Low budget protaal frees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Low budget protaal frees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: hugo stoutjesdijk schreef:
En zo'n enkele tussenriempje zit toch vaak niet zo strak als zo'n lange, omdat je daar eigenlijk de rek al uit de riem wilt spannen. Op een klein stukje is dat stukken minder belangrijk.


Ik zou verwachten dat dat niks uitmaakt zolang-ie maar een voorspanning groter dan 0 heeft?
Later bedacht ik me dat ook, maar ik verwacht idd. dat mensen zo'n lange riem gewoon strakker gaan spannen vanwege klapperen e.d..
Als het maar onder de aandacht is dat zo'n asje zijdelings belasten niet echt lekker is.
( Volgens mij heeft er al eens iemand een gebroken as gehad. Swets ?)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
vikingpirate
Berichten: 81
Lid geworden op: 08 nov 2015 12:45

Re: Low budget protaal frees

Bericht door vikingpirate »

Mooi onderwerp.
Respect voor elkaar helpt je verder dan je denkt.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Low budget protaal frees

Bericht door audiomanics »

Een tussenoplossing is om wel twee motoren voor de x te nemen, die ook gelijk aan te sturen, maar motoren met dubbele assen te nemen en dan de andere uitgaande assen met een tandriem te koppelen. De tandriem hoeft dan niet echt strak te staan want hij is alleen maar bedoeld om, als een van de motoren dreigt stappen te verliezen, dat de andere motor hem helpt. (tot beide stappenmotoren stappen gaan verliezen natuurlijk, door wat voor oorzaak dan ook...)
Ik heb deze constructie gebruikt, voor ik kon tandem-driven (master-x en slave-x met EdingCNC)
Moet daarbij wel vermelden dat bij mij de motoren onder het bednivo zitten omdat mijn x-spindels onder de tafel door lopen, aan weerszijde.. scheelt ook veel vuil op de schroefspindels.. En je riem zit niet in de weg bij het doorschuiven van materiaal.

Later heb ik closed-loop motoren geplaatst. Die hebben maar 1 uitgaande as, dus is heel die tandriemconstructie verwijderd, en stuur ik de motoren apart aan.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie