Low budget protaal frees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

koencnc
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 nov 2015 19:52

Re: Low budget protaal frees

Bericht door koencnc »

Afbeelding

zoiets?

Eigenlijk zou er dan nog bovenop een plaat moeten tegen de torsie...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Low budget protaal frees

Bericht door DaBit »

Ja, en van de zijkanten kun je nog beter 'dozen' maken. 2 platen van 5mm dik die 10mm uit elkaar staan zijn zoveel stijver dan 1 plaat van 10mm.

Verder raad ik je echt die ronde geleiding in deze dikte (16mm) over deze lengtes af. Of niet-ondersteund met veel grotere diameter, of deze diameter en ondersteund (maar daarmee wil je ook alleen maar stijfheid in 1 vlak)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Low budget protaal frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

die dwarsplaat tussen de portaalpoten maakt dat je je hele machinetafel moet laten "Zweven".. stijfheid hier is slapte daar..

Je wint er dus niets mee..

je kunt beter kiezen voor ondersteunde geleidingen, en dan op de wagens een plaat monteren waar je de portaalpoot opzet, en een Steunrib op de "Wagenplaat" en tegen de rib.. dat scheelt aanzienlijk..

Portaal met 2 spindels aandrijven.. dan kun je je tafel tenminste vlak op het frame monteren.. (stijver) en je trekt je portaal niet scheef als je aan de zijkant aan het verspanen bent..
koencnc
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 nov 2015 19:52

Re: Low budget protaal frees

Bericht door koencnc »

Genoeg stof om de komende week door te komen in ieder geval! Even eens goed naar de stijfheid kijken in alle richtingen en of het concept wel voldoet hieraan.

Even off topic een vraagje

Waarom gebruikt iedereen stappenmotoren? Mij lijken servo's toch beter voor de job? aangezien je ze in kracht kan bijsturen en ze closed loop zijn waardoor je ten alle tijden een feedback hebt. Al heb je ook closed loop steppers..
Tevens zakt het koppel drastisch bij een hoger toerental.
(voor mijn budget zou het niet eens gaan maar gaat om het principe :roll: )
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Low budget protaal frees

Bericht door DaBit »

koencnc schreef:Genoeg stof om de komende week door te komen in ieder geval! Even eens goed naar de stijfheid kijken in alle richtingen en of het concept wel voldoet hieraan.
Ik gebruik Fusion360, en ik heb veel lol van de statische simulatie die ze recentelijk toegevoegd hebben om pijnpunten in het ontwerp te vinden en ideeen virtueel uit te proberen. Jij gebruikt Solidworks, en die bieden dat al tijden. Ik neem aan dat ze je op school er ook wel wat over verteld hebben. Gebruiken die hap dus, als je kunt.
Waarom gebruikt iedereen stappenmotoren? Mij lijken servo's toch beter voor de job?
..
(voor mijn budget zou het niet eens gaan maar gaat om het principe :roll: )
Nou, daarom dus. Er zijn wel mensen die servos gebruiken (waaronder ik).
Los daarvan bieden stappenmotoren ook voordelen boven servo's: de aspositionering is gemiddeld veel stijver dan die van een servo (even afgezien van hele dure) bijvoorbeeld, en servos' tunen voor optimale respons bij een verscheidenheid aan belastingen (tafel leeg<->tafel vol, motor koud<->motor warm, etc.) is een vak apart en zowiezo een compromis. Stappenmotoren zijn veel consistenter kwa positionerings-prestaties.
Je hebt tegenwoordig trouwens ook een hybride vorm: closed loop steppers. Dat zijn stappenmotoren met een encoder erop. De positie-terugkoppeling stelt de drive in staat om de motor veel beter aan te sturen. Voor toepassingen die uitkomen met het beperkte mechanische vermogen van zo'n stappenmotor (99% van de hobbymachines) is dat een hele leuke optie.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Low budget protaal frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Klopt.. die Hybride Steppers met Encoder.. dat klinkt als de mooiste uitvinding sinds het gesneden brood..

Servo's kosten gemiddeld anderhalf Fortuin.. en dat is er bij moeders de baas niet door te drukken.. of je staat de rest van je huwelijk de afwas te doen.. :lol:
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Low budget protaal frees

Bericht door Leeuwinga »

10860

De oplossing een Clear path servomotor
Complet geintergreerde motor- servoversterker en encoder
Direkt aan te sturen met step en direction
In bouwvorm Nema 23 en 34.
Met gratis pc instelprogramma met scoop funkties en zeer
efficiente auto tuning.

Om het in taal van arie te stellen.
luxe betaalbare gesneden brood
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Low budget protaal frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. die had je laatst ook al onder de aandacht gebracht.. ook zeker het begluren waard.. :lol:
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Low budget protaal frees

Bericht door skillalot »

/offtopic

Zijn er besturingen die closed loop werken met step/dir aansturing?
Dabit jij gebruikt servo's die je met +/-10V aanstuurt. Kan linuxcnc bijvoorbeeld ook easyservo's van leadshine met step/dir aansturen, en de lus in de besturing ook gesloten houden?
Bij mach3 bijvoorbeeld, als je daar heel abrupt stopt in een noodsituatie, stopt de pulstrein naar de drivers, maar de machine staat niet gelijk stil, en dus ben je je positie kwijt ondanks dat je die mooie motoren met terugkoppeling hebt.
Ik weet ook niet of er professioneel besturingen zijn die met stappenmotoren kunnen werken die step/dir aansturing hebben, en terugkoppeling naar de besturing hebben?
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Low budget protaal frees

Bericht door Leeuwinga »

Zeker als je kijkt naar de prijs van deze motor in vergelijking tot een servo motor met losse driver
of zelfs een stappenmotor met terug koppeling.
Scheelt ook weer in je kast, geen drivers meer in te bouwen
Alleen step en direction signalen nodig en een 24-75 VDC voeding.
Er zit een micro usb aansluiting aan de achterzijde voor koppeling naar de instelsoftware.
Wordt in de USA gemaakt, ik heb de eerste nu verkocht en zelf wat proeven genomen
maar het is echt verbazend wekkend wat deze motoren presteren.
Cees
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Low budget protaal frees

Bericht door DaBit »

Leeuwinga schreef: Om het in taal van arie te stellen.
luxe betaalbare gesneden brood
Waar vind ik een prijslijst van die dingen? Laatste nieuws was voor zover ik weet 'binnenkort in mijn theater'.
Leeuwinga schreef: Wordt in de USA gemaakt, ik heb de eerste nu verkocht en zelf wat proeven genomen
maar het is echt verbazend wekkend wat deze motoren presteren.
Ik wacht vol spanning op scoopplaatjes van volgfout in bedrijf tov de binnenkomende stappenstroom en reactie op externe verstoringen :P
skillalot schreef: Dabit jij gebruikt servo's die je met +/-10V aanstuurt. Kan linuxcnc bijvoorbeeld ook easyservo's van leadshine met step/dir aansturen, en de lus in de besturing ook gesloten houden?
Die Leadshine drives hebben geen uitgang voor het encodersignaal, enkel een ingang. Maar dat is in theorie met een Y-splitsing in de encoderkabel nog wel op te lossen.
In dat geval kan LinuxCNC de lus gesloten houden. Ik doe overigens op mijn machine hetzelfde, maar dan met een glaslineaal als 'encoder'. De Z-as stappenmotor draait als velocity-mode servo (met step/dir interface naar de Leadshine AM882 drive), de glaslineaal doet de positioneringslus.
Die velocity-mode servo constructie was nodig omdat die leadshine drives t-r-a-a-g zijn in vergelijking met de servo's; er moeten aardig wat stappen heen gestuurd worden voordat de motor een keer in beweging komt. En dan zouden XY en Z uit de pas gaan lopen bij gelijktijdige acceleratie/deceleratie. Met die velocity-mode constructie kan ik een feedforward doen van acceleratie en snelheid, en zo direct de elektrische hoek opbouwen die nodig is voor het gewenste motorkoppel.

Overigens plande ik initieel stappenmotoren voor X,Y en Z die ik zelf van encoder wilde voorzien, en LinuxCNC de closed-loop wilde laten doen. 't is dat ik destijds de steppers+drives kon ruilen voor de servos+drives.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
koencnc
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 nov 2015 19:52

Re: Low budget protaal frees

Bericht door koencnc »

Wordt in de USA gemaakt, ik heb de eerste nu verkocht en zelf wat proeven genomen
maar het is echt verbazend wekkend wat deze motoren presteren.


Ik wacht vol spanning op scoopplaatjes van volgfout in bedrijf tov de binnenkomende stappenstroom en reactie op externe verstoringen :P
als dat een topic wordt, ga ik hem ook zeker volgen! :mrgreen: ;-) klinkt als een leuke motor zo 123 kon ik ook geen prijzen vinden.
fcnh
Donateur
Berichten: 146
Lid geworden op: 01 jan 2015 22:54
Locatie: zuiden van Antwerpen

Re: Low budget protaal frees

Bericht door fcnh »

Je moet je blijkbaar even registreren, wat ik persoonlijk altijd wat een struikelblok vind.
https://www.teknic.com/store/customer/account/create/
Ze starten blijkbaar vanaf $254 voor een NEMA 23
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Low budget protaal frees

Bericht door hainjedaf »

Ik heb die Easy Servo's van LeadShine zitten bekijken.

Lijkt mij praktischer omdat zo'n klont aan je machine toch ook niet alles is.
Als je zo'n ding aan je X-as hebt hangen van een BF25, dan is dat toch een behoorlijk gewicht dat
door je X-as mee-geaccelereerd en geremd moet worden.

Dan is mijns inziens een losse driver in de besturingskast toch weer een voordeel.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie