Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

sateeprikker
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2015 21:46

Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door sateeprikker »

Beste allemaal,

Ik heb enkele weken geleden het ambitieuze plan in me hoofd gehaald om mijn eigen cnc machine te bouwen. Ik heb onderhand ook al redelijk wat research gedaan en ben ook een redelijk eind met mijn eigen ontwerp (https://www.dropbox.com/s/bor1qmqnh3w7f ... 3.PNG?dl=0).

Echter heb ik nog wel wat vragen. Ik wil mijn cnc machine bouwen met een relatief klein budget (max 400-500 euro).
Dit hoop ik vooral te kunnen doen doordat ik op de universiteit beschikking heb tot professionele draai- en freesmachine. Ik kan dus veel onderdelen zelf maken. Mijn doel is wel om ook aluminium te kunnen bewerken.

Mijn eerste vraag is wat de redenen zijn om te kiezen voor trapeziumdraad, heugels of riemen om de assen aan te sturen. Ik zag dat vooral riemen stukken goedkoper zijn. Maar zijn riemen dan ook gelijk een stuk zwakker of minder precies?

Mijn tweede vraag is hoe ik kan bepalen of ik moet gaan voor nema 17 of nema 23 stepper motoren. De 17 zijn stukken goedkoper maar hou ik dan nog wel genoeg kracht over?

Mijn derde vraag is of het mogelijk zou zijn om mijn eigen dremel te gebruiken, het is de 3000 serie. Mijn andere optie is de kress. Maar die zijn dan ook al snel 150-200 euro. Dus als het ook mogelijk is zonder zou dat mooi zijn.

Alvast bedankt voor jullie moeite.

gr. Sateeprikker
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door spinningwheels »

Zijn riemen voordeliger?
Ik ben nu ook echt aan het zoeken.
Maar trapezium 14x3 zit op €5.50 per meter moeren op € 8.50
Tandheugel is duur spul ca € 50 de meter
Vind KO spindels 1400 mm met moer voor € 78
Weet niet wat je voor tandriemen kwijt bent post eens een prijslijst


Remco
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door stef stuntpiloot »

Riemen kunnen maar hebben toch altijd wat flex waardoor het minder accuraat is. Dit wordt vooral duidelijk wanneer je er een grotere kracht op zet. Je kan dit compenseren door er een bredere/grotere riem op te zetten maar dan wordt het natuurlijk ook gelijk een stuk duurder. Trapezium kan, de uiteindelijke prijs hangt behoorlijk af van je plannen met betrekking tot de afmetingen en de materialen die je wil frezen.

Bij een kleine machine zou ik overwegen:
- 10mm brede riem (stapje groter dan op 3D printers)
- Trapezium 12mm
- Kogelomloop 1204 (12mm 4mm pitch) (Deze zijn via ebay redelijk voordelig te krijgen)

IK heb even gekeken naar je tekening, ik zou serieus overwegen om er lineargeleiding voor te kopen. Is niet persé duur, je kan bijvoorbeeld deze kopen bij reprapworld: http://reprapworld.com/?products_detail ... n9JafnhBaQ is 12mm brede rail met kar voor 30 euro. Maakt het erg bereikbaar om zoiets te gebruiken

Motoren: afhankelijk van wat je er mee wil doen (de freesmachine) kies je voor 17 of 23. Meestal wordt er gekozen voor 23 of groter, maar de kleinere nema23 motoren hebben minder koppel dan de grotere nema17. Iets om rekening mee te houden.

Dremel kan maar is niet optimaal. Een keer upgraden is dus wel aan te raden dan. Je kan ook hiervoor kijken op ebay naar spindles, kan al voor een paar tientjes
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door hainjedaf »

Kijk naar de spindel van Proxxon. Niet duur en loopt mooi.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door skillalot »

Even heel bot maar wel realistisch, vergeet het maar met dat budget!
sateeprikker
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2015 21:46

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door sateeprikker »

Oke, alvast bedankt voor deze goede reacties. Ik denk dat ik toch voor in ieder geval de y as ga voor trapezium. Waarschijnlijk ook voor de andere assen. @stef stuntpiloot. Ik heb ook gekeken naar bestaande linear geleiders maar kwam erachter dat die vaak erg duur. Mijn ontwerp is ook vrij groot, grondoppervlakte van 1 bij 0.6 meter. Ik ben er van overtuigd dat ik ook wel mijn eigen zou kunnen maken. Dit ga ik wel eerst testen voordat ik andere dingen koop.

@skillalot. Ik weet dat het een klein budget is, maar denk door het vele zelf maken van onderdelen dat het nog wel haalbaar. Ik bereken constant van alle onderdelen de prijs en zou het moeten redden voor minder dan 500.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door stef stuntpiloot »

Niet helemaal mee eens (skillalot), is afhankelijk van wat je er mee wil doen of het een haalbaar iets is. Puur voor de ervaring en wat eenvoudige dingetjes uit hout of plastic moet kunnen. Wil je het wat accurater/stijver/groter/krachtiger hebben dan ben je dit budget al volledig kwijt aan drivers en motoren.

Voorbeeld voor XY aandrijving/bewegende delen:
85,20 euro - Linear rails met karren: 4x MGN12 400mm lang
14,69 euro - 2x Leadscrew met lagers en motorkoppeling
20,00 euro - Nema 17 motoren

Totaal 119,89 euro

Frame:
30,00 euro - 1x 500x500x15mm aluminium plaat
43,00 euro - 2x 500x100x20mm aluminium staf
13,80 euro - 1x 500x100x50x4mm aluminium rechthoek buis

Totaal 86,80 euro

Drivers en controller
25 euro - set van 5x DRV8825
10 euro - arduino

Totaal 35 euro

Totaal van deze dingen samen: 241.69 euro


Bronnen:
ebay sas-motion
Aluminiumopmaat.nl
Banggood.com
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door stekkestim »

Een grondvlak van 100x60cm en je wil platte strippen gaan gebruiken voor geleidingen?? Wat gaat dit al doorbuigen als je er enkel nog maar over rijd zonder frezen?

Welke controller ga je gebruiken? Software?
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik zie nu dat je hem 100x60cm wil hebben, tip: doe dat niet want dan is het inderdaad tegen onrealistisch aan om er wat fatsoenlijks van te maken. Met wat ik hier boven heb omschreven kan je echt wat leuks maken nog maar met een werkbereik van 350x350 ongeveer. Wil je meer? dan moet je flink inleveren op de kwaliteit van de machine en van de dingen die je met de machine maakt. (zeker voor het gestelde budget)

Wat stekkestim al zegt, in je ontwerp maak je gebruik van staf van een meter, die je als rails wil gaan gebruiken. dat is garantie op flinke afwijkingen.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door stef stuntpiloot »

Overigens: ik probeer niet je plannen af te kraken, ik herken de situatie waarin je zit en heb zelf van mijn fouten geleerd en wil graag nieuwe instappers helpen om die fouten niet te maken.
sateeprikker
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2015 21:46

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door sateeprikker »

Ik zat inderdaad al te twijfelen over de grootte. Het is misschien zeker voor de eerste die ik maak en gezien het budget het beste om te beginnen met wat kleiners. Daar zal ik binnenkort nog maar eens goed naar gaan kijken. Qua software en hardware zat ik te denken aan de een arduino met shield (http://www.hobbyelectronica.nl/product/ ... nc-shield/).

Software zat ik te kijken naar easel en gbrl.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door stef stuntpiloot »

Ja prima, stond ook in het lijstje dat ik hier boven heb gemaakt voor jou
sateeprikker
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2015 21:46

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door sateeprikker »

Als ik op ebay zoek kom ik vele spindels tegen. Wat zijn nu echt belangrijke dingen om op te letten. Ik zag bijvoorbeeld deze: http://www.ebay.nl/itm/CNC-52mm-450W-Sp ... Sw7I5Tv60P. Hoe weet ik nou of ik een goede in handen heb of niet?
Dennisvr
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 mei 2015 10:30
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door Dennisvr »

Mijn eerste machine kostte ook ongeveer 500 euro of zoiets. Heb het toen expres niet bijgehouden. :lol:

Het was een ontwerp met een bewegend bed met een werkbereik van 200x300mm aangedreven met NEMA17 motoren en niet-ondersteunde lineaire geleiding. Was fantastisch leuk als eerste project en heb er veel lol mee gehad. Ik heb een leuk printje gemaakt voor GRBL met billige drivers van ebay. Dat kost allemaal de wereld niet en werkt aardig.

Ik heb trapeziumspindels gebruikt van 12x2, maar zou achteraf toch gegaan zijn voor riemen of trapezium met een hogere spoed omdat het best traag gaat met zo'n combinatie van goedkope motors en drivers en mijn machine toch niet de stijfheid had om de kracht van die spindeltjes met korte spoed te ondersteunen.

Het voordeel van een riem is dat je je ook geen zorgen hoeft te maken over axiale lagers. Daar heb ik me toen heel erg op verkeken

Je kunt ook zelf een spindel maken van een brushless motor en een setje lagers. Dat is ook erg leuk :)
Mag ik vragen wat je studeert? :)
Plaats reactie