Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Sven »

Firehunter schreef:Weten jullie waarom het oppervlak van de epoxy zo "ruig" lijkt
Dat zou "Amine blush" kunnen zijn. Resultaat van de chemische reactie. Is meen ik een wasachtige substantie en is weg te poetsen met azijn als ik me niet vergis.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
baakman
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 apr 2010 20:44
Locatie: Apeldoorn

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door baakman »

Deze uitslag is een gevolg van een overmaat aan amineverharder door een hoge luchtvochtigheid gaat de amine een reactie aan met vocht, als het epoxymengsel iets ondervernet wordt is het al een stuk minder.
bij het gebruik van een polyamine verharder komt het verschijnsel niet voor polyamine is veel minder gevoelig voor vocht.
Bij het uitrekenen van de mengverhouding moet je het epoxygetal van de hars weten en ook het amine equivalentgewicht weten bij het produceren van epoxyhars en polyamine kan er altijd + of - 3% verschil in een charge zitten, dus om carbonaat effect te vermijden gewoon 2 of 3 % ondervernetten

Will
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door serum »

Prachtig. Vakmensen. Weet je waar je als particulier polyamine verharder kan aanschaffen? Heeft deze uitslag ook een nadelig effect op de hechtsterkte met de te verlijmen ondergrond? of gebeurt het puur op de delen direct blootgesteld aan luchtvochtigheid?

interessant stukje leesvoer over epoxy-eczeem;

http://www.pcimag.com/articles/85460-am ... e-coatings
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door hilberth »

baakman schreef: dus om carbonaat effect te vermijden gewoon 2 of 3 % ondervernetten
Mijn woordenboek weigert te vertellen wat 'ondervernetten' is, en ook Google geeft geen resultaat.
Wat is het?
Think it, draw it, make it.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Breaker »

Vernetten is het proces van uitharden, waarbij de chemische dwarsverbindingen worden gemaakt tussen de harsdeeltjes zodat het geheel een groot vast net wordt. Zoals baakman uitlegt kan je de hoeveelheid verharder uitrekenen, maar door kleine variaries kan er dan in verhouding teveel vernetter/verharder zijn. Dat teveel geeft de afwijking omdat het niet met de hars kan reageren en daarom met vocht reageert. Voeg je dus iets minder toe dan zal alle verharder met hars kunnen reageren en blijft er niets over voor vocht. Dat onder het maximum blijven is ondervernetten (misschien jargon), in het slechtste geval zal er 5-6% van de hars niet vernet zijn, in het gunstigste geval 100% maar bij beide dus geen uitslag.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door serum »

Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door hilberth »

Breaker en Serum, dankjewel voor deze uitleg.
Think it, draw it, make it.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door John Sellis »

Firehunter schreef:Afgelopen weekenden weer een beetje bezig geweest. Door het lassen wel nieuwe stukjes voelerband moeten maken om er voor te zorgen dat alles een beetje soepel over de rails rijdt. De Bosch module is inmiddels ook bevestigd, maar heb nog niet gemeten of het epoxy-vlak haaks is tov de rails. Forumlid Abs02 heeft de aluminium tussenplaat voor me gefreesd. En via Marktplaats heb ik een mooie 19" touchscreen gekocht (tip, er staan nog meer te koop!).

Weten jullie waarom het oppervlak van de epoxy zo "ruig" lijkt? Het voelt wel vlak/glad. De epoxy op de stalen strips van de basis hebben een vergelijkbaar oppervlak. Het is alleen zichtbaar in de reflectie van bijv. een lamp.
14111

14112

14113

14114
Leuk om te zien dat je het zelfde scherm als mij hebt. Ik heb er 1 in mijn frees en 1 in mijn plasma scherm. Flower op MP bied ze idd aan en had er meer. Zeker aanrader. Mooi project trouwens. Blijf hem volgen. succes!!!!
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Firehunter »

Heren, bedankt voor de uitleg. Volgens de verkoper van de epoxy zou het inderdaad een combinatie kunnen zijn van vocht en te lage temperatuur. Zijn tip was het proberen weg te poetsen met aceton. Dat zal ik dit weekend even doen.

@John Sellis: Inderdaad een scherm van flower. Hoe bevalt jou het bedienen via touchscreen?
baakman
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 apr 2010 20:44
Locatie: Apeldoorn

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door baakman »

Aceton werkt niet, je kunt de aminehuid alleen verwijderen met een zure reiniger, ook gemorste verharder alleen te verwijderen met een lichtzuur reinigingsmiddel bv toiletreiniger

Will
45 jaar ervaring
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Firehunter »

Heb klein stukje getest met aceton, maakt inderdaad geen verschil.


En compleet andere vraag. Wie heeft ervaring met PU slangen? Heb hier een rol 8x5mm blauwe PU slang liggen, maar die is naar mijn idee veel te stug. Het kost best veel kracht om hem te buigen. Na het loslaten schiet hij vervolgens weer terug naar de vorm zoals hij van de rol af komt. Door de stugheid lijkt hij me niet geschikt voor een kabelrups. Hij is ook niet plat te drukken tussen duim en wijsvinger.

Is het normaal dat PU slangen zo stug zijn? Ik had zelf verwacht dat de flexibiliteit tussen PVC en siliconen in zou zitten, maar deze slang is veel stugger.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door DaBit »

Ja, dat spul is nog redelijk stug. Anders zou dat klemmen op de buitenkant in die push-in fittingen ook niet werken.

Maar het kan wel door je kabelrups hoor. Ik heb PA (nylon) slang ivm compatibiliteit met koelvloeistof, en die is nog een maatje stugger.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
marten optimum
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 jun 2015 21:49
Locatie: augustinusga

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door marten optimum »

ik heb hier een slang liggen van het merk novoplast 10*8 die is lekker soepel. maar wel iets uit model. de slang is namelijk voor vacuüm gebruikt en iets wat plat gezogen. en ook blauw van kleur.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Zee&Zee »

Heb voor lucht en koeling 6 en 8 mm pu slang op machine liggen door energieketting, werkt prima. Kheb wel een grote machine (2*3)
CNC you later
Plaats reactie