Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Firehunter »

Ik heb de slang kunnen vergelijken met een andere PU slang. De andere slang is een heel klein beetje flexibeler, maar de wanddikte is dan ook iets dunner (8x5.5). Het lijkt dus normaal te zijn dat PU zo stug is. Een PVC slang die ik ook heb kunnen testen is wel veel flexibeler.

Om zo min mogelijk stugge slangen door de kabelrupsen te doen, ga ik de waterkoeling van de 2.2kw spindel volledig op de brug bevestigen. Het gaat daarbij om een pomp en radiator die bedoelt zijn voor pc waterkoeling. Binnenkort volgen er weer wat nieuwe foto's.

Het zijn nu vooral veel kleine dingetjes die nog moeten gebeuren zoals bevestigingen voor de kabelrupsen en voor de proximity-sensors. Ook moet ik nog beginnen aan de elektronica.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door DaBit »

Je hebt geen last van die 'stugge slangen' in de energiekettingen hoor, zolang je je maar houd aan de minimale buigradius van die slangen. Voor een 8mm PU slang is dat 30mm ofzo. In een ketting wil je nog een beetje meer, maar het zal duidelijk zijn dat buigradius geen punt is. Ik heb ook een zwikkie 8mm (PA12) en 4mm (PE) slangen door de kettingen lopen.

Waar je meer rekening mee moet houden is dat zowel de doorzichtige PVC slang als de PU lucht/waterslang officieel niet tegen koelvloeistof (of beter gezegd: ethyleenglycol) kunnen aldus een Festo meneer. Met de doorzichtige PVC slang heb ik zelf ervaring; 2 jaar en hij is keihard en scheurt. Met PU slang zelf nog geen gedonder waargenomen, maar ik durfde er voor de freesmachine niet op te gokken en heb PA12 slang genomen.
PA12 (nylon) slang kan wel tegen koelvloeistof, PE ook. PA12 is nog een maatje stugger dan PU, maar wederom is dat geen probleem in de kabelkettingen. PA12 is wat gladder dan PU ook, niet onprettig in een ketting.

Puur water in je koelsysteem is overigens geen heel best plan; daar groeien beestjes in. Kun je van alles aan toevoegen, maar dan vind ik een litertje auto-koelvloeistof zeker zo handig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Firehunter »

De koelvloeistof die ik voor de spindel wil gebruiken is "Nanoxia Coolforce CF1 UV Blue". Dit is vloeistof voor pc-koeling en ik kan me niet voorstellen dat overclockers het risico nemen om dit te gebruiken in combinatie met slangen die er niet tegen kunnen.

Voor de koeling tijdens het frezen (van aluminium) wil ik bio-ethanol "nevel" gaan gebruiken. Welke slang kan daar het beste tegen?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door DaBit »

Daar gebruik ik PE slang voor.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door TATH »

Hoi boys,

Ik maak gebruik van Tygon slang in combinatie met uv-bleu X1 Mayhems.
Het enige wat ik er van kan zeggen is dat na verloop van tijd er een aanslag onstaat in je slangen.
Sommige modders plaatsen een zileveren coil om de aanslag tegen te gaan. Of dit helpt dat kan ik je niet vertellen.

Er zal een tijdstip zijn wanneer je het goedje gaat verversen.
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door DaBit »

Zou goed kunnen helpen; het zijn ook zilver en zilververbindingen die ervoor zorgen dat thermokleding e.d. niet gaat meuren als een bunzing.

Maar doet de huidige generatie waterkoelers niet meer aan Deep Purple en WaterWetter? Deed de truuk destijds (in het Athlon Thunderbird tijdperk) ook prima, zowel kwa antibacterieel als kwa warmteoverdracht verhogen.

Voor spindels vind ik gewone auto-koelvloeistof prima. Warmtetransport is goed genoeg, voorkomt electrocorrosie en bacteriegroei, en kost de wereld niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Firehunter »

In de omschrijving van de Nanoxia koelvloeistof staat dat het algengroei tegengaat en dat het beschermd tegen corrosie. Uiteraard wordt wel aangeraden om het elk half jaar tot jaar te verversen.

Het gaat mij meer om de slang waar de bio-ethanol door loopt. Zou deze geschikt zijn?
https://www.wildkamp.nl/Vitryl-transpar ... at_4001059
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door DaBit »

Deze tabel zegt 'Fair' voor ethanol<->siliconen.
Da's niet 'ongeschikt'
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Linki
Berichten: 678
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Linki »

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... 7726,d.d2s

Eerste pagina onderaan staan de alcoholen.

Als je nou gewoon nylon slang neemt, dan zit je wat betreft de alcoholen zeker goed.

Siliconen is mechanisch gezien ook niet de beste keuze.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Firehunter »

Beste zal dus nylon of teflon zijn. Na enig zoekwerk heb ik de volgende gevonden:
http://nl.rs-online.com/web/p/products/6827025/

Of weten jullie nog een andere webshop? Ik zal ook even een bericht in het Gevraagd gedeelte zetten. Misschien heeft iemand nog een stukje liggen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door DaBit »

Ja, iets dergelijks heb ik ook, alleen dan PE in plaats van nylon.

Ik kon dat gewoon bij de lokale industriewinkel kopen, diezelfde toko die ook lagers, luchtkoppelingen, gereedschap van Hitachi en Bosch blauw, etc. verkoopt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Firehunter »

Afgelopen 2 maanden veel besteld en ontvangen. O.a. vakuumtisch T-slot plaat, pneumatiek voor de minimaalsmering, Igus kabelrupsen en veel elektronica.

14409 14410 14411 14416

Door naar de volgende uitdaging, de besturingskast. Ik heb hier een mooie 19" serverkast staan. Het nadeel is echter dat hij niet zo hoog is. De plaat waarop de elektronica bevestigd kan worden is 28x50cm. Ik ben een beetje aan het puzzelen geweest met de onderdelen die er op moeten komen, maar twijfel of de kast wel groot genoeg is. Het past op zich wel, maar misschien is iets meer ruimte rondom de onderdelen beter? Ter info, de breakout board voor de drivers wordt 2 reepjes kleiner omdat ik maar 4 nodig heb.

14413
14414
14415

Welke indeling heeft jullie voorkeur? Of suggesties voor een andere indeling? Zelf denk ik dat de laaste het beste is ivm koeling en waarschijnlijk kortste kabels.

Qua diepte van de kast is het mogelijk om de plaat dubbelzijdig te gebruiken, dus ene kant lage spanning en andere kant hoge spanning bijvoorbeeld. Nadeel is dan wel dat ik de plaat eerst uit de kast moet halen, voordat ik aan de elektronica aan de achterkant kan knutselen.
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Lude »

Ik zet zelf altijd de drivers met de koelribben naar elkaar toe met voldoende tussenruimte. Vervolgens met een fan blaas ik daar lucht tussendoor.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Firehunter »

De basis is uit elkaar geschroefd van het onderstel getakeld, zodat alle onderdelen geverfd kon worden. De kleuren laat ik nog even verassing tot hij in elkaar zit :roll: :lol: .
14563 14564

Het probleem met de te kleine besturingskast is inmiddels "opgelost". Via MP een veel grotere kast kunnen kopen, formaat 76x60x35cm. Dus ik ben even weer aan het puzzelen geweest om alles goed ingedeeld te krijgen. De hoge en lage spanningen heb ik zoveel mogelijk gescheiden. Ook heb ik geprobeerd om de kabellengtes overal zo kort mogelijk te houden. Het voordeel van deze grote kast is dat de computer en pneumatiek er ook in past. Voor het pneumatiek wil ik een aparte plaat gebruiken die over de computer heen zit. In de grote blauw/witte filterbehuizing komt bio-ethanol voor de koeling/smering tijdens het frezen.

Wat vinden jullie van onderstaande indeling? Zijn er nog verbeterpunten?
14565 14566
Plaats reactie