen.
Wel hoop ik dat er geen freesje breekt tijdens het frezen.
14494

Ahum het gaat goed tot nu toe. Maar bij exemplaar 7 breekt het freesje. Wat nu denk ik. Terugdenkend aan wat Kees zij "stoppen en even met edit het voorgaande weggooien en weer verder gaan". Ja ja fu. schi.... nee even niet. Er staat niet bij dit is exemplaar 6 en nu gaat u exemplaar 7 frezen. Ik loop gauw naar beneden waar de file nog open staat op mijn scherm. Even exemplaar 7 selecteren en voor deze een toolpath maken. Op de stick geladen en weer naar boven. Een nieuwe freesje erin en de z-as weer op 0 gezet. Bestand geladen en we kunnen weer.

Ook deze hindernissen los ik nu op.

14493

Ik dacht eerst van doe maar rustig aan 1 te gelijk maar vandaag toch maar eens wat anders proberen.

14492

Ik mis nog de foto van het hele setje maar dat komt morgen wel weer.
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door Ballegooijen »

Henry, ik heb ook zo'n dragbit besteld zoals jij hebt. Nu zag ik dat hij uit Slovenië komt??? Was overigens de laatste volgens Ebay. Heb jij hem al gebruikt?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door andrefc101 »

Je kan natuurlijk ook binnen je gcode naar een bepaalde regel gaan, en vandaar verder frezen. Hoef je geen nieuw toolpad aan te maken!
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

andrefc101 schreef:Je kan natuurlijk ook binnen je gcode naar een bepaalde regel gaan, en vandaar verder frezen. Hoef je geen nieuw toolpad aan te maken!
Ja andre dat zei Kees al.
Ik vraag me af hoe je dit het beste. Kunt doen.

Gaarne tips
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door andrefc101 »

TATH schreef:Gaarne tips
In EdingCNC? F4, F7....
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door ewoud »

TATH schreef: Verder zijn de Neutrik connectoren binnen.
Er zijn natuurlijk goedkopere te vinden maar dit zijn de beter soort zegt Kees. En aangezien ik er geen 100 van nodig heb maakt die paar euro ook niet meer uit.

12415

Neutrik NC5FD-LX XLR Chassispart 5p female artnr: AU-NE04331
Neutrik NC5MXX XLR Cablepart 5p male artnr: AU-NC5MXX

http://www.bax-shop.nl/producten.html?keyword=NC5FD-LX
henry waarom 5polig, je motor heeft toch 3 draden, dus en 3polige plug en chassisdeel zal voldoende zijn.
jaja we gaan en schakelkast bouwen :lol: :lol: :lol:
humm, meten is....
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door audiomanics »

Maar kijk wel goed uit dat je niet midden in een segment gaat staan, zelfs na een Save-Z beweging kan het zijn dat je verkeerd staat: bijv als tijdens de vorige beweging (G0 Z10 bijv) de X-as op 143.150 mm stond en er na de G0 Z10 alleen maar staat G0 Y12.236, dan zou de machine naar X143.150 Y12.236 Z10 moeten bewegen.. Sta je nu op X 50.178 en je begint bij die G0 Z10, dan stuurt je machine naar een verkeerd coördinaat, namelijk X50.178 Y12.236 Z10... Als je daar verder gaat met je toolpath kost het in ieder geval je werkstuk en mogelijk ook je frees..
Je moet dus goed kijken dat je begint op een regel waarna je duidelijk naar de save-Z gaat en vervolgens naar zowel de X en de Y positie gegeven worden..
EN vergeet vooral ook niet je spindel en eventueel je mist/flood/koeling/etc weer op te starten. Ook al het voorgaande waar parameters meegegeven zijn moet je mee nemen.. Als er ergens een relatieve beweging in zat (G91) kloppen je coördinaten ook niet meer tov 0,0.. Bij complexe bewerkingen is het daarom makkelijker en mogelijk zelfs beter om even snel een nieuw toolpath op je stickie te zetten.. Dan weet je zeker dat je frees niet dwars door je werkstuk gaat..
Ook wel als een toolpath aan één stuk is geschreven, Bijv een contour uitfrezen met een stapdiepte van 0,5mm en dan 15mm diep.. Daar zal in het eerste begin de aanvang-X en Y gezet zijn maar daarna alleen maar de contour met wat Z stappen.. Is je freesje op -12 gebroken, dan maak je snel een nieuw toolpath aan dat begint op -11,5 bijv.. Dat scheelt weer wat luchtfrees-tijd..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door audiomanics »

ewoud schreef:[henry waarom 5polig, je motor heeft toch 3 draden, dus en 3polige plug en chassisdeel zal voldoende zijn.
Euh nee, De afscherming wordt door de plug gevoerd over een vierde pen.. Je hebt dus minimaal 4 polen nodig..
Die 5e aansluiting komt nog uit de tijd dat er "normale" 4 polige stappenmotoren in het ontwerp zaten..
Die mooie hybridsteppers zijn pas later gekomen.. Nu is zo'n extra 5e pool nooit weg.. Spare, zeg maar..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Al doende leren we weer wat bij.

Bedankt voor de info allemaal.
Ik zat zo even te denken van "per onderdeel even een toolpath aanmaken en die een uniek naam geven b.v. print 1".
Bij het einde sla je de toolpaths op als een verzameling. Hierdoor is het makkelijker om naar een exact punt terug te keren.

Voor mij is dit een teoretisch verhaal wat ik nog een keer ga bekijken.
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door ewoud »

audiomanics schreef:
ewoud schreef:[henry waarom 5polig, je motor heeft toch 3 draden, dus en 3polige plug en chassisdeel zal voldoende zijn.
Euh nee, De afscherming wordt door de plug gevoerd over een vierde pen.. Je hebt dus minimaal 4 polen nodig..
Die 5e aansluiting komt nog uit de tijd dat er "normale" 4 polige stappenmotoren in het ontwerp zaten..
Die mooie hybridsteppers zijn pas later gekomen.. Nu is zo'n extra 5e pool nooit weg.. Spare, zeg maar..

Kees
lijkt mij duidelijk kees, stond ff niet stil bij de afscherming die ook door de plug gaat.
bedankt voor je reactie.
humm, meten is....
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door ewoud »

Henry hoe lang heeft het geduurd voor je T-stol na betaling bij je thuis was???
21maart voldaan via paypal.
maar nu nog steeds geen verzend code, of mail. :?:
of ben ik te ongeduldig. :roll: :mrgreen:
humm, meten is....
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

ewoud schreef:Henry hoe lang heeft het geduurd voor je T-stol na betaling bij je thuis was???
21maart voldaan via paypal.
maar nu nog steeds geen verzend code, of mail. :?:
of ben ik te ongeduldig. :roll: :mrgreen:
Het was weer even zoeken maar ik heb het gevonden.

2 dagen. Verzendkosten 55 euro. Alles via vacuumtisch.de

1. Heb je gekozen voor versturen of voor ophalen. :mrgreen:

Ongeduldig !!! jij ! Je loopt wel de kans dat het langer gaat duren als je alles uit elkaar blijft halen om te weten te komen hoe het werkt. Kun je niet beter een rubi kube kopen om wat tot rust te komen.
Henry Tates (TATH)
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Zo weer een dag om wat uit te proberen.

Ik heb nu een aantal voetstukken gefreest maar heb geen voorbeeld bordje meer.
Dus wordt het tijd om er een te maken.
Zonder er lang over na te denken neem ik mijn eigen bedachte logo "TS_mods".
Het standaard formaat van het bordje heb ik in autocad staan dus daarmee ben ik gauw klaar.

Voor de TS logo maak ik gebruik van een 1,5mm ball nose 2FL. S-6000 en F-600 diepte 1,5 mm.
Gaat goed logo komt er goed uit.

Voor "mods"maak ik gebruik van een v-bit 90 graden s-6000 en F-600 diepte 1 mm.
Voor de buitenlijn gebruik ik ook de v-bit met dezelfde instellingen als hierboven.

De buitencontoure daarvoor maak ik gebruik van een 3mm diamant shape frees 6000 toeren en een feedrate van 500 mm/min.

Hier gaat het echter fout en begint de boel te smelten. Gr.... oeps. Ik zet de machine stil en denk er even over na.
Dit heb ik al een keer eerder gehad. Dus terug naar 3900\4000 toeren. Nog 2 keer begint de boel te smelten.

Dan maar een andere frees gebruiken. 3.175 x 3 x 12mm Spiral 2FL S-4000 F-600 . Dit gaat een stuk beter.

XT acrylic dacht dat deze minder snel smolt als de GT ( is het toch andersom !).
Morgen maar weer verder prutsen.

14531

14530

Morgen ook maar eens de letters frezen onder een hoek.

ill be back :mrgreen:
Henry Tates (TATH)
Plaats reactie