Low budget protaal frees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Low budget protaal frees

Bericht door DaBit »

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat zo'n Clearpath servo voor dezelfde prestaties zowel lichter als kleiner is dan een EasyServo...

Die drive achterop heeft zo z'n voordelen. Ik zou zelf voor een 30Amp/75V vectorgestuurde servodrive voor een IPM/SPM PMAC motor amper een creditcard aan ruimte nodig hebben. Als ik harder m'n best doe krijg ik dat zelfs op de ruimte van een SO-DIMM, inclusief encoder. Dan kan ook de encoder mooi in het midden op het printje en de as van de motor er doorheen. En zonder kabels direct op de windingen kan ik veel agressiever schakelen ook, en mooi de temperatuur van de windingen meten enzo.
Nee, dat concept is zo slecht nog niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Low budget protaal frees

Bericht door hainjedaf »

Okee, zo ha dik het nog niet bekeken.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Low budget protaal frees

Bericht door Sven »

Zeg je nou ook dat ik ze zou moeten overwegen voor mij zanderige freesmasjien?
Ze noemen geen getallen anders dan vanaf prijs, weet niet wat het koppel is...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Low budget protaal frees

Bericht door hainjedaf »

Hugo wees mij gisteren weer op de discussie koppel vs toerental.
Regelmatig lees ik dat de koppels op KO- en trapeziumspillen relatief laag zijn.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Low budget protaal frees

Bericht door DaBit »

Koppel moet je inderdaad niet zo hard naar kijken; ik heb al vaker gemeld dat ik op mijn machine eigenlijk nog nooit meer dan 1Nm gezien heb, en dat zijn 'machine danst door de schuur' instellingen. Ik heb nog nooit het volle vermogen van die (1,3Nm op de Y-assen) servo's durven los te laten op de machine, want dan heb ik stukken.
Als je een servootje hebt dat 0,4Nm continu en tijdelijk 3x piek doet (1,2Nm dus) dan maakt-ie kwa dynamiek gehakt van vrijwel elke stappenmotor, closedloop of niet.

Wij hobbysmurven hebben niet veel mechanisch vermogen op onze assen nodig, echt niet. 100 Watt is royaal meer dan zat, en met de helft heb je waarschijnlijk ook nog niks te klagen.

Nadeel van kleine servootjes is dat ze wat meer hulp van de drive nodig hebben om externe verstoringen zoals stick-slip, verandering in belasting, etc. te weerstaan. Ook draaien ze meestal hogere toerentallen dan wenselijk op je spil, dus je zult een overbrenging willen ipv askoppelaar.

Of je die Clearpath's wil? Zeggen dat ze goed zijn kan iedereen, maar ik heb nog niks gezien dat die bewering staaft. Zo op het gevoel zou ik zeggen dat het niet slecht zal zijn, maar meten=weten.
Die dingen op 0,1 graad nauwkeurig stilstaand laten positioneren is overigens geen test, dat kan ik met een $1,80 L298 H-brug op de parallelle poort, encoder/resolver voor het meten van de aspositie en een versleten ruitenwissermotor als servo nog. De encoder bepaalt dan hoe nauwkeurig ik kan positioneren.

Dynamisch, tsja, dat is waar het lastiger word en waar iedereen opeens heel stil word. Niemand schijnt het interessant te vinden om plaatjes te posten van de positioneringsnauwkeurigheid van een machine die bezig is met spanen maken. Raar eigenlijk, want dat is het nou net het enige dat mij interesseert.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
koencnc
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 nov 2015 19:52

Re: Low budget protaal frees

Bericht door koencnc »

Hmm dat wordt interessante materie. Is er niet tussen de 900 topics een waarbij iemand een stuk regeltechniek toepast, en daarmee zijn nauwkeurigheid kan "verbeteren"?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Low budget protaal frees

Bericht door DaBit »

Mijn machine gebruikt analoge servos, Chinese kogelomlopen, en glaslinealen in de regellus om de daadwerkelijke positie te corrigeren. Ik weet uit ervaring hoeveel bloed, zweet en tranen die 0,01-millimeters kosten.

Niels gebruikt ook servos, in zijn topics vind je ook wel wat, en ook hij weet hoeveel bloed, zweet en tranen het kost.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Low budget protaal frees

Bericht door skillalot »

Maar niels gebruikt edingcnc, en wordt de lus daar ook gesloten in de besturing zoals bij linuxcnc, of gebeurd dat alleen in de servoregelaar?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Low budget protaal frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

die lus zit in de drivers.. EdingCNC stuurt uit waar de motor heen moet.. en de driver zorgt ervoor dat ie daar ook komt..
koencnc
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 nov 2015 19:52

Re: Low budget protaal frees

Bericht door koencnc »

Zou iemand mij een richting gevoel kunnen geven met welke kracht een frees maximaal tegen zijn materiaal "duwt".

Update: De Cnc griep goed te pakken... Tekeningen pakket bijna klaar alles nog aan het controleren en analytisch (zonder cijfers) bepalen waar er nog eventuele verbeteringen kunnen. Vandaar ook de bovenstaande vraag. Verwacht eind deze week het totaal plaatje af te hebben.

So far so good
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Low budget protaal frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

tja.. die verspaankrachten hangen sterk af van het materiaal wat je gaat verwerken.. en met welke frezen je het te lijf gaat.. je moet het zo zien.. je kan nooit meer kracht op je portaal zetten dan de combinatie van je steppers (koppel) en je spindels(spoedhoek) kunnen opwekken..

Nou heb ik "maar" 1.6 Nm steppers, maar wel 2mm spoed 12 mm Kogelomloop spindeltjes.. dus een heel kleine spoed.. de meesten hebben minimaal 2 keer zo veel spoed.. en dan "halveer" je de kracht zo'n beetje..
'k heb met mijn machine een keer een 6 mm frees gebroken, zonder ook maar een stapje te verliezen op mijn Steppers.. nieuwe frees erin.. en doorrrrr..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Low budget protaal frees

Bericht door DaBit »

Als je uitgaat van 250N dan zit je al knap royaal. Dat is met een redelijk gangetje (voor ons hobbyisten dan) staal verspanen. Dat doe je niet ga je nu zeggen, maar je kunt beter in dit stadium de lat wat hoger leggen want uiteindelijk word het toch niet zo goed als je verzonnen had.

Kom je daar niet mee weg dan voldoet een kwart daarvan ook nog wel. Da's dan zeg maar met niet kinderachtig tempo POM frezen.

Overigens werkt een groot deel van de kracht in de Z-richting. De spiraal van de frees trekt je werkstuk omhoog en de frees naar beneden (duh..). Wat de verhouding kracht in XY-vlak en langs de Z is weet ik eigenlijk niet, maar mijn gevoel zegt dat dat iets complexer ligt dan simpelweg wat goniometrie op de spiraalhoek loslaten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Low budget protaal frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

de kracht die je spindels opwekken in kombinatie met het koppel van je stappenmotoren is , naar wat ik me van school herinner toch niet meer dan wat Goniometrie erop loslaten.. zonder wrijving is 't bij 45°spoedhoek 1:1, dat wil zeggen, axiaalkracht is dan gelijk aan de omtrekkracht(koppel/radius van je spil).. bij kleinere hoeken wordt de boel dan groter.. , maar je zit ook met wrijving die overwonnen moet worden enzo..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Low budget protaal frees

Bericht door DaBit »

Jawel, maar hij vraagt niet wat z'n kogelomlopen/trapeziumspindels aan kracht kunnen ontwikkelen, maar hoeveel kracht er nodig is om die frees door het materiaal te duwen. Da's alleen tegen de tijd dat je je werkstuk verpest gelijk aan wat de kogel/trapeziumspindels+motoren kunnen leveren.

En in welke richting die freeskracht-vector nou precies werkt is eigenlijk ook wel een interessante vraag waar ik het antwoord zo effe niet op heb. Hangt uiteraard van de geometrie van de frees af, maar iets zegt me dat dat geen simpel goniometrisch rekensommetje van de orde '45 graden spiraalhoek levert een even groot component in Z als in XY op'.

Overigens: het vervelendste gevolg van die kracht is torsie. Wij (inclusief ik) kijken allemaal naar de buigstijfheid van onze brug, maar de torsiestijfheid is zeker zo belangrijk, zo niet belangrijker. Vooral omdat een klein beetje torsie vanwege de 'lange' arm waar die frees uiteindelijk aan hangt (Z-kolom. freesmotor, spantang, etc..) opeens best een forse verplaatsing word. Waarbij 0,02mm 'fors' is, want daarmee rammel je kleine VHM frezen stuk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie