Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door audiomanics »

Breaker schreef:De pause knop moet ook nog Normally Closed zijn.
Ik lees het nu pas, maar is dat zo??? ik heb zeker 6 van deze controllers in bedrijf gesteld, maar nooit een normaly-closed schakelaar gebruikt... En het werkt gewoon zoals verwacht..
Staat wel normaly-closed in de flyer, maar het werkt ook gewoon prima met de gewone normaly-open drukknopjes.. Kennelijk toch autodetect dus..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door Breaker »

1. Handleiding gelezen:
15431
2. Onderdelen gezocht.
3. In elkaar gezet.

Eigenlijk nooit geëxperimenteerd met Normally Open. Ik vond een goede NC knop wel lastig te vinden, had graag toen al geweten dat NO ook werkt. :evil:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
RobertDutch2004
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 mei 2015 16:29
Locatie: nabij Leeuwarden

Re: Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door RobertDutch2004 »

in eerste instantie had ik de pause knop als Normally Closed aangesloten zoals aangegeven. Alleen kreeg ik de melding resume from pause als ik gcode wou afspelen. Nu al Normaly Open aangesloten en lijkt het goed te werken ook de pause functie.
15432
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door Ballegooijen »

In Eding kun je toch Inverteer Pauze aanvinken?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door audiomanics »

Ballegooijen schreef:In Eding kun je toch Inverteer Pauze aanvinken?
Ja, dat kan....
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
RobertDutch2004
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 mei 2015 16:29
Locatie: nabij Leeuwarden

Re: Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door RobertDutch2004 »

Net nog even geprobeerd, beide opties werken voor de pauze knop, onder joging als as selectie en in auto als pause knop. Bij mij stond inventeer pause als default aan. (Tenminste ik kan mij niet herinneren dat ik deze had gewijzigd) Ik heb het nu weer aangesloten als normaly closed en het vinkje verwijderd.
RobertDutch2004
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 mei 2015 16:29
Locatie: nabij Leeuwarden

Re: Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door RobertDutch2004 »

Ben ik er bijna, zit ik te klooien met de waterkoeling. Ik gebruik nu een pompje van een computer waterkoeling systeem 650L/H. totaal is de slang ongeveer 4,5m. Bij gebruik van een slang 8/5mm loopt het ongeveer met 6 liter per uur.
Een test gedaan met een slang van 10/6,5 en dan zonder de freesmotor (aansluiting past niet), resultaat blijft dan ongeveer gelijk. Denkt toch dat de pomp niet krachtig genoeg is.
Nu kan ik eigenlijk weinig informatie vinden wat de doorstroming zou moeten zijn voor 2.2KW spindle.
en of het echt een centrifugaal pomp moet zijn of dat het ook een (druk) drinkwaterpomp 12v 13l/m mag zijn. deze pomp heeft een max persdruk van 4.2 Bar.
Graag advies welke type pompje (waar te krijgen) geschikt is voor een circuit van waterpomp;radiator;2.2kw chinees spindle en 4.5m slang 8/5mm.
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door flex »

Je kan naar aquariumpompjes kijken.
https://www.aquastorexl.nl/sicce-syncra ... 0-l-h.html bv...
Ik heb de 1.5 (1350l/uur) gekozen. maar dat is eigenlijk een te kleine pomp. Opvoeren door de slang lukte eigenlijk niet. Maar nu het koelwater eenmaal rond is pompt hij wel door...met een pis straaltje.
Bij mij ook een 8/5 of 8/6 slang door de machine.
Op deze site staat bij deze pompjes ook wat opvoer grafieken en tabellen. geeft een indicatie van wat je kan verwachten. Nu zullen deze waardes wel bij dikkere slangen zijn opgegeven maar toch...
Of een koelmiddelpompje (voor het nathouden van een lintzaag bv) beter zal werken, geen idee. Maar HBM heeft daar wat types voor.
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door bbg »

RobertDutch2004 schreef:Ben ik er bijna, zit ik te klooien met de waterkoeling. Ik gebruik nu een pompje van een computer waterkoeling systeem 650L/H. totaal is de slang ongeveer 4,5m. Bij gebruik van een slang 8/5mm loopt het ongeveer met 6 liter per uur.
Een test gedaan met een slang van 10/6,5 en dan zonder de freesmotor (aansluiting past niet), resultaat blijft dan ongeveer gelijk. Denkt toch dat de pomp niet krachtig genoeg is.
Nu kan ik eigenlijk weinig informatie vinden wat de doorstroming zou moeten zijn voor 2.2KW spindle.
en of het echt een centrifugaal pomp moet zijn of dat het ook een (druk) drinkwaterpomp 12v 13l/m mag zijn. deze pomp heeft een max persdruk van 4.2 Bar.
Graag advies welke type pompje (waar te krijgen) geschikt is voor een circuit van waterpomp;radiator;2.2kw chinees spindle en 4.5m slang 8/5mm.
Ter referentie, ik heb net een 1.5KW spindel setje binnen. Daarbij zat een dompelpomp met Hmax 3.5m en Flow van 3500L/H; vermogen 75W. De slangen hebben een OD van 8mm; totale lengte 6m.

De spindel heeft alleen nog onbelast gelopen. Dus ik weet niet of het voldoende is maar dat verwacht ik wel.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door DaBit »

Een goed doch niet erg goedkoop pompje is deze: klik. Eventueel ook te koop met reservoir erop.

Uiteraard maken de Chinezen ook genoeg wat ongeveer hetzelfde moet doen; even Aliexpress en Ebay afstruinen. Tegen de tijd dat het pompje opgegeven staat voor een Watt of 25-30 dan is de opvoerhoogte meestal wel OK. Kun je snel een schifting maken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
RobertDutch2004
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 mei 2015 16:29
Locatie: nabij Leeuwarden

Re: Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door RobertDutch2004 »

Na mijn eerste portaalfrees project afgerond te hebben en eerlijk gezegd maar heel weinig gebruik mis ik het process om zoiets tot een werkend geheel te krijgen

Dus heb ik besloten om een tweede poging te wagen met alle kennis van nu. Afgelopen weekend is het mij gelukt om een basis van een Wessel machine over te nemen. Ik geloof dat er echt een beest van te maken is. Waarschijnlijk gaat dit enkele jaren in beslag nemen maar ik kan er nu al van genieten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door Kars-cnc »

Dat is een hele degelijke basis om weer wat mee op te bouwen!

"Wessel" had ik nog nooit van gehoord, bestaan die nog?
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door Papaatje »

Jaloers! :shock: ;-)
RobertDutch2004
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 mei 2015 16:29
Locatie: nabij Leeuwarden

Re: Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door RobertDutch2004 »

Kars-cnc schreef: 21 apr 2023 08:32 Dat is een hele degelijke basis om weer wat mee op te bouwen!

"Wessel" had ik nog nooit van gehoord, bestaan die nog?
Het is een Wessel LBA 805 (Bedoelt voor PCB pocket holes drilling). Tot nu toe nog niet veel informatie over gevonden.
WESSEL-Drilling and Routing machines lijkt nog wel te bestaan, maar weet niet of hier een relatie is met de Wessel LBA 805
http://anderson.com.my/prosys-2/
Plaats reactie