Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

henkzelf
Donateur
Berichten: 322
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door henkzelf »

Mijn advies bij een beperkt budget.
Beknibbel niet op de basis maar op de rest wat je later door beter kunt vervangen.
Lang geleden automatiseerde ik een Proxxon (zie http://www.henkzelf.nl/MijnFreesMach.htm)
en heb vaak gedacht: “Was ik maar met wat stevigers begonnen. De extra tijd die het koste om er toch wat van te maken had beter besteed geweest aan een krantenwijkje om extra budget te verdienen. En het had heel wat ellende gescheeld”.
Gelukkig heb ik er van geleerd, want de uitbouw van mijn huis staat daarom op een stel stevige palen. De buurman dacht het goedkoper te kunnen en die is uiteindelijk veel meer kwijt.
Leo.D
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 jan 2011 12:52
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door Leo.D »

Ik heb gekeken naar het ontwerp van 30 december en dat is een dure oplossing voor de Y-as, 2 ondersteunende geleidingen teveel.
Het punt hierin is dat de geleiding alleen een kracht loodrecht op de bewegingsrichting op kan nemen. De kracht evenwijdig aan de bewegingsrichting wordt opgenomen door de schroefspindel. In geringe mate kan een lineair lager een moment opnemen.
Met 2 boven elkaar geplaatste lagers is de momentarm nul en daarom is het beter om de lagerblokken achter elkaar te plaatsen op een geleiding. De momentarm is dan de lengte van het lagerblok plus de ruimte tussen de twee lagerblokken.
Met 2 boven elkaar geplaatste lineair lagers moet je de rails ook nog eens nauwkeurig t.o.v. elkaar positioneren omdat anders de wrijvingskrachten flink toenemen, iets wat Nema 17 motoren dan niet gaan trekken.
Voor het leerproces gewoon wat dingen uitproberen, fouten maken, herkennen en herstellen.
sateeprikker
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2015 21:46

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door sateeprikker »

Oke ik heb dus nu een nieuw frame gemaakt met profielen. Het is nog lang niet af maar ik wil even kijken of dit een beetje de goede richting op gaat. Er moeten natuurlijk ook nog voetjes onder. Het grondvlak is 600mm bij 480mm.

https://www.dropbox.com/s/5ivp2xahpxzi5 ... 2.png?dl=0
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. da's een mooie basis.. kijk naar dit ontwerp en je vorige ontwerpen.. wat opvalt is dat de bevestigingen heel dicht bij de plaatsen zitten waar de krachten komen.. zo hou je flex binnen de perken.. (elke machine flext)

de hoekverbinders van de zijplaten naar de portaalbalk, die "vreten" echter wel slag op.. op zich doen ze niet heel veel.. omdat je portaal toch vanaf 2 kanten wordt aangedreven..

ben je bekend met het "Fischertechnik-systeem" om profielen te verbinden?.. de gaatjes in de kopse kanten van de profielen.. zijn 6.8 mm bij Motedis.. enig idee waarom?.. omdat je daar zo M8 in kan tappen.. dan draai je daar zo'n bolkop schroef in.. en die past met het koppie zo in een T-gleuf van een profiel wat je er haaks op wilt zetten.. als je dan op de plek waar je em vast wilt maken een gaatje doorheen boort van ø8.. kun je er zo een Imbussleutel doorsteken.. in de boutkop, en trek je em zo vast.. :)..
sateeprikker
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2015 21:46

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door sateeprikker »

Ah gelukkig is het nu dus beter. Dat gevoel had ik ook wel. Ik vond ook wel dat de hoekverbindingen veel opvreten. Wat is dan jouw voorstel? Op een andere manier vastzetten?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

"fischer-Technik."... :lol:

Ik heb mijn hele werkbank ook op die manier gebouwd.. en in het verleden ook een aantal Freesbanken met dezelfde techniek.. boutjes in de kopse kanten van de profielen.. ze tussen de andere profielen schuiven met de koppen van de bouten in de T-gleuven.. en door gaatjes de boel vastdraaien..
sateeprikker
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2015 21:46

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door sateeprikker »

Waar ik nog wel op zit te puzzelen is de y as aansturing. Mijn favoriete optie nu is om aan beide kanten trapeziums te gebruiken. Maar hoe kan ik dit mooi inbouwen? Er is nu niet echt ruimte om een trapeziumdraad doorheen te laten lopen.

De slag is nu inderdaad veel groter als ik de fischer technik methode gebruikt.
fcnh
Donateur
Berichten: 146
Lid geworden op: 01 jan 2015 22:54
Locatie: zuiden van Antwerpen

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door fcnh »

sateeprikker schreef:Waar ik nog wel op zit te puzzelen is de y as aansturing. Mijn favoriete optie nu is om aan beide kanten trapeziums te gebruiken. Maar hoe kan ik dit mooi inbouwen? Er is nu niet echt ruimte om een trapeziumdraad doorheen te laten lopen.

De slag is nu inderdaad veel groter als ik de fischer technik methode gebruikt.
Je aandrijving kan je niet doorheen je profiel laten lopen, die moet langs de buitenkant. Zie andere bouwsels van forum leden.
Zie dat de hoekverbindingen die op de plaat van je karretjes staan niet te hoog komen. Dan kan de zijkant van je z-as erover komen en win je werkruimte.
Dennisvr
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 mei 2015 10:30
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door Dennisvr »

Dat ziet er een stuk beter uit! Lijkt verbazend veel op een hele boel machines hier. Hoe zou dat nou komen? :lol:

Arie, hoe zit dat fischer technik gebeuren nou precies? Volgens mij doe ik het verkeerd op mijn machine namelijk. Het gat dat je door je profiel heen boort doe je daar nou je bout ook doorheen of is dat alleen voor je inbus sleutel?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

dat gaatje is alleen voor de inbussleutel.. je boort het gaatje haaks door je profiel op de plek waar je een ander profiel er haaks op wilt bevestigen.. dan steek je zodra het haakse profiel op de goede plek zit, je imbussleutel erdoor.. en trekt em vast..

zoals gezegd.. ik heb al heel wat machines op deze manier gebouwd.. niet de kleinste ook.. (1800x2500x500 werkbereik was de grootste...die had niet eens een omkasting.. die stond gewoon in een aparte ruimte.. :) )
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door FSSF »

Gaten zijn enkel voor de inbussleutel, mijn machine zit grotendeels ook zo inelkaar. Eenmaal inelkaar hopelijk nooit meer uitelkaar... Een puzzel met 1000stukjes is er niks bij :cry: :lol:
DirkSchipper
Berichten: 828
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door DirkSchipper »

sateeprikker schreef:Oke ik heb dus nu een nieuw frame gemaakt met profielen. Het is nog lang niet af maar ik wil even kijken of dit een beetje de goede richting op gaat. Er moeten natuurlijk ook nog voetjes onder. Het grondvlak is 600mm bij 480mm.

https://www.dropbox.com/s/5ivp2xahpxzi5 ... 2.png?dl=0
Hoe bevestig je die geleiderails aan die profielen?
Zelftappers?
Je hebt daar toch geen 'vlees' om een gat te boren en draad te tappen, en een moer krijg je er niet in?!

Dirk.
sateeprikker
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2015 21:46

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door sateeprikker »

Daar zit ik zelf idd ook nog over te twijfelen. Als het profiel dik genoege wanden heeft dan zou ik er wel een gat in kunnen boren en dat dan kunnen tappen. Misschien hebben andere mensen op dit forum nog betere ideëen?
sateeprikker
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2015 21:46

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door sateeprikker »

Ook vroeg ik mij af of mensen nog tips of producten kennen om de moer voor het trapeziumdraad goed vast te zetten aan de kar. Er wordt altijd gesproken van backlash. Ik vroeg mij dus af of er producten zijn die dit tegengaan. Zelf zat ik te denken aan twee moeren met een veer ertussen, maar ik weet ook nog niet hoe ik dan het beste die twee moeren kan vastzetten aan de kar.
Plaats reactie