Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Firehunter »

Grote update!!!

14942 14943 14944

Nog even de laatste kabeltjes aansluiten en dan........

KLAAR :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Nou ja klaar, er zijn nog kleine dingetjes die moeten gebeuren, maar hij werkt!
Gelukkig werkte vrijwel alles in één keer. Geen rookwolkjes, geen vonken, geen kortsluiting.

En de kleur is BLAUW met zwart.

Vooraanzicht met de 2.2kw watergekoelde freesspindel.
14945

De Magicool DCP450 pomp voor koeling spindel.
14946

Zijaanzicht met de Igus 117-serie gesloten kabelrups.
14947

Besturingskast aan zijkant onderstel. Doorvoerplaat van de kast gaat nog gefreesd worden voor kabelwartels en hoofdschakelaar. Op de kast ligt de touchscreen die in een console aan de machine komt.
14948

De achterkant van de brug met daarop de Magicool slim dual 240 radiator en Igus kabelrups.
14949

Meanwell 48V voeding, 4x Leadshine DM556 driver, Phoenix Contact aansluitklemmen op DIN-rail en CPU5B BoB. Zowel de interne als externe kabels zijn allemaal aangesloten met de afscherming aan de aarde of GND.
14950

Overzichtje van de besturingskast met HP computer, Huanyang VFD en EdingCNC CPU5B 6-assen.
14951

Pneumatiek voor freeskoeling. Reduceerventiel met filter en 2/2 ventiel voor perslucht naar frees. Daarnaast extra reduceerventiel en 3/2 ventiel voor druk op waterfilterbehuizing met bio-ethanol voor minimaalsmering tijdens frezen. Gaan 2 slangen naar de freesspindel, één voor lucht en de andere voor bio-ethanol. Dit moet verder nog klaar gemaakt worden. Alle onderdelen komen van Pneumatiekvoordeel.
14954

Star linear (nu Bosch) lineaire module met 50cm verplaatsing
14955

Bovenkant z-as.
14956

Omdat de Hiwin HGW-15CC wagens verborgen onder de brug zitten, heb ik van messing verlengbuisjes gemaakt om ze te kunnen smeren.
14957

Detail van de radiator.
14958

De nieuwe versie van de Hardware-cnc.nl CPU5B pendant.
14959

Een lading freesjes van freesjes.nl. Goeie service, had nogal laat voor het weekend besteld, maar ze hebben snel geleverd.
14960

Eerste test van het frezen van staal. 2,5mm VHM 4-snijder 0,5mm diep met een snelheid van 240mm/minuut en 10000rpm. 20mm de ene kant op, 1mm opzij en weer 20mm terug.
14962

Heb nog wel een klein probleempje met de as-koppeling van één van de y-as steppers. De bevestiging voor de stepper is niet zo goed uitgelijnd, waardoor de koppeling een behoorlijke afwijking moet compenseren. Hij begint al steeds meer te knarsen.
14953

Nog een ander probleempje. Het was de bedoeling om de 60cm brede stalen strips in het bed te vlakken met de machine zelf. Vervolgens komt er een 60cm brede aluminium T-gleufplaat op. Maar de x-as kan maximaal ongeveer 47cm breed frezen, dus blijft er aan beide kanten een stukje staan. Nou heb ik daar het volgende voor bedacht, maar ik weet nog niet helemaal zeker of dit de beste manier is. De laatste stukjes met haakse slijper "vlak" maken. Of het tegenovergestelde, pockets in de onderkant van de T-gleufplaat frezen. En dan in beide gevallen eventueel de ruimte die overblijft opvullen met epoxyplamuur.
14952
14961

Ik ben erg tevreden over het resultaat. Ook heb ik heel veel geleerd. Eerder had ik nog nooit iets met metaalbewerking gedaan en nu kan ik zelfs tig-lassen. Natuurlijk zijn er nog wel dingen die moeten gebeuren of die beter kunnen.
- De slangen voor de koeling/smering tijdens het frezen moeten nog aangesloten worden. Hiervoor moet ik nog een adapter maken zodat de blauwe PU slang aan een segmentslang kan. Voor de bio-ethanol heb ik verschrikkelijk dunne messing buisjes liggen om een minimaalsmering te maken.
- Ik denk dat ik de y-as nog sneller wil hebben. De steppers blokkeren nu als ik sneller wil dan 60mm/s. Heb al een beetje zitten kijken naar Clearpath motoren, maar heb daar nog niet veel reviews over gelezen. Eerst maar wat meer oefenen met de snelheid die hij nu kan, later kan ik altijd nog upgraden.
- 4e as
- ATC spindel

14970
Laatst gewijzigd door Firehunter op 28 aug 2018 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door ewoud »

in 1 woord (whauwww) :mrgreen:
ziet er strak uit.
proficiat met het resultaat.
humm, meten is....
trix
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 jun 2007 19:36
Locatie: oss

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door trix »

ik zie dit topic nu voor het eerst (kom niet vaak op dit forum), maar indrukwekkend wat je hebt gebouwd, veel succes ermee.
eigenwijs is ook wijs
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Ballegooijen »

Omdat de Hiwin HGW-15CC wagens verborgen onder de brug zitten, heb ik van messing verlengbuisjes gemaakt om ze te kunnen smeren.
Mag ik vragen met wat voor nippel je deze buisjes gaat smeren?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Firehunter »

Bedankt voor de complimenten :roll:

De buisjes hebben aan de ene kan M4 draad waarmee ze in de wagentjes zijn geschroefd. De uiteinde die er uit steekt heb ik een beetje bol geslepen. Vullen met vet doe ik met een Pressol 12363, deze druk ik gewoon op het buisje. Op de vetspuit zit een fitting met een rubberen ringetje. Gaat wel erg moelijk, moet veel druk zetten, maar er komt wat uit. Maar misschien komt dat doordat er nog lucht in de vetspuit zit.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Ballegooijen »

Vullen met vet doe ik met een Pressol 12363
Oke, duidelijk. Ik had namelijk hetzelfde probleem met deze M4 nippels. Uiteindelijk het ik een M4 verlengmoer gebruikt, een M4 draadeindje met een gaatje er door geboord en vervolgens een M4 smeernippel gemonteerd. Best een heel gedoe.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Swets »

ziet er allemaal super netjes uit!!!!
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Firehunter »

Bedenk me net dat ik ook een filmpje had gemaakt van het frezen van staal. 2,5mm VHM 4-snijder 0,5mm diep met een snelheid van 240mm/minuut en 10000rpm. 20mm de ene kant op, 1mm opzij en weer 20mm terug.

Roy093
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 jan 2012 20:00
Locatie: Stadskanaal

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Roy093 »

Wat een mooie frees is dit geworden! Dit is regelrechte inspiratie voor een eigen toekomstige cnc.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Firehunter »

Nou poeh hee. Meer dan een jaar geleden de laatste update......

De frees is verhuisd en heeft een ruimer plekje gekregen. Wat ik eigenlijk al een jaar uitstelde heb ik nu eindelijk uitgevoerd. De gleufplaat heb ik gefreesd zodat hij op de stalen strips in het bed bevestigd kon worden. In de stalen strips zijn gaten gefreesd om de gleufplaat op vast te schroeven. Op enkele gaatjes met een verkeerde diameter na (stock to leave niet uitgevinkt) is het frezen gelukkig allemaal goed gegaan. Behalve bij het boren, daar was ik even te fanatiek mee. Geen probleem, daar zijn nu M6 boutjes in gekomen ipv M5. Ben erg tevreden met het resultaat, zie de foto's hier onder.

17351

17352

17353

17354

17355

17356

17357

En als eerste project voor iemand anders, een kunststof naamplaatje (VHM 40 graden 0,2mm graveerstift):

17358

Vaak is de lol er af als iets klaar is, maar gelukkig is er nog genoeg de doen om de machine verder af te werken:
- Mistkoeling (ben ik al mee bezig)
- Doorvoerplaat van schakelkast frezen en voorzien van kabeldoorvoeren
- Nieuwe stepper mounts, de huidige zijn beetje scheef
- Opspanmaterialen maken
- Stofafzuiging rondom spindel
- Bedieningspaneel met touchscreen naast de machine
- Steppers vervangen door servo's
- Vacuumtafel maken
- En natuurlijk de dingen maken waarvoor ik de freesmachine gemaakt heb
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Jaywalk »

Wauw, echt een geweldig mooi resultaat! Ik ben erg benieuwd naar het kostenplaatje, wil je dat delen?
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Firehunter »

Jawel, maar dan moet ik eerst alles bij elkaar zoeken. Ik kom hier waarschijnlijk volgende week op terug.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Bjornski1976 »

Kan niet anders zeggen dat je een helemooie machine hebt gemaakt, petje af.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Firehunter »

Het startbericht is bijgewerkt met een overzicht van alle kosten: http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?p=124372#p124372


Daar komt ook nog bij dat ik nog veel gereedschap moest kopen om met dit project aan de slag te kunnen, zoals een bandzaagmachine, kolomboor, lasapparaat (met toebehoren), haakse slijper, tangen, meetgereedschappen, etc.
De totale kosten voor mij liggen dus nog wat hoger.

Tevens was dit de eerste keer dat ik met metaalbewerking bezig ging, eerste keer lassen, eerste keer haakse slijper gebruiken, eerste keer kolomboor gebruiken. In het hele proces dus veel tijd en geld geïnvesteerd, maar ontzettend veel geleerd (natuurlijk ook dankzij dit forum) en het resultaat is een freesmachine waar ik erg blij mee ben.
Plaats reactie