2000x3000mm laser

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door audiomanics »

stekkestim schreef:de 2 motors rechtstreeks op de aandrijfriem zitten
Het is sowieso aan te raden om de motoren te ontkoppelen van krachten in de dwarsrichting.. Zeker als de riemen wat strak staan verliezen ze echt veel vermogen op die manier.. Die steppers vinden dat niet leuk.. Geloof me.. done that, seen it...
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door stekkestim »

skillalot schreef:Ik dacht dat je met tandheugel met schuine vertanding ging werken?
Dat is inderdaad de bedoeling om nog te doen, alleen heeft dit ook weer 'z'n prijskaartje. Daarnaast moet ik nog uitzoeken hoe ik deze het beste kan monteren en uitlijnen. Ook moet hiervoor Brug V2.0 er zijn aangezien alles nu voorzien is om op de brug te plaatsen ipv er naast.
DaBit schreef: Voor wat betreft die riemen: je kunt nog eens wat spelen met de stroom naar de stappenmotoren (niet hoger dan nodig), en als je nu glasfiber/kevlar+neopreen riemen gebruikt kun je eens PU+staalgordel proberen. Mijn ervaringen met glasfiber+neopreen HTD zijn niet heel best. Lekker soepel en loopt mooi geruisloos, maar het is gewoon elastiek.

Da's in jouw afmetingen uiteraard weer een prijzig geintje, dus misschien is voor de test een paar staalkabels of nog beter staalband over de achterkant van de riemen spannen een beter plan.
Kan je die closed loop steppers dan regelen? Ik dacht dat je ze alleen een beetje kon tunen maar niet echt de stroom regelen.

Riemen ga ik voorlopig niet verder mijn geld in steken aangezien deze toch wel een limiterende factor zijn voor een aantal dingen.
kawarider schreef: Mooi werk, je laser. Weet je zeker dat de enkele geleiding op je x as afdoende is?
Waarom zou een enkele niet afdoende zijn? Hierop komen geen krachten te staan en de kop weeg "maar" iets van een 3kg
audiomanics schreef:
stekkestim schreef:de 2 motors rechtstreeks op de aandrijfriem zitten
Het is sowieso aan te raden om de motoren te ontkoppelen van krachten in de dwarsrichting.. Zeker als de riemen wat strak staan verliezen ze echt veel vermogen op die manier.. Die steppers vinden dat niet leuk.. Geloof me.. done that, seen it...
Kees
Dat gevoel had ik ook al, vandaar dat ik in de niet al te verre toekomst toch wil overschakelen naar tandheugels
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door wstoof »

Mooi geworden hoor !, ziet er goed uit !.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door kawarider »

Veel speling zal het niet zijn op je geleiding. Misschien net genoeg om de zwabbers te veroorzaken. Geen ervaring mee. Maar de slimme mensen onder ons kunnen dit misschien toelichten. Ik zou met 2 geleidingen gewerkt hebben, maar dat kan ik ook heel goed verkeerd zien.
Plaats reactie