400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door benkr »

Er zitten geen Hall switches in de driver dus dat moet iets anders zijn.
Jouw verhaal lezend denk ik toch echt aan een slechte kabel of connector, kan zo'n groen stekkertje zijn op de driver, maar kan ook iets zijn aan de motorkant.
Mocht je driver nog steeds kapot zijn, zorg maar dat hij bij mij komt, is waarschijnlijk weer zo gepiept.
De fout die er vorige keer was doet hier wel aan denken bij nader inzien, een vrijloop diode (aan de achterzijde van de print) kapot, die op zijn beurt een van de MosFets naar zijn grootje heeft geholpen.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door FSSF »

Waar de storingen vandaan komen, ik weet het niet. Maar ze duiken in ieder geval wel zo af en toe spontaan op.
Nieuw freesje binnen gekregen dus toch even proberen.

Afbeelding

Gaat een tijd prima tot dat de stappenmotoren rare geluiden maken en stappen maken die ze niet horen te maken. Programma afgezet en wat blijkt, als de spindel aanstaat gaan in dit geval de X en Z as een eigen leven leiden. :roll: Haalt de lol er wel een beetje uit zo. :lol:
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door benkr »

Dit lijkt op EMC problemen, en die kunnen overal ontstaan.
Heel waarschijnlijk (eigenlijk wel zeker) moet je dit zoeken in de bedrading van de spindelmotor en in de bedrading van de aansturing van de stappenmotor drivers.
Het is wel redelijk zeker dat hier je drivers niet van kapot gaan, dat ligt heel waarschijnlijk toch ergens anders aan, een slechte connector of slechte kabel zoals al eerder gezegd.

Hier is ook geen standaard oplossing voor te geven, alleen een hoop do's en dont's.
Do's en dont's:
- Hou je bedrading van de sturing zo veel mogelijk weg van de bedrading van de vermogenselektronica zoals motordrivers.
- Gebruik voor de voedingen één centraal aardpunt, verbind de min van de voeding op deze plek met het aardpunt, direct of via een weerstand van 100 Ohm / 1 Watt (als die weerstand warm wordt is dat een teken dat er ergens iets fout zit).
- twist alle bij elkaar horende draden, dus step+ en step-, dir+ en dir-, voeding + en voeding- van elke gebruiker (b.v. driver) apart vanuit het centrale aardpunt en voeding.
- zorg dat je stepperdrivers én je spindelsturing (vaak VFD) goed geaard zijn.
- gebruik tenminste voor de spindelbedrading naar de motor afgeschermde kabel en aard die afscherming heel goed aan de aarding (metaal) van de VFD en misschien ook van de motor (hier zijn de verschillende producenten het niet altijd eens met elkaar, proberen dus als de problemen niet weg willen)
- Als je een stuurkaartje hebt met USB, gebruik dan echt goede USB kabels, vaak herken je die aan een dikke knobbel aan een of beide einden, in de buurt van de connectoren.
- Zorg dat je een goede voeding hebt, desnoods nog een extra elko plaatsen, samen met een klein condensatortje van 10 tot 100nF parallel. Soms helpt dit, soms wordt het alleen maar slechter, dat ligt aan het ontwerp van de voeding en de filtering in de uitgang van deze voeding.
- Voor de voedingsdraden (naar de stepperdrivers etc.), gebruik voldoende dik draad.
- Zorg voor een flinke dosis geluk want soms heb je dat gewoon nodig.

Ja, hier staan dingen bij die helemaal niet nodig zijn, maar als je dergelijke problemen hebt zou het wel kunnen bijdragen aan een oplossing, baat het niet, het schaad ook niet zeg maar.

Succes met de puzzel.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door FSSF »

:) Ik heb met de meeste tips rekening rekening gehouden bij de bouw maar vanwege de voorkeur om zoveel mogelijk spullen te gebruiken die aanwezig waren is het allemaal niet perfect. Maatje te kleine kabelrupsen, te weinig ruimte hier en daar voor draadverbindingen, etc.
Dat een goede(of slechte)USB kabel een hoop kan uitmaken ben ik helaas al achter gekomen, het vorige kaartje via de LPT poort leek betrouwbaarder :lol:

Overigens heb ik ook altijd al gehad dat ik aan het 2e scherm van mijn andere computer kan zien of de spindel draait of niet, hoop geflikker/ruis. Ik ga maar beginnen met proberen de kabel van de spindel te vervangen of tijdelijk om te leggen.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door Sven »

FSSF schreef:het vorige kaartje via de LPT poort leek betrouwbaarder
Ik roep dabit even na:

LPT ipv usb is lang zo gek nog niet ;)
Laatst gewijzigd door Sven op 06 mei 2017 07:43, 1 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door FSSF »

De vfd was in ieder geval niet geaard, het aarde icoontje naast een schroef in/op de behuizing stond er voor de sier op zo bleek in ieder geval. Ook het 10 watt LED bouwlampje vertrouw ik niet aangezien dat ding op alles stoort wat in de kamer staat. Nu nog even opzoek naar een usb kabel met haakse connector en spoeltjes aan beide kanten, hoewel dat voor me gevoel meer een noodoplossing is in plaats van de bron aan te pakken.
Een freesklusje van vandaag ging in ieder geval zonder problemen maar dat zegt helaas niet zo veel. :lol:
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door FSSF »

Nog wat fotootjes van hoe de machine er bijstond een tijdje geleden, ondertussen nog wel wat dingetjes aan afgewerkt zoals de aluminium zijplaten verder vast gebout en wat afdekkapjes, waterkoelingreservoirhouder en een pedanthouder geprint. Verder zal er niet veel meer aan gebeuren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door FSSF op 18 mei 2018 23:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door Kjelt »

Mooie machine hoor! Erg mooie connectoren ook op de laatste foto, waar heb je die vandaan, typenr?
Als daar pluggen ingaan loopt de kabelrups er dan niet tegenaan?
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door FSSF »

Thanks, nee de kabelrups stopt op einde bereik netjes ervoor. Zijn Harting multi connectoren, te koop bij elke betere licht en geluid webshop/winkel.
eded1
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jan 2018 21:46

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door eded1 »

Ik had laatst ook een stop op een van de Z-as motoren en dit bleek toch aan de stekkerverbinding bij de stepper driver zitten.
Dit is opgelost door deze verbindingen te solderen .
mijn machine draaide uren, gewoon uitgezet en de andere dag machine aan alle motoren getest, alles ok dan maar machinen en ja hoor daar was het weer.
Dus controleer alle draad connecties in de stekers en check of de stekers genoeg klemmend in elkaar schuiven.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door ruudderooy »

Ik heb dit probleem ook gehad, en kwam bij mij uit de spindel usb combinatie.
Ik ben om deze reden overgestapt naar een controller via eternet ipv usb nooit meer issues gehad.
en bij mij was het ook soms dagen niet en dan weer 3 keer in 1 uur.

maar sinds over stap in mijn geval naar smooth stepper nooit meer last gehad.

Gr Ruud
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door FSSF »

Ik ben er van overtuigd dat de verbindingen allemaal goed zijn, niet allemaal volgens het boekjes qua aarding etc. maar geen matige verbindingen. Het probleem is een heel stuk verbeterd sinds ik de afscherming van de spindelstroomtoevoerkabel in zowel de schakelkast als op de spindel/machine zelf geaard heb, i.p.v. zoals voorheen enkel in de schakelkast.
Machine wordt de laatste tijd weinig gebruikt maar de keren dat die gebruikt werd waren er geen problemen. Ik denk toch ook echt dat het aan de USB verbinding ligt. Of anders gezegd ligt het misschien aan de niet 100% correct afscherming van kabels waardoor de usb kabel sneller ellende oppikt. Voor nu draait het goed maar voor een volgende machine wordt het sowieso ook ethernet.
Plaats reactie