Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

sateeprikker
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2015 21:46

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door sateeprikker »

Waar heb je dan de axiale lagers bij nodig? Ik voel denk ik toch meer voor het kopen van een spindel. Ik wil wel eindigen met een goed werkende cnc machine. Heb niet veel ervaring met echt zelf dingen maken op elektronica vlak. Kom niet echt verder dan kloten met arduino's.

Ik studeer zelf industrieel ontwerpen aan de TU Delft, ben nu derde jaars en bezig met een minor in robotia. Waar dus nu ook deels de interesse vandaan komt om dit project te gaan ondernemen. Ik had een jaartje geleden ook al een 3d printer gekocht.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door stef stuntpiloot »

wat betreft de axiale lagers, opvangen van de axiale krachten kan je op 3 manieren doen:
- Bij lage belasting diepgroef lagers
- bij gemiddelde tot hoge belasting hoekcontact lagers
- Bij gemiddelde tot hoge belasting taatslagers (in het engels thrust bearing) in combinatie met normale radiale lagers
Dennisvr
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 mei 2015 10:30
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door Dennisvr »

Hier http://www.cncrouterparts.com/parts-lis ... -p-58.html staat het wel aardig uitgelegd. Je kunt er dan voor kiezen om een BK12/BF12 setje te kopen of ze zelf te frezen/kotteren. Dat kost wel aardig wat tijd. Met riemen heb je dit probleem niet. Je kunt ook beginnen met zoiets als dit http://www.ebay.com/itm/2Pcs-GT2-20-too ... xy-WxTCFC~ en dan proberen of het bevalt. Zo ja: mooi, zo nee: probeer je wat anders en heb je 15 euro en een ochtend of twee werk aan ervaring erbij. Kijk eens naar shapeoko. Die hebben ook timing belts en werken best aardig volgens mij.

Ik ben nu derde jaars werktuigbouwkunde (doe nu een minor finance) in Delft. Je mag als je wilt wel een keer langs komen om mijn freesmachines te bekijken.
sateeprikker
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2015 21:46

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door sateeprikker »

Ik ga het denk ik inderdaad eerst proberen met timing belts. Oogt het makkelijkst en goedkoopst.

Ik ga denk ik binnenkort ook eerst eens kijken of ik mijn eigen linear geleiders kan maken voor de y-as.
Het lijkt me ook wel eens leuk om te zien voor wat andere mensen zijn gegaan, vooral naar projecten in mijn budget range.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

sateeprikker schreef:Ik studeer zelf industrieel ontwerpen aan de TU Delft, ben nu derde jaars en bezig met een minor in robotia. Waar dus nu ook deels de interesse vandaan komt om dit project te gaan ondernemen.
Dennisvr schreef:Ik ben nu derde jaars werktuigbouwkunde (doe nu een minor finance) in Delft.
Dat lijkt me nu een ideale combinatie om kennis te delen. :P
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
sateeprikker
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2015 21:46

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door sateeprikker »

Onderhand is mijn ontwerp wel redelijk af en ben benieuwd wat jullie er van vinden. Hij is denk ik een beetje `overgeengineerd`maar dat kan nooit kwaad :P.

Ik ben gegaan voor timing belts voor de x en y as. De z as gaat nog wel met trapeziumdraad.
Ook heb ik gekozen om gebruik te maken van een spindel van ebay ipv mijn beoogde dremel.

Link naar het huidige ontwerp: https://www.dropbox.com/sh/zlowlfrhinsx ... az7ga?dl=0


Ben erg benieuwd wat jullie er van vinden
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door stekkestim »

Wat is het formaat nu? op de x-as gebruik je ondersteunde geleidingen, waarom gebruik je die niet op de y-as? Zal een wereld van verschil zijn.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

je studeert industrieel ontwerp, en dat is je ontwerp?..

Ik heb een blauwe maandag HTS werktuigbouw gedaan.. en het eerste wat we daar leerden was "methodisch ontwerpen".. dit lijkt niet op een methodisch ontworpen constructie..

niet dat ik bot over wil komen.. maar je bent eerste jaars?
sateeprikker
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2015 21:46

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door sateeprikker »

stekkestim schreef:Wat is het formaat nu? op de x-as gebruik je ondersteunde geleidingen, waarom gebruik je die niet op de y-as? Zal een wereld van verschil zijn.


Dit leek me een goedkoere oplossing dan extra geleiders kopen. Ik ga eerst testen of deze dan goed werken, zo niet zal ik inderdaad ook voor de y as gaan voor gekochte geleiders. Het formaat is nu 750 bij 450
Arie Kabaalstra schreef:je studeert industrieel ontwerp, en dat is je ontwerp?..

Ik heb een blauwe maandag HTS werktuigbouw gedaan.. en het eerste wat we daar leerden was "methodisch ontwerpen".. dit lijkt niet op een methodisch ontworpen constructie..

niet dat ik bot over wil komen.. maar je bent eerste jaars?
Derde jaars zelfs. Mag ik vragen wat er van volgens jou allemaals anders aan is dan via jouw methodisch ontwerpen.
Ik wil ook wel benadrukken dat dit soort ontwerpen nooit voor komen in mijn studie. Frames ontwikkelen is niet echt waar wij ons op focussen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je dingen gaat ontwerpen waar je geen kaas van hebt gegeten... dan ga je eerst eens kijken wat er zoal in de "markt" is.. beter goed gejat dan slecht verzonnen..

Ik neem aan dat de kreet Methodisch ontwerpen je wel bekend voorkomt?..
Dat iets minder geld kost om het aan te schaffen.. wil niet zeggen dat het goedkoper is.. die lagertjes in je geleiding geven een veel hogere puntbelasting dan kogelomloop geleidingen.. dus ze zullen harder slijten.. je blijft aan het nastellen.. en je krijgt na verloop van tijd speling door slijtage.. speling die je er niet meer uit kan stellen..

Ondersteunde geleidingen kosten de wereld niet.. en zijn vele malen beter dan "strippen ijzer met skateboard lagertjes".

Stijfheid is ook iets waar je rekening mee moet houden.. en ik zie een boel "dunne" onderdelen.. alles wat dun is gaat flexen.. wil je niet..

je geleidingsstrippen "zweven" in het niets.. gaat je hele portaal van galloperen.. je "boxen" op de koppen van je portaal zijn open.. plaat erop.. instant stijfheid.. je portaal is te dun.. maak er een koker, of een "T" van.. instant stijfheid..

en .. de belangrijkste les: een goedkope CNC machine bestaat niet.. Punt uit.. wil je een CNC, dan is dat om onderdelen te maken met een zekere nauwkeurigheid.. beknibbelen op de kosten is beknibbelen op nauwkeurigheid..

je kunt wel roepen, zoals zovelen voor je gedaan hebben. ."Ja maar ik maak alleen maar houten dingetjes".. ook dat moet zuiver kunnen.. wat nu als je houten kistjes wil gaan maken?.. verstekken, of lijmranden?.. die kun je prima frezen.. krijg je zodoende mooie sterke lijmverbindingen mee.. maar dan moet je machine dat wel kunnen natuurlijk..

ik heb bij mijn machine niet op de centen gelet.. bij 8000,- ben ik gestopt met tellen.. maar.. mijn machine is inmiddels 8 jaar in gebruik.. en ik maak er Titanium horloge kasten mee.. en ik frees ook de schroefdraad voor de achterdeksels met die machine.. denk aan M39x0.5..
nou zitten er nog wel wat verbeterpunten in mijn machine.. maar de basis is goed..
Dennisvr
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 mei 2015 10:30
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door Dennisvr »

Zoveel kosten die lineaire geleiders toch helemaal niet? Ik denk dat je voor die 50 euro extra investering een hoop gezeik voorkomt. Heb ook weleens dat hele gedoe met lagertjes op een stalen strip geprobeerd en je blijft stellen tot je een ons weegt en dan koop je toch maar iets anders.

Je hebt op je z as voor je stappenmotor nog een axiale lager set nodig omdat anders alle krachten van die z as op je stappenmotor terecht komen. Ook wil je voor de koppeling daar iets als deze gebruiken: http://www.ebay.com/itm/BF-6-35x-10mm-C ... SwDNdVjnEu

Arie, industrieel ontwerpen is een iets softere studie met vakken als design experience en strategic product innovation. Ook leuk, maar levert iets andere inzichten.
hugo stoutjesdijk schreef: Dat lijkt me nu een ideale combinatie om kennis te delen. :P
Is inderdaad een hele leuke combi! Heb vorig jaar samengewerkt met een paar IO'ers in een project en dat leverde leuke fricties en resultaten op.
sateeprikker
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2015 21:46

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door sateeprikker »

Ik zal nog eens goed overwegen over het inderdaad kopen van linear geleiders. IO is inderdaad een wat andere studie dan werktuigbouwkunde, niet per se softer, gewoon breder :p.

En dennis, ik ben ook wel benieuwd eigenlijk naar wat foto's van jouw cnc. Wat jij hebt weten te bereiken voor 500 euro.

En arie ik snap wat jij allemaal probeert te zeggen. Maar ik denk dat wij een ander precisie niveau willen bereiken. Tuurlijk wil ik hier wel leuke dingen mee kunnen maken. Maar alumimium is toch wel het hardste waar ik voor wil gaan. Ook gaat het mij veel om het leerproces erachter. Ik zal toch ook vaak eerder plastic en houten onderdelen nodig hebben dan aluminium.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

breder.. betekent in mijn boekje dat je op meer vlakken kennis nodig hebt. .veel meer kennis.. ik ben ook "breed" opgeleid.. deels door zelfstudie.. daardoor ben ik in staat om te ontwerpen, te engineeren.. 2D en 3D te tekenen, CNC machines te bouwen, en te programmeren.. en daar ook software voor te schrijven... mensen die mijn Emcootje op de CNC dag gezien hebben, en mensen die mijn Freesbankje, en het programmeersysteem hebben gezien weten wat ik bedoel..

Ik ben van huis uit werktuigbouwkundig opgeleid.. ben niet "verder" gekomen dan MTS.. HTS is niet te hoog gegrepen voor me.. maar het huidige onderwijssysteem past me niet.. zeg me maar gewoon wat ik op een bepaalde datum moet weten.. en geef me dat papiertje.. maar zo werkt het niet meer.. "Competenties".. marketinggelul in mijn boekje..

Bottomline voor een (cnc) machine.. Stijfheid..niet meer en niet minder..

als je naar industriële machines kijkt... en je kijkt naar werkbereik als afgeleide van de omvang van de totale machine.. dan zul je zien dat we met onze zelfbouwmachines veel meer werkbereik per m³ machine hebben.. echter leveren we op stijfheid veel in, omwille van maximaal bereik.. da's een keuze..

Mijn eigen machine ( heel ander concept dan jouw portaal machine) heeft een "Footprint" van 600x480 mm of daaromtrent.. het werkbereik echter is een "magere" 280x140x170.. waar zit de rest van het volume?.. in Staal.. een stalen kolom van 120 mm diep, een bed van 140 breed beetje lagering hier en daar.. en je zit zo aan je diepte.. maak ik een portaal.. dan kan de kolom slanker.. maar ik krijg aan de andere kant eenzelfde kolom.. dus win ik er niets mee.. en ik verlies "toegankelijkheid".. dat was voor mij geen optie
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door Breaker »

Van de openingspost.
... Mijn doel is wel om ook aluminium te kunnen bewerken. ...
Wat zijn de mogelijkheden met de universiteitsmachines? Je kan in ieder geval wat ervaringen opdoen met het bewerken van aluminium en hoe taai dat spul toch nog is. Met riemaandrijving en hoekverbindingen? Wordt wel lastig. Staal is goedkoop in aanschaf, als je een lekkere dikke plaat kan bewerken op de uni ben je al veel verder, kun je alles op vastbouten, moet je het alleen nog kunnen verplaatsen. Maar 500 euro blijft wel erg beperkt om wat bruikbaars te maken voor dit doel.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie