400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door Zee&Zee »

Bij een compressor is meer liter altijd beter, als je hem hebt staan vindt je allerlei toepassingen/tools, en kom je snel debiet te kort. Ben ooit begonnen met aldi ding maar snel groter gegaan. Je ventiel opening waardoor je de lucht blaast en de druk bepaalt verbruik.
CNC you later
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door FSSF »

Paar nieuwe, wat duurdere, 6mm freesjes binnen gekregen vandaag dus zo ongeduldig als ik ben meteen proberen :mrgreen: Eerste freesje gaf het al vrij snel op tijdens de verzinkgaten frezen, ondanks een volle straal lampenolie liep het ding toch binnen no-time vol, aluminium eraf peuteren resulteerde zoals verwacht in een afgebroken tand. Dan maar een chinees ruwfreesje er door heen waar ook nog wat alu restjes aanzaten maargoed dat ging prima, vervolgens afgewerkt met het andere vandaag ontvangen freesje.

In Fusion360 een foutje in het programma gemaakt waardoor de frees alsnog met de volle breedte door het materiaal heen ging maar het leek prima te gaan totdat de freqentieregelaar een DL error aangaf en dus stopte, tweede freesje ook afgeschreven :lol: :roll: .

Na het op start drukken deed de vfd en motor het trouwens weer gewoon, ik zal voor de zekerheid toch de bekabeling nog eens nalopen maar volgens mij is daar niet veel mis mee.

Afgelopen week ook maar wat 6mm een-snijders besteld, heb toch het idee dat die een stuk minder snel vollopen.

Afbeelding

Vervolgens maar het programma aangepast en de ruwfrees er weer in, nagelopen met de nieuwe drie-snijder (die ondertussen nog maar twee tandjes had :lol: ) en toch nog tot een vrij acceptabel resultaat gekomen.

Na het ruwfrezen:

Afbeelding

Resultaat:

Afbeelding
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door FSSF »

En de andere twee voetplaatjes gister gefreesd. 18mm diep is geloof ik niet helemaal de bedoeling met een 6mm freesje :lol: Volgende keer maar de max 7mm volgens de gegevens aanhouden.





En nog wat vuurwerk toen net het randje van de klem in de weg zat.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door FSSF »

Recent eens wat geprutst met een negatief 3d model in plexiglas, resultaat is wel leuk, even de dwarslijnen daargelaten vanwege een iets te hoog ingestelde 2e tool. Het programma met 2000000 regels vond het programma/computer toch minder leuk. Snelheid kon ik niet boven de 300mm/m instellen want dan ging de boel na verloop van tijd, zeg gemiddeld een minuut, erg ''hakerig/niet vloeiend'' lopen. Te weinig werkgeheugen in de computer of is die gedachte raar? :lol: Ik dacht dat de kernel speed op 45kHz was ingesteld.

Een ander punt is dat de Zas af en toe blijft hangen/stallt met omhoog gaan tijdens een freessessie, nu merkte ik laatste dat wanneer ik met de hand de Z as omhoog jog en vervolgens ook de X as op zij jog dat de Z as ook bleef hangen. Er is dus toch ergens een beperkende factor lijkt me, iemand een suggestie?

En nog een plaatje :P

Afbeelding
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door FSSF »

FSSF schreef:
Een ander punt is dat de Zas af en toe blijft hangen/stallt met omhoog gaan tijdens een freessessie, nu merkte ik laatste dat wanneer ik met de hand de Z as omhoog jog en vervolgens ook de X as op zij jog dat de Z as ook bleef hangen. Er is dus toch ergens een beperkende factor lijkt me, iemand een suggestie?
Niemand een idee? Het probleem herhaalt zich op het zelfde punt, echter na het veranderen van de programmasnelheid komt het punt waarop de Zas blijft hangen ook op een ander punt te liggen :/
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dus het komt alleen voor als er meer dan 1 as beweegt ? ( voeding stort in ?)

Slechte bekabeling? laatst was er ook iets met niet niet netjes aangedraaide schroefjes volgens mij.
En dan doel ik op de common draad voor alle step dir signalen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door FSSF »

Bedankt voor het meedenken maar het lijkt er op als of het probleem nu over is gelukkig, na eerder al vanalles en nog wat gecheckt te hebben toch maar eens naar de instellingen in Mach3 gekeken. Onder andere de diverse ''actieve'' maar ongebruikte outputs uitgschakeld, ik zie niet direct in hoe dit effect kan hebben maar toch heb ik vanavond geen problemen meer vernomen, hopelijk blijft dit zo :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door DaBit »

Kun je de lengte/pauze van de stap-pulsen en setup/hold-tijd van de dir niet een tikje langzamer zetten? Dat dat net kritisch is geloof ik eerder dan dat het aan ongebruikte pinnen ligt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door hainjedaf »

kijk even bij http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.p ... ive_Timing

staan bruikbare gegevens voor de timing van step en dir pulsen
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door FSSF »

:evil: Weer wat freesjes verder, probleem is aanzienlijk minder geworden maar het is er nog steeds. Overigens had ik gister inderdaad ook de step/dir pulse instellingen gewijzigd, stond ingesteld op negen en vier, waarom weet ik niet, ik meen dat ik deze waardes wel eens ergens had gezien als ''goed''.

De gegevens uit de link van Marout lijken handig maar ik weet dit echter zo snel niet te vertalen niet bruikbare gegevens. Voor step en dir wordt in mach3 een waarde tussen de nul en de vijf gevraagd, staat bij mij nu op vijf. Wat is hier een goede waarde voor?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door DaBit »

Die 5 is volgens mij het sloomste, dus goed.

Ik zou de maximale snelheid en acceleratie eens halveren, kijken of het probleem blijft. Dat-ie stallt bij meerassige bewegingen kan ook aan vervormen van het frame liggen.

@hainjedaf: in Mach3 stel je het niet in in seconden, maar als dimensieloos getalletje.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door hainjedaf »

Weer wat geleerd. :lol:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door FSSF »

Stallen van de Z-as gebeurd (tijdens het frezen) nog voordat de Y en/of X in beweging zijn, maar als de Z-as onvoldoende omhoog gaat terwijl deze net een gat heeft gefreesd zijn de gevolgen duidelijk :lol: Vervorming zal niet de oorzaak zijn en ook machanisch staat alles nu heel veilig ingesteld, iets van 1500mm/m met 500m/s2. Ik zal Mach3 er maar eens opnieuw opzetten, misschien dat ik met het proberen van wat dingen toch wat verkeerds heb aangeklikt.





Ik was net niet/net wel(meer niet dan wel) op tijd met de stopknop. Daarvoor nog een aantal andere aluminium delen gefreesd en dat ging prima. Plaat ligt trouwens *** opgespannen en het freesje was geloof ik ook voor piepschuim bedoeld ja, is dat ook maar vast gezegd :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En doet ie dat altijd in het geval ie omhoog moet, of ook als ie naar beneden moet ?
( toch iets met die DIR ? (timing/bedrading))

Heb je soms nog serieweerstandjes voor de signalen van de stepperdrivers zitten ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie