Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Pneumatiek zou ik niet in de kast plaatsen, de ontluchting van de ventielen, niet altijd zuivere lucht, blaast dan in de kast. Op den duur gaat de boel heel erg vervuilen. Ik heb ervaring, leek leuk idee (gelukkig niet het mijne :mrgreen: ), maar doe het nooit meer.

Vraag: van waar heb je die mooie railklemmen, en welk type nummer? (ik zoek me altijd scheel naar de juiste)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Breaker »

Die rail klemmen zijn van phoenix contact, hier een overzicht:
https://www.phoenixcontact.com/assets/d ... _LoRes.pdf

Helaas, het blijft een hele puzzel om alle onderdelen goed te selecteren, afdekplaatjes, bruggen, labels, etc. Zoek maar eens op 3209510 en 3209578 en als je even verder bladert zie je ook de zesvoudige variant.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Firehunter »

Vervuilt dat echt zo erg? De linker reduceerventiel heeft een filter, die houdt het meeste wel tegen toch? Probleempje daarmee is alleen dat de afvoer aan de onderkant zit, dus maar moet ik dan iets op verzinnen dat de troep niet alsnog de kast in wordt geblazen.

Maar ik bedenk me net dat ik de VFD voor de spindle helemaal vergeten ben. Daarom heb ik nog even twee nieuwe indelingen gemaakt, waarbij de pneumatiek dan maar buiten de kast komt.

14572 14573

De rechter lijkt mij het beste. Daarbij liggen de hoge en lage spanningen het verste van elkaar. Ook is er meer ruimte voor een eventuele 5e driver voor een 4e as. En alles wat enigszins warmte genereert zit dan bovenin de kast.

Het zijn inderdaad klemmen van Phoenix, ik zal het lijstje met typenummers ff opzoeken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Firehunter schreef:Vervuilt dat echt zo erg? De linker reduceerventiel heeft een filter, die houdt het meeste wel tegen toch? Probleempje daarmee is alleen dat de afvoer aan de onderkant zit, dus maar moet ik dan iets op verzinnen dat de troep niet alsnog de kast in wordt geblazen.
Dat lijkt het eerste jaar natuurlijk mee te vallen, en over 3 jaar heb je een storinkje, maakt die kast open.....dat wil je niet mee maken. :|
En als het dan allemaal droge stof is, zoals in de PC (die ik elk jaar schoonmaak, wat altijd weer tegenvalt) dan is het nog te overzien, maar op het moment dat er ook maar iets vocht of vet bij komt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Firehunter »

Hierbij het lijstje van de Phoenix klemmen die ik gebruik:
  • Phoenix nr / Conrad nr
  • 3210499 / 733476 Phoenix Contact PIT 2,5-3L Push-In drielaagse klem PIT Grijs
  • 3211647 / 733191 Phoenix Contact D-PT 2,5-3L Afsluitdeksel PT en PTTB serie (deksel voor bovenstaande)
  • 3213968 / 747268 Phoenix Contact PTI 2,5 Push-in doorgangsinstallatieklem PTI Grijs
  • 3213962 / 747175 Phoenix Contact PTI 2,5-PE Push-in installatie-aardklem PTI Groen-geel
  • 3034824 / 744783 Phoenix Contact D-DTI 2,5/3B Accessoire klemmen PITI (deksel voor bovenstaande)
  • 3210567 / 733435 Phoenix Contact PTTB 2,5 Push-In dubbele doorgangsklem PTTB Grijs
  • 3211634 / 733165 Phoenix Contact D-PTTB 2,5 Afsluitdeksel PT en PTTB serie (deksel voor bovenstaande)
  • 3030161 / 673821 FBS 2-5 steekbrug
  • 3030187 / 744072 FBS 4-5 steekbrug
  • 3030190 / 744086 FBS 5-5 steekbrug
  • 3030213 / 673823 FBS 10-5 steekbrug
  • 2903361 / 558645 Phoenix Contact RIF-0-RPT-24DC/ 1 Relaismodule
Het is inderdaad behoorlijk puzzelen met alle beschikbare accessoires. Dat er soms foute afbeeldingen bij staan op Conrad.nl maakt het ook niet makkelijker. Als je dergelijke klemmen besteld, denk er om genoeg eindkappen/deksels bij te bestellen. En er zijn verschillende formaten, vormen en aansluitingen van de klemmen.

De laatste op de rail is een DIN-rail klem voor Wago serie 222 lasklemmen, leek me wel leuk om eens te proberen.
Laatst gewijzigd door Firehunter op 02 apr 2017 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Breaker »

Juist, dat zijn de Conrad bestelnummers. Als je in beschrijving van het item kijkt staat daar het fabrikantnr. en dat nummer komt overeen met het artikelnr. in de catalogus. En dat werkt twee kanten op, je kan bij conrad ook direct zoeken op de Phoenix Contact artikelnr. en de plaatjes negeren.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Bedankt, ik heb de nummers maar gelijk in een lijstje opgeslagen. Scheelt een hoop uitzoekwerk. :P
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Firehunter »

Oh, had ik blijkbaar toch naar de verkeerde nummers gekeken. Ik heb het lijstje nu bijgewerkt met zowel de Conrad als Phoenix productnummers.

Om mijn bestellijstje samen te stellen heb ik eigenlijk gewoon op 'Prijs oplopend' gesorteerd in de categorie van Phoenix verbindingsklemmen. Vervolgens ben ik per pagina gaan kijken welke ik kon gebruiken.
ElectronicsNerd
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 dec 2016 16:17

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door ElectronicsNerd »

Heel gaaf project en volg het stilletjes al een tijdje ivm eigen plannen voor een EG machine!

Ik zie dat je zelfnivellerende epoxy hebt gebruikt voor de lineaire rails, dit is ook wat ik van plan ben om de kosten te drukken. Wat ik mezelf nog afvraag is of de epoxy hard en sterk genoeg is. Dat het niet indrukt/kapot gaat wanneer de rails zwaar belast wordt. Merk jij hier iets van bij het gebruik van jouw machine?
En de epoxy heeft ook de neiging om omhoog te kruipen aan randen, weet jij wat de afstand is vanaf de rand dat hij niet meer omhoog kruipt en dus vlak is? En daarnaast neem ik aan dat je gewoon standaard epoxy hebt gebruikt? Heb hier zelf 355 harder en THV 500 hars staan maar heb geen idee of het geschikt is.

Ik blijf het volgen en ben erg benieuwd naar je uiteindelijke resultaat!
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Firehunter »

Bij de bevestigingen van de lineaire module op de brug zag ik wel dat de epoxy een heeeeel klein beetje was ingedrukt. Maar bij deze bevestigingen is het contactoppervlak ook niet zo groot, ongeveer 3mm breed en 15cm lang. Bij de lange rails links en rechts zal dit minder snel gebeuren, omdat de druk over een veel groter oppervlak verspreid wordt. Tenminste, dat denk ik. Ik heb de rails nog niet weer los gehad en ben dat eigenlijk ook niet van plan. Belangrijk is wel om zo lang mogelijk te wachten met het bevestigen van de rails, twee weken bijvoorbeeld. Dan is de epoxy al veel harder dan bijvoorbeeld één of twee dagen na het gieten.

De meniscus is (zichtbaar) ongeveer 6mm breed, maar voor de zekerheid kan je het beste 1cm van de rand blijven. De breedte is bij mij 5cm, met daarop 15mm rails. Bij de 2e foto hieronder kan je aan de reflectie van de TL-lampen zien waar de meniscus begint.

Ook iets om rekening mee te houden, is het verbinden van de 2 epoxyvlakken. Ik heb ze aan de uiteinden ongeveer 10cm laten doorlopen en dan pas de bocht om, om naar de andere kant te gaan. Ik had ook één verbinding in het midden kunnen maken, maar ik was bang dat dit met de krimp gevolgen zou hebben voor de vlakheid van beide vlakken. Tsja, beetje lastig uit te leggen, daarom voor de duidelijkheid ff een paar plaatjes:
13620 13625 13652

Of jouw epoxy geschikt is kan je het beste even vragen aan de winkel/webshop waar je het hebt gekocht. Ik heb gewoon standaard epoxyhars met langzame verharder gebruikt.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Firehunter »

Vorige week ben ik druk bezig geweest met de elektronica. Dit is de indeling geworden (alleen VFD ontbreekt op foto):

14827

Vrijwel alles is met adereindhulzen aangesloten:
14825 14826


Ook heb ik alvast een ontwerpje gemaakt voor de bedieningsconsole met touchscreen:

14828

Deze zal waarschijnlijk met een tv-muurbeugel aan de basis bevestigd worden. Of ik moet er zelf een arm voor fabriceren.
Gebruikersavatar
Klaasvaak
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 sep 2016 17:31
Locatie: Groningen/Wieringerwerf

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Klaasvaak »

zie er netjes uit!

Hoe goed zijn die lasergesneden onderdelen bij 247steel eigenlijk? Als je een gat van 5mm tekent, wordt die dan 4.7, 4.9, 5 of 5.2?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door benkr »

Dat ligt voor een deel aan jezelf, normaal gesproken geef je toleranties op, niet goed, geen betaling.
Zonder tolerantie is alles goed.
Als ze er niet aan kunnen voldoen roepen ze dat wel.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Firehunter »

In het onderstaande pdf document staan op pagina 3 de toleranties die zij hanteren:
https://www.247tailorsteel.com/docs/def ... -plaat.pdf

Ik heb er wel een beetje problemen mee gehad, maar waarschijnlijk was dat ook deels mijn eigen schuld. Ik wou 3.3mm gaten in 8mm dikke staalplaat om M4 te kunnen tappen. Tijdens het bestelproces kreeg ik hun software de melding dat de 3.3mm gaten te klein waren en dat ze vervangen zouden worden door een enkele piercing. Op zich geen probleem, dan boor ik ze zelf groter. Deze gaten bleken echter wel allemaal gesneden te zijn, helaas met een te grote diameter. De 3.3mm gaten waren 3.8mm geworden (aan de “bovenkant”), met enkele zelfs groter dan 4mm (aan “onderkant”). En daar was dus geen M4 draad in te tappen. Hierover heb ik contact met hun gehad. Het bleek een foutje in de instellingen te zijn van hun machine en ik heb een nieuwe plaat gekregen. Nog steeds geen 3.3mm, maar er was wel draad in te tappen. Nu zie ik dus in het pdf document dat ik eigenlijk te kleine gaten wou voor de plaatdikte, maar dat wist ik toen nog niet.

Waarschijnlijk is het beste gewoon zo klein mogelijke gaten, en dan zelf de juiste grootte boren. Want door het snijden zit er in het gat ook een start en eindpunt van de laser. En dat kleine randje vinden draadtapjes niet zo prettig volgens mij.
Plaats reactie