Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door karangetang »

Heb je nu dat chineese controllertje in werking ? Mag ik vragen hoe dat bevalt?
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door FSSF »

Boutje is dusdanig ver naar beneden gekomen dat deze niet meer omhoog te krijgen is. Maar het boutje is zo te zien ook niet het probleem, deze ligt er ''los'' in. Als ik deze omhoog duw dan nog loopt er iets anders in het karretje vast waardoor de boel niet verder wil.

Chinese controllertje heb ik destijds getest en in principe werkte alles zoals het moest. I.v.m. de macro voor de gereedschapswisselaar etc. heb heb ik toch gekozen voor een normale computer. Ik zie nu ook dat er nogal wat foto`s uit het topic verdwenen zijn. Werkt nu met Mach3turn i.c.m. een touchscreen scherm.

Afbeelding
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door hfjbuis »

javanree schreef: 10 apr 2017 23:50 Bekend probleem :( Mijn eerste steekbeitel maandje terug totaal geklapt nadat bij het steken de beitel ineens hapte en er 'iets' meer speling op bed zat dan ik dacht. Nieuwe gibs gemaakt, alles opnieuw afgesteld, afgelopen weekend voorzichtig proefsteken en de tweede beitel gesneuveld... de multifix body bleek niet stijf genoeg gemonteerd en is om zn as gaan draaien, wederom door happen bij doorkomen :evil:
Ik heb/had hetzelfde probleem, zelfs op de "grote 160 mm bank". Maar ook ik zet de afsteekbeitel op z'n kop en draai de richting van de spindle om. Een wereld van verschil en afsteken gaat super. Wel gebruik ik bij aluminium boorolie als smeermiddel en de HSS afsteekbeitel (1.2 mm * 12.7) heeft een trapezium vorm (zelf er in geslepen), absoluut noodzakelijk om grotere diameters te kunnen afsteken.
Ik zou graag nog zo'n hoge dunne HSS afsteekbeitel willen hebben, maar kan alleen de rechte variant vinden. Mocht iemand de trapeziumvormige variant weten, dan hoor ik het graag.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door FSSF »

Wat frustratie en een hoop tijd later zit de boel weer in elkaar. Dit hoeft van mij niet nog een keer te gebeuren :mrgreen:

Denk je weer lekker op weg te zijn, ben je vervolgens een middag lang bezig om de spindel RPM feedback op orde te krijgen. Alle mogelijke opties nagelopen en toch bleven er maar getallen met zes nullen verschijnen in de true spindle RPM DRO :x
Nieuwere versie van Mach3 geïnstalleerd en het was opgelost.


Afbeelding
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door spinningwheels »

hoe heb je het opgelost?
Als ik zo naar die wisselaar kijk, steken de beitels heel erg ver uit. Waarom kort je die dingen niet zo ver mogelijk in ?
In theorie kan ik praktisch alles
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door FSSF »

Lagers kwamen er niet allemaal uit, laatste stuks heb ik er uit moeten tikken met enige dwang.

Beitels moeten inderdaad nog even worden ingekort ja. Voorlopig al blij dat de macro voor de wisselaar vrij goed werkt.
Plaats reactie