Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Firehunter »

Blijkbaar had ik er nog geen plaatje van in deze topic, maar de uitstekende delen zullen sowieso ondersteund worden met 5mm dikke stalen platen. Onderstaande manier voor de voorkant, vergelijkbare manier voor de achterkant.
13178

Ik had het onderstel en de EG basis zo waterpas mogelijk opgesteld dmv waterpas en een bouwlaser. Drie hoeken zitten op vrijwel dezelfde hoogte, maar één hoek heeft een verticale afwijking van bijna 5mm omhoog.
Foto links laat zien hoe de 3 goeie hoeken zijn. Rechter foto is de uiteinde die te hoog zit.
13181 13182
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Firehunter »

Update! Heb bijna twee maanden geleden bij 3 bedrijven offertes aangevraagd voor het vlakfrezen van de bovenste strips. Uiteindelijk na 1 maand van 1 bedrijf een reactie gekregen: €300. Had zeker niet verwacht voor paar tientjes klaar te zijn, maar 2 strips €300 vond ik toch even te veel.

Daarom heb ik de gok genomen om met zelfnivellerende epoxy de strips vlak te krijgen . Zoals in mijn vorige bericht te lezen is, is de maximale afwijking (hoogste uiteinde) ongeveer 5mm. Van dunne houten latjes heb ik rondom een "mal" gemaakt met aan beide uiteinden een verbinding naar de andere kant. Op deze manier weet ik zeker dat beide vlakken dezelfde hoogte krijgen. De kieren en gaten heb ik met epoxy+microdol dicht geplamuurd om er zeker van te zijn dat er geen epoxy uit druipt.

Afgelopen zondag is er ongeveer 1,8kg epoxy in gegoten. Ik was begonnen in de hoeken te gieten, maar omdat de epoxy niet zo heel snel stroomde en de latjes rondom niet zo hoog waren, heb ik later ook maar her en der wat gegoten voor een betere verdeling. Helaas bleek aan één kant de verbindingsbrug te laag te zijn, waardoor er wat epoxy overheen is gelopen. Eén ding viel wel reuze mee, bubbeltjes in de hars verdwenen heel snel door er even met een gasbrander overheen te gaan.

Al met al ben ik best wel tevreden over het resultaat tot nu toe. Morgen wil ik de latjes rondom gaan verwijderen om te zien hoe dik en vlak de laag epoxy is geworden.

Hieronder enkele foto's van de voorbereiding, het gieten en het resultaat. Onder de blauwe vlakjes zitten de gaten om de rails te bevestigen. Ik hoef dan alleen even door de epoxy te boren, precies op het zwarte stipje en dan kan er weer een schroefje in.

13620 13621
13622 13623
13624 13625
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Firehunter »

Eergisteren de latjes rondom verwijderd en gisteren de omhoog staande randjes geschuurd en gaten geboord. Ik ben erg tevreden over het resultaat. De dikte van de epoxylaag is ongeveer 8mm, met als uitzondering de uiteinde met de grootste afwijking. De dunste laagdikte is daar ongeveer 4mm. Verder ben ik nog niet aan het meten geweest, dus ik weet niet hoe vlak het geworden is.

Ik heb om te testen even de 2 Hiwin rails vastgeschroefd. Op één van de rails heb ik twee wagentjes gedaan. Maar wat mij als eerste opviel, is dat de wagentjes niet zo heel soepel rijden. Toen ik er nog maar één wagentje op had, zag ik dat de olie daaruit al snel wat donkerder werd. Het bleek dat de rails eerst nog grondig schoongemaakt moesten worden. Maar na het schoonmaken blijven de wagentjes een beetje schokkig rijden. Dit is alleen als ik heel licht met 1 vinger de wagentjes probeer te bewegen. Als ik er meer kracht op zet dan voelen ze soepeler te gaan.

Is dit normaal, vanwege de preload?

Hieronder nog even weer een paar foto's.

13652
13653
13654
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door assink »

Vaak moeten kogels een bepaalde belasting krijgen om ze goed te laten lopen.
Dit geldt bij kogellagers, als de lagers zwaar over gedimensioneerd zijn gaan de kogels slippen in plaats van rollen.
Ik vermoed dat dit bij je rails hetzelfde is.
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door TATH »

epoxy mooi spul.

Wil er in de toekomst ook wat mee gaan maken (reservoir) voor mijn computer.
Ik zie dat jij er handig in bent.

Misschien kom ik later nog even op het net voor wat specs.

Lekker bezig. :mrgreen:
Henry Tates (TATH)
wiely
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 apr 2009 13:40
Locatie: Meerdonk
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door wiely »

Dit is een mooi project geworden!

Ik heb gemist met wat je de mal nu uiteindelijk hebt behandeld om los te krijgen achteraf.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Firehunter »

Bedoel je de mal van de basis, of de latjes voor het "vlakken"? De grote mal voor de EG basis was gemaakt van 18mm (gladde) betonplex. Deze heb ik voorzien van 5 lagen lossingswas. Dat was wel even een leermoment, want ik wist niet hoe ik de lossingswas moest gebruiken. In eerste instantie smeerde ik met een doek gewoon elke keer een nieuwe laag er op, na telkens een kwartier wachten. Maar toen ik de handleiding nog eens goed gelezen heb, bleek dat dit fout is. Je moet de was er op smeren, 5 minuten wachten, dan met een schone doek de "losse" laag er weer af vegen en daarna een kwartier wachten voor de volgende laag. Op deze manier trekt een deel van de was het in het hout, waardoor de epoxy er niet aan hecht. Tenminste, dat is wat ik er van begreep. :roll:

De latjes rondom heb ik voorzien van transparante verpakkingstape, daar hecht epoxy ook niet aan en is heel makkelijk weer los te halen.
fcnh
Donateur
Berichten: 146
Lid geworden op: 01 jan 2015 22:54
Locatie: zuiden van Antwerpen

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door fcnh »

Begrijp ik het goed dat als je de binnenkant van je mal beplakt met verpakkingstape deze mal daarna makkelijk kan verwijderen? Ik had er in het verleden al eens aan gedacht en het is fijn te weten of het in de praktijk ook lukt.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Firehunter »

Dat klopt. Epoxy hecht niet/slecht op polyethyleen. Vuilniszakken worden ook vaak van PE gemaakt en kunnen daarvoor dus ook gebruikt worden.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Firehunter »

Gisteren de halve middag en hele avond met de rails bezig geweest, met het volgende resultaat:

Rails links:
13732

Rails rechts:
13733

Voor de zekerheid heb ik bij beide rails meerdere metingen gedaan. Met zulke kleine getallen is een meetfout snel gemaakt. De referentie die ik gebruikt heb, is een DIN874/1 stalen rei. Meetklokje zou 0-10mm 0,01mm nauwkeurig zijn. Het klokje heb ik met magneetstatief op 2 wagentjes per rails gezet. De rei lag op 2 boutjes aan de zijkant van de basis. Hier heb ik helaas geen foto's van.

De rechter rails ben ik erg tevreden over. Nog vlakker (meten) gaat denk ik niet lukken met de spullen die ik heb.

Bij de linker rails dacht ik dat er in het midden een "kuil" van 30um zit. Dus rails los geschroefd en kleine stukjes 13um aluminiumfolie er onder gedaan. Opnieuw meten, bleek de afwijking ineens 2x zo groot te zijn! Waar ik niet aan gedacht had, is dat de meetwaarde van de meetklok juist kleiner wordt bij een grotere afstand vanaf de referentie. De afwijking was dus net andersom, in een midden zit een 30um bult. De stukjes aluminiumfolie vervolgens onder de uiteinden van de strip gelegd. Resultaat daarvan is "2e correctie".

Hier onder zie je de stukjes aluminiumfolie:
13734

Nu moet ik nog een goeie manier verzinnen om het vlak waarop de Bosch lineaire module komt, nauwkeurig haaks te krijgen ten opzichte van de rails.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Sven »

Het zou best kunnen dat je met het aandraaien van de boutjes de epoxy+afdektape eronder samendrukt.

Maar wel gek dat je dat dan niet in de andere rail tegenkomt.

Meten van de beweging van de z-as? Klok op de z-as en langs winkelhaak op en neer laten bewegen.
Maar eerst nog de parallelliteit van de y-as aan de x-as stellen?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door DaBit »

mwoah, die 0,01mm is knap goed. Niks meer aan doen, behalve na een week ofzo nog een keer nameten.
Verder moet je nog controleren of ze niet in het horizontale vlak zwieberen, want ik zie daar geen aanslag. Of een tikje scheef (geroteerd over de lengterichting, zeg maar) staan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Firehunter »

Inmiddels heb ik de brug gelast en een testritje gemaakt. De brug beweegt het hele bereik vrij soepel. Er zijn geen stukken waar hij moeilijker gaat of vastloopt. De rails lijken dus ook behoorlijk parallel te lopen.

Daarna heb ik hem er af gehaald om de rest te lassen, dus hopelijk is er niet te veel krom getrokken door de hitte en gaat hij nog even soepel als ik hem er weer op zet. Natuurlijk ga ik hem dan nog wel even met een meetklokje testen.

De brug ligt nu op z'n rug met een laagje epoxy dat hard moet worden. En dan is het maar weer afwachten hoeveel er nog afgesteld moet worden wanneer de lineaire module van Bosch/Star bevestigd is.

13825 13826
13827 13828
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Firehunter »

Afgelopen weekenden weer een beetje bezig geweest. Door het lassen wel nieuwe stukjes voelerband moeten maken om er voor te zorgen dat alles een beetje soepel over de rails rijdt. De Bosch module is inmiddels ook bevestigd, maar heb nog niet gemeten of het epoxy-vlak haaks is tov de rails. Forumlid Abs02 heeft de aluminium tussenplaat voor me gefreesd. En via Marktplaats heb ik een mooie 19" touchscreen gekocht (tip, er staan nog meer te koop!).

Weten jullie waarom het oppervlak van de epoxy zo "ruig" lijkt? Het voelt wel vlak/glad. De epoxy op de stalen strips van de basis hebben een vergelijkbaar oppervlak. Het is alleen zichtbaar in de reflectie van bijv. een lamp.
14111

14112

14113

14114
Plaats reactie