Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

sateeprikker
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2015 21:46

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door sateeprikker »

Beste arie.

Ik snap wat je bedoelt. Jouw machine is beter. Heel fijn voor je. Helaas heb ik geen 8000+ euro om er tegen aan te gooien. Nog heb ik de behoefte om dat te doen. Jouw ontwerp en mijn ontwerp zitten aan twee andere kanten van het spectrum cnc machines. Dat is prima. Jij was niet bereid om in te leveren om de kosten voor wat minder precies, ook zeker niet doen als je het geld ervoor (over) hebt. Daarentegen wil ik het binnen de perken houden van mijn budget van 500 euro.

Breder betekent niet per se meer kennis. Ik ben van al jouw genoemde markten thuis. Maar zal niet uitblinken in alle.
Dat voor jou het onderwijssyteem jou niet uitkomt is geen probleem, maar probeer nou niet te zeggen dat ik als student industrieel ontwerpen vele skills te kort kom. Het is GEEN werktuigbouwkunde. Over het algemeen maken wij totaal andere dingen. Dit is een verbredingsproject voor mij. Ik waardeer je commentaar. Maar laten we astublieft onze studies erbuiten laten.
sateeprikker
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2015 21:46

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door sateeprikker »

Breaker schreef:Van de openingspost.
... Mijn doel is wel om ook aluminium te kunnen bewerken. ...
Wat zijn de mogelijkheden met de universiteitsmachines? Je kan in ieder geval wat ervaringen opdoen met het bewerken van aluminium en hoe taai dat spul toch nog is. Met riemaandrijving en hoekverbindingen? Wordt wel lastig. Staal is goedkoop in aanschaf, als je een lekkere dikke plaat kan bewerken op de uni ben je al veel verder, kun je alles op vastbouten, moet je het alleen nog kunnen verplaatsen. Maar 500 euro blijft wel erg beperkt om wat bruikbaars te maken voor dit doel.
Staal kan ook zeker op de universiteit. Heb nu al menig uur doorgebracht met de frees en draaibanken op de universiteit dus het zou allemaal geen probleem moeten zijn. Ik ben vooral gegaan voor aluminium door zijn lichtere gewicht en makkelijkere bewerkbaarheid ten opzichte van staal.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

500,-als budget is krap.. heel krap.. even snel rekenen.. PC: 200,-, Voeding 80,- stepperdrivers: 220,- oops.. dan ben je er al.. en heb je nog geen tandriemen, geen steppers (4 stuks a 35,- per stuk..=140,-) besturing...

zoals ik al eerder zei.. een goedkope CNC machine bestaat niet.. als je het geld er niet voor over hebt.. moet je er geen bouwen..

Voor mij was het bouwen een deel van de hobby.. ik heb er veel, heel veel mee en van geleerd.. ik gebruikte em vroeger vooral voor de hobby.. maar nu beroepsmatig.. Economisch gezien moet ie het nog zo'n 8 jaar volhouden..

een ontwerp baseren op een (te) klein budget zal nooit een machine opleveren die je tevreden zal stemmen omdat het een opeenstapeling van compromissen is, omwille van het budget..
sateeprikker
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2015 21:46

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door sateeprikker »

beste arie.

Extra pc is niet nodig. Heb zowel een goede dekstop als laptop in bezit dus er is altijd wel een vrije pc om te kopppelen. Voeding hoeft ook zeker geen 80 te kosten. Voor 40 kom je zeker al een heel eind. Arduino shield met 4 stepperdrivers heb je voor een kleine 35-40 euro. 4 nema 17 steppermotoren in aanbieding voor 40 bij elkaar. Op die manier is het prima te doen.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door Leeuwinga »

En vergeet niet als je een cnc machine bouwt maakt het voor de automatisering
niet uit maakt of je een kleine of grotere construeert. De kosten zoals bovengenoemd blijft gelijk.
En vaak begint men met een kleine eenvoudige , ontdekt de gebreken en gaat een nieuwe
beter maken. Dan kun je weer dezelfde automatiserings- componenten toe passen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

4 nema 17 steppermotoren in aanbieding voor 40 bij elkaar.

eh.. Riiiight.. je ging een CNC FREESmachine maken toch?... geen 3D printer?..
een Nema 17 heeft net genoeg koppel om het velletje van je koffie te sleuren.. and that's about it.. 'k heb in het verleden Lineaire actuators gebouwd met een Nema 23 van 2Nm, met 75 Volt erop.. en Guess what?.. ook die willen nog best wel stallen.. je houdt niet veel koppel over.. 't gaat wel hard.. dat wel.. maar koppel?..die Linact's waren vooral bedoeld voor "pick-and place" of Scanner toepassingen..

met Nema 17 ga je't niet redden..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Leeuwinga schreef:En vergeet niet als je een cnc machine bouwt maakt het voor de automatisering
niet uit maakt of je een kleine of grotere construeert. De kosten zoals bovengenoemd blijft gelijk.
En vaak begint men met een kleine eenvoudige , ontdekt de gebreken en gaat een nieuwe
beter maken. Dan kun je weer dezelfde automatiserings- componenten toe passen.
Klopt.. als je een nieuwe machine bouwt, kun je de besturing zo overzetten.. ehh.. bij mij ging het andersom.. mijn machine heeft achtereenvolgens op 12V, 32v, 48V, en tenslotte 75 Volt gedraaid.. dus.. nieuwe voedingen, nieuwe drivers.. de oude?.. die verpats je gewoon.. :).. ohja.. ik heb ook nog een CPU-Upgrade gedaan.. geen arduinogedoe.. die dingen bestonden toen nog niet eens.. maar van een EdingCNC CPU4, naar een 5B Ethernet.. , en een Pokeys Keyboard Emulator, en een Heidenhain console.. om het af te maken.. :)
Dat laatste is voor de hobby niet interessant..
Ik vraag me alleen af.. wat kun je met een Arduino?.. voor 3D printers worden ze veel gebruikt.. maar welke CNC besturing werkt er middels een Arduino?..
Dennisvr
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 mei 2015 10:30
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door Dennisvr »

Kijk, dit is wat ik de eerste keer heb gebouwd. Heb niet uitgerekend wat het gekost heeft en dat ga ik ook niet doen maar het zat denk ik rond de 500. Er zit op deze foto geen spindel op want die heb ik weggegooid.
11198
Leeuwinga schreef:En vaak begint men met een kleine eenvoudige , ontdekt de gebreken en gaat een nieuwe
beter maken.
Alleen dat was het geld misschien al waard, en ik heb nu een hele hoop onderdelen die ik vast nog wel een keer ga gebruiken. Ik heb er ook leuk mee gespeeld. Speakerkastjes op gefreesd, beetje dingetjes gegraveerd. Aluminium ging wel een beetje maar niet snel en niet van harte en ik deed het liever niet.

Wat heb ik er van geleerd? Stijfheid is belangrijk. Een frame op deze manier werkt niet. Stijheid. Backlash is ook een ding. Lagers vereisen een passing. Stijfheid.
Die drivertjes met een arduino werken aardig, ik stuur ze aan met een laptop via GRBL die ik nog had liggen door een arduino. Nema17'tjes kosten geen drol. Goedkope spindelmotoren gaan snel stuk, maar misschien had ik gewoon pech.

Inmiddels twee jaar later ben ik bezig aan de bouw van een nieuwe freesmachine die er nu zo bij staat:
11197
Ben tegen het einde ongeveer 1600 euro kwijt denk ik. Kogelomloopspindels, overal kogelomloopgeleiding, NEMA23 3NM, van de leadshine klonen als drivers en een aparte pc met MACH3. Niet meegerekend is dat ik bepaalde onderdelen heb gevonden/gekregen/tweedehands heb gekocht.

Mijn oude 'freesmachine'? Die wordt uit elkaar gehaald en omgebouwd. Riemen erop en tadaaah. 3D-printer.
Laatst gewijzigd door Dennisvr op 31 dec 2015 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door skillalot »

skillalot schreef:Even heel bot maar wel realistisch, vergeet het maar met dat budget!
Ik zei al, een cnc freesmachine waar je ook aluminium op kan verspanen voor dat budget kun je vergeten.
Ik denk dat je al 500 euro kwijt bent als onvoorzien (kabels, connectors, gereedschap omdat je net dat ene tapje niet hebt, zekeringen, schakelaars, kastje om alle elektra in te bouwen, etc...). Ik dacht destijds voor 1500 klaar te zijn, maar werd uiteindelijk 2500+.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar we moeten wel realistisch blijven. Het is leuk om een machine te bouwen, maar als je na het plezier van het bouwen ook plezier wilt hebben van het er mee werken dan kun je beter even door sparen en zorgen dat je wat meer budget vrij maakt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Daarop inhakend.. als je kijkt naar de 2de machine van DennisVr..

zovelen hebben al meerdere machines gebouwd. .waarom zou je niet gewoon uitgaan van 't ontwerp van anderen die meer ervaring hebben?.. zoals ik al eerder opmerkte.. als je ergens geen verstand van hebt.. geen nood.. kopieër iets waarvan je weet dat het werkt..omdat een ander dat al uitgevlooid heeft..

Waarom steeds dezelfde fouten maken.. er is keus genoeg.. :)

een goede manier om goedkoop aan Hardware te komen is "in de baai gaan vissen".. Ebay.. of Marktplaats.. of de marktplaats hier op het forum.. leuke spulletjes voor leuke prijsjes.. voor sommige bouwers is het "verzamelen" van de onderdelen deel van de hobby.. heb je iets wat je wel wat lijkt.. koop je het.. vind je later iets wat net iets beter is?.. dan gooi je het eerst gekochte deel terug in de baai.. :).. da's t grote verschil met echt vissen.. bij CNC onderdelen maakt het niet veel uit hoelang na de vangst je ze terugzet.. :)
Dennisvr
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 mei 2015 10:30
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door Dennisvr »

Yes Arie! Ik heb schaamteloos gejat van het open source topic! Ook mijn sturingskast wordt letterlijk wat er in dat PDF'je staat van ik geloof audiomanics, maar dan met een ander sturingsbordje. Ik hoop volgende week te beginnen aan een werkbankje hiervoor. Hij staat nu op van die rottige ikea tafelpoten :lol:

Ik heb ook flink lopen vissen inderdaad. Marktplaats afstruinen en elke dag de 'Te koop' sectie hier in de gaten houden. Dat laatste doe ik nog steeds. Kom je moeilijk van af.

Maar ondanks dat iedereen het afraadt om te beginnen aan een cnc van 500 euro blijf ik het een goed idee vinden en als ik de keuze nog een keer moest maken zou ik het weer doen. Je moet er alleen niet in gaan met het idee dat je dan zo'n mooie machine als die van Arie krijgt, maar meer iets speelgoedachtigs als leerproject. Ik vond het na mijn eerste build zo leuk om te bouwen dat ik er meer geld voor heb vrij gemaakt en nu iets degelijkers bouw.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door DaBit »

sateeprikker schreef: Ik wil ook wel benadrukken dat dit soort ontwerpen nooit voor komen in mijn studie. Frames ontwikkelen is niet echt waar wij ons op focussen.
Van iemand die redelijk ver gevorderd is met zijn/haar HBO of universitaire studie mag anders toch wel verwacht worden dat hij/zij wat achtergrondonderzoek doet voordat er als een kip zonder kop in een 3D pakket gekliederd word....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
sateeprikker
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2015 21:46

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door sateeprikker »

DaBit schreef:
sateeprikker schreef: Ik wil ook wel benadrukken dat dit soort ontwerpen nooit voor komen in mijn studie. Frames ontwikkelen is niet echt waar wij ons op focussen.
Van iemand die redelijk ver gevorderd is met zijn/haar HBO of universitaire studie mag anders toch wel verwacht worden dat hij/zij wat achtergrondonderzoek doet voordat er als een kip zonder kop in een 3D pakket gekliederd word....
Dat heb ik zeker ook gedaan. Ik zou het ook geen geklieder noemen wat ik heb gedaan. Ik zeg alleen dat er nog wel enkele kleine dingetjes in het ontwerp niet goed zouden kunnen zijn, ook qua frame. Het is immers iets waar ik nooit veel les in heb gekregen. Dit is ook de reden dat ik het forum raadpleeg
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

enkele kleine dingetjes
Gevoel voor Understatement heb je in elk geval wel.. Mijn suggestie: beschouw je huidige ontwerp als "oefenproject 3D tekenen" en begin opnieuw, vergeet je budget van 500,-, en Nema 17 Stappenmotoren.. vergeet Tandriemen, denk in Trapezium spillen, of zelfs gewoon Metrisch draadeind.. (Daar heeft zelfs mijn machine mee gedraaid, en daar haalde ik best goede resultaten mee ), Denk ook niet in zwevende geleidingen , maar minimaal in ondersteunde ronde geleidingen(heck!.. zelfs met Drylin ben je nog beter af dan met "Zweefteefgeleidingen".. maar drylin zou ik je op de lange duur niet aanraden, wegens speling en niet of nauwelijks na te stellen.. Die Ronde rails op een voetje zijn helemaal niet gek voor een niet al te zwaar belaste machine.. die Kogelomloop machines die in "duurdere" machines worden gebruikt kunnen vaak meer aan dan het frame van de machine waar ze op gemonteerd worden.. Overkill is ook weer niet nodig..

Kijk voor je frame ook eens naar die Alu Systeem profielen waar de Open Source machine mee gebouwd is.. dat spul kost ook de wereld niet.. voor 250,- heb ik daar het frame voor mijn Horlogemakers werkbank van gebouwd.. die werkbank bestaat voor het meerendeel uit 40x80 profielen.. uit dat materiaal had ik ook een Leuk Freesbankje kunnen bouwen..

Ook een leuke.. een ondersteunde rondgeleiding heeft een grotere inbouwhoogte dan een Kogelomlooprail.. "instant hoogte!"
met die systeemprofielen "ros"je in no-time een frame in elkaar.. en als je een langere machine wilt hebben.. dan heb je alleen langere rails, spindels en framebalken nodig.. met 3 uurtjes heb je je werkbereik verdubbeld..
Plaats reactie