Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door rba »

Ik heb deze moer gebruikt [url https://www.damencnc.com/nl/componenten ... oeren-/101 [/url]
Hiermee kun je mooi de backlash er uit stellen. Alumium blokje maken met gat waar de moer door past, dan kan je het zo aan je x, y of z as bevestigen.
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door skillalot »

Voor een paar tientjes heb je een chinese kogelomloopspindel met moer, en dan heb je dat probleem niet.
Damencnc heeft speciale trapezium moeren waar je de speling er uit kan draaien, maar duurder dan chinese kogelomlopen.
Zoek eens op google naar de ebay store linearmotionbearings2008 voor kogelomlopen, en weeg daarna eens af of je met trapezium verder wil of met kogelomloop. Als je extra moeren en constructies nodig hebt om de speling eruit te werken ben je met kogelomloop misschien nog wel goedkoper uit.
sateeprikker
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2015 21:46

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door sateeprikker »

Ik had die moer van damencnc ook al gezien ja. Begrijp nog steeds van hun uitleg niet helemaal hoe het werkt. Tevens vind ik die website vrij overpriced met al hun onderdelen.
skillalot schreef:Voor een paar tientjes heb je een chinese kogelomloopspindel met moer, en dan heb je dat probleem niet.
Damencnc heeft speciale trapezium moeren waar je de speling er uit kan draaien, maar duurder dan chinese kogelomlopen.
Zoek eens op google naar de ebay store linearmotionbearings2008 voor kogelomlopen, en weeg daarna eens af of je met trapezium verder wil of met kogelomloop. Als je extra moeren en constructies nodig hebt om de speling eruit te werken ben je met kogelomloop misschien nog wel goedkoper uit.
kogelomloopspindels lijken mij ook erg fijn maar ik kon nergens goedkope vinden. Als ik zoek op linearmotionbearings2008 vind ik zijn store wel maar lijkt het erop dat deze store niks meer aanbiedt.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2465
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door hainjedaf »

Even 'contact seller' doen en je vraag voorleggen.

Ik heb gewoon de tekeningen van mosoft aan hem gestuurd.
Kreeg een redelijke prijs door en 2 weken later lagen er 3 KO-spillen met voorgespannen moeren en reservekogels
op de mat.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door skillalot »

http://stores.ebay.com/linearmotionbearings/

Kijk inderdaad in zijn store wat hij allemaal heeft, zodat je een idee hebt wat je allemaal kunt gebruiken. Welke types hij heeft, welke lagers mocht je die er bij willen gebruiken, welke geleidingen eventueel... Daarna contact seller en precies omschrijven wat je nodig hebt, met de types, en lengtes, en naar welk land het verzonden moet worden, en dan stuurt hij je de exacte prijs terug.
sateeprikker
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2015 21:46

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door sateeprikker »

kleine update van mijn huidige ontwerp.

https://www.dropbox.com/s/91v48bojd9ymh ... 2.png?dl=0

Hoor graag jullie aanmerkingen!
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door FSSF »

Dingetjes die mij opvallen/ik anders zou doen.

- Plaat waar de motor op bevestigd is zal gevoelig zijn voor buigen, dus iets van een schetsplaat aan de zijkant er tegenaan bouten.
- Als je de staanders van de brug verder naar buiten zet kun je daar je K.O. moeren in monteren en tevens het werkbereik van de X-as vergroten.
- Die busjes als motorsteun vind ik er altijd maar ielig uitzien, zal wellicht wel werken maar ik zou het wat steviger uitvoeren.
sateeprikker
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2015 21:46

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door sateeprikker »

Ik vroeg mij trouwens ook af of jullie misschien weten of er websites zijn waar mensen cnc opdrachten plaatsen die dan door particulieren kunnen worden uitgevoerd. Op die manier zou ik wat geld kunnen verdienen met mijn machine en wellicht mijn budget kunnen verhogen. Zoiets weet ik uit ervaring bestaat wel voor 3d printen, genaamd 3D-hubs.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

dat hebben we hier.. "werkstukken uitbesteden".. kijk rond of er iets is wat je kunt maken.. en spreek een prijs af.. :lol:

De basis voor je machine is er.. nu de details..
die 4 busjes als motorsteun zijn inderdaad niet het meest gunstige.. maar..wat dan.. kant en klare motorsteunen kost ook al 40,- Ex.. 'k heb wel mooie stijve oplossingen gezien van dikke staalplaat en buis..
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door skillalot »

rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door rkr »

je kunt ook de stappenmotoren aan de binnenkant zetten ( onder de spindels ) en dan aan de buitenkant met een tandriem naar boven toe. freesbereik zal niet veranderen, je brug komt toch niet tegen de plaat aan omdat je wagens uitsteken

als je de poten van je portaal wat naar buiten zet en de spindels door gaten in de poten laat lopen, kun je die aluminium plaat waar je Z as op komt, aan de onderkant wat versmallen zodat hij nog een stukje over de wagens van het portaal komt. zo win je weer een paar cm
lammers
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mar 2016 20:05

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door lammers »

ik zit al een tijdje op dit forum en zie dat er grote behoefte is naar motoren, geleidingen en onderdelen voor de machine zelfbouwer. Ik ken een bedrijf in Eindhoven waar je wellicht zult slagen, hier hebben ze altijd enorme voorraden gebruikte materialen, machines en apparaten tegen betaalbare prijzen. Altijd leuk voor de technieker om eens rond te wandelen. Zie industriële veiling Eindhoven, iveindhoven.com
Dennisvr
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 mei 2015 10:30
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door Dennisvr »

Ik heb nog wel een 1605 (16mm dia 5mm spoed) kogelomloopspindel over. 700mm lang inclusief standaard afwerking voor van die bk12 units. Moer is ~42mm lang. Was iets mis gegaan met de levering. Die kun je ook wel overnemen als je wilt. Stuur even een PM!
Plaats reactie